Rätt sittben

Sv: Rätt sittben

jag har fått lära mig redan från början att sitta på rätt sittben , så nu gör jag det bara automatiskt . :smirk: det är ju inte så svårt egentligen , och det är ju bra för hästen , så :D
 
Sv: Rätt sittben

Aha, nedsittningsben, mitt stora dilemma!
Jag KAN inte sitta ner på "rätt" i vänster varv, alltså inner bak i vänster varv. Det blir jättekonstigt, vingligt och skumt! :confused: Varför? På ridskolan när jag rider annan häst är det inte så, då kan jag byta hejvilt, men på min egen häst hemma är det så.
Någon som har en teori varför?
 
Sv: Rätt sittben

visste inte att pållen kunde så inflammationer o så, har bara hört att den kan "överanstränga" ena benet, så jag sitter oxå alltid på rätt sittben.

fast i skogen så har jag "ingen koll". :angel:
 
Sv: Rätt sittben

Jag är nog väldigt udda, men jag rider sällan lätt. Antingen sitter jag ner eller så står jag i fällsits. Men de gånger jag rider lätt så tycker jag att det är självklart att rida på rätt sittben.
 
Sv: Rätt sittben

Det känns jätte konstigt när jag sitter på rätt i högervarv, vet inte varför.
Går sånt att träna bort?
 
Sv: Rätt sittben

Antar att det har med hästens muskulatur att göra. Min häst går bättre om jag sitter ned när hon sätter ner höger fram, men jag övar olika i skogen. Rider jag på bana är jag noga med att det blir rätt. När hon är i bättre form än nu har hon inga problem, då blir det lika vilket ben jag än sitter ned på. Ridskolehästar är antagligen ganska "likaridna" i båda varven.

Så tror jag i alla fall!:idea:
 
Sv: Rätt sittben

*KL*
I o m att man belastar frambenen mer vid lättridning- för att skona ryggen, så bör man på böjt spår sitta ner samtidigt som yttre fram belastas.
Står alltid en dubbelstuds vid byte, när syftet är att inte belasta ryggen.
 
Sv: Rätt sittben

Om hästen har bra balans märker man nog ingen större skillnad, men om du sitter på inner i en volt på en obalanserad unghäst så lovar jag att du känner skillnad.
 
Sv: Rätt sittben

Aeman herregud, spelar det någon roll vad man säger sålänge alla förstår vad det är man menar?

Patetiskt.

/Fanny.
 
Sv: Rätt sittben

Jag försöker att sitta på rätt men glömmer det väligt ofta.
 
Sv: Rätt sittben

Jag verkar vara en av dom få som alltid lyckas sätta mig på fel sittben.. De spelar ingen roll vilket varv eller övning. Varje gång blir det fel.. nästan. Och när jag sittar rätt så känns det som om jag måste byta så det blir fel.. :/
 
Sv: Rätt sittben

Stod och tittade på en hoppträning igår och förundrades över att typ ingen av dessa 6 ryttarna brydde sig om vilkret sittben (om man nu får använda det ordet) de använde i traven.
I och för sig var deras dressyr inte så vidare avancerad :angel: men detta trodde jag faktiskt att de flesta ryttare tänkte på. Det har i alla fall jag fått inpräntat i huvudet sedan jag gick på ridskola!


/Fanny.
 
Sv: Rätt sittben

Är väldigt noga med att sitta på rätt sittben pga just den annars onödiga belastningen som hamnar på hästens "insida" (som du nämnde). Känns helt naturligt att byta sitben när jag byter varv.

När jag rider ute iskogen brukar jag byta sittben ungefär var 100:e meter, typ
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 269
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp