rätt sittben?

J

jennie_havanna

Heej!

hade lite diskutioner igår med en vän.. vad är rätt sittben?

jag har fått lärt mig att det är inner framben (rider i volt) som man rider med "rätt sittben" alltså upp med rumpan när benet lyfter sig o ner när benet tar i. men min vän sa att det var tvärt om?

så vad är nu rätt?! Man blir snurrig när vi båda tror vi har rätt! haha:D
 
Sv: rätt sittben?

Jag tycker det är lättare att lära sig att man ska sitta ner på ytter fram, alltså när ytter framben går i marken. Det är alltså ytter fram man ska sitta ner på :)
 
Sv: rätt sittben?

rider du på volt i vänster varv så är det ytter (höger) framben du ska kolla på, när benet går fram reser du dig när den går bak sitter du.
 
Sv: rätt sittben?

Och redan nu tycks du ha fått två olika svar. Jag har fått lära mig att sitta ner på ytter fram men plockade nu fram boken "Detta är Ridning" av Gunnar Hedlund. Citat sidan 36: "I regel skall ryttaren vid lättridning sitta ner på yttre foten, dvs. när yttre bogen når sitt mest framskjutna läge och inre bakhoven samtidigt tar mark."
 
Sv: rätt sittben?

KL.
Jag röstar för ytter fram (och alltså inner bak). Undantaget är när jag rider förvänd öppna på volt, då jag ibland väljer inner fram. Fast då kan man ju fundera på vad som är ytter och inner: ytter i öppnan är inner i volten. Spännande, inte sant:D
 
Sv: rätt sittben?

svar till alla.

okej, då är det jag som lärt fel? rida lätt på ytter ska det visst vara :) Ibland blir man snurrig, spec när man mest rider hemma o inte för tränare ;)

Tack för svaren!
 
Sv: rätt sittben?

Och redan nu tycks du ha fått två olika svar. Jag har fått lära mig att sitta ner på ytter fram men plockade nu fram boken "Detta är Ridning" av Gunnar Hedlund. Citat sidan 36: "I regel skall ryttaren vid lättridning sitta ner på yttre foten, dvs. när yttre bogen når sitt mest framskjutna läge och inre bakhoven samtidigt tar mark."

De sa ju precis samma sak ju:confused:

Då ytter fram är i marken ska du sitta ner
Då ytter fram går fram sitter du upp
Då inner fram går fram sitter du ner
Då inner fram går ner sitter du upp

Samma sak
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=6TkkahT68-Y
 
Senast ändrad:
Sv: rätt sittben?

Jag har fått lära mig likadant som dig och blir också förvirrat.

Någon gång har jag även läst att det egentligen inte spelar någon roll utan det viktigaste är att man är konsekvent, så att man komme ri håg att byta och inte rider på samma sittben jämt.

Spännande att se med fler svar...
 
Sv: rätt sittben?

Jag har fått lära mig såhär:

När ytter framben är i marken, ska du sitta ner.

Enkelt att komma ihåg och man kan kolla på bogen för att se när benet är i marken.
 
Sv: rätt sittben?

Jag har fått lära mig likadant som dig och blir också förvirrat.

Någon gång har jag även läst att det egentligen inte spelar någon roll utan det viktigaste är att man är konsekvent, så att man komme ri håg att byta och inte rider på samma sittben jämt.

Spännande att se med fler svar...

Vår ponny säger helt bestämt att det är mycket viktigt att sitta på rätt sittben. Husse är inte så bra på att pricka rätt, och då blir han(ponnyn) upprörd och stressad.
 
Sv: rätt sittben?

Man ska sitta ner på inner bak - alltså när inner bak tar i marken. Det är ju detta ben man vill påverka för att få hästen att trampa under sig mer. Men enklaste sättet att se att man "sitter rätt" är ju att titta på frambenen - och ytter fram tar ju i marken samtidigt som inner bak. Så därför brukar man säga att man ska sitta ner på ytter fram - för det blir ju samma sak som inner bak i praktiken.

När man rider ut ska man växla sittben - för att därigenom bygga upp styrkan i båda hästens bakben.
 
Sv: rätt sittben?

Håller med. Sen en följdfråga, känner inte ni när ni har rätt/fel sittben?! Känns ju som att hästen är halt typ när man sitter på fel.
 
Sv: rätt sittben?

Det är nog en vanesak, jag har fullt med elever som inte har en susning om när de sitter på rätt och fel. Å andra sidan är ju lektionsponnyerna otroligt duktiga på att balansera upp lite obalanserade elever så det kanske sitter där en del med.

Dock förvånas jag ofta över hur många som kan sitta och rida runt på fel nedsittningsben fastän de tävlar LC-LA nånstans.
 
Sv: rätt sittben?

Att rida lätt kommer av att "sitta lätt". Att sitta lätt gör man för att avlasta. Och i det här fallet vill man avlasta det bärande bakbenet för att få lite ökat jobb i hästen. Man vill alltså avlasta ryggen då benet förs fram för att ryggen ska kunna komma upp så mycket som möjligt och bakbenet i korrekt bärig form ska kunna trampa in längre. Det bärande bakbenet är inner bak. Alltså sitter man på inner bak. Och då det är i luften står man för att det ska komma in så långt som möjligt.

Men för att det ska spela roll måste man ju ha en insida/utsida. Är hästen helt rak och man rider ute så finns ju ingen insida. Då kan det vara bra att variera lite.
 
Sv: rätt sittben?

Att rida lätt kommer av att "sitta lätt". Att sitta lätt gör man för att avlasta. Och i det här fallet vill man avlasta det bärande bakbenet för att få lite ökat jobb i hästen. Man vill alltså avlasta ryggen då benet förs fram för att ryggen ska kunna komma upp så mycket som möjligt och bakbenet i korrekt bärig form ska kunna trampa in längre. Det bärande bakbenet är inner bak. Alltså sitter man på inner bak. Och då det är i luften står man för att det ska komma in så långt som möjligt.
En ridlärare sa till mig någon gång för länge sedan att man sitter på yttern för att det är den sidan som jobbar då det är den sidan som får sträcka sig.

Snacka om att skolorna går isär. ;) Det ser man ju i denna tråden.
 
Sv: rätt sittben?

Och jag har lärt mig att man ska sitta ned på ytter fram/inner bak - och detta gäller naturligtvis enbart på böjt spår egentligen - (rakt fram har det ingen betydelse), för att det är naturligt att lägga till hjälperna när man sitter ned, och oftast är det inner bak man vill påverka, vilket då gör att hjälpen läggs till i rätt ögonblick. Naturligtvis även för att avlasta och underlätta för hästen balansmässigt.
Den ovanstående förklaringen innebär också att om (det händer kanske inte så ofta) man vill rida sidvärts under lättridning, säg undan höger skänkel i vänster varv, bör man byta sittben så att man sitter på vänster bakben istället, för att underlätta sidvärtsrörelsen!
 
Sv: rätt sittben?

Ja jag är själv instruktör på ridskola och vet hur svårt vissa har att lära sig detta, men jag tror att jag antog att folk som svarat i tråden har lärt sig. Och precis som du säger blir jag också chockad när man ser folk på la och ibland tom. Msv-ryttare som sitter på fel. Även i många filmer där folk ska sälja sina hästar, pinsamt!
 
Sv: rätt sittben?

Håller med. Sen en följdfråga, känner inte ni när ni har rätt/fel sittben?! Känns ju som att hästen är halt typ när man sitter på fel.

Har också funderat på det. Det känns ju direkt om man sitter på fel sittben och min häst är direkt obekväm om jag kommit fel.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 086
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Pärla sprang ut mitt framför mig när vi var ute och gick och jag hann inte stanna så jag råkade sparka henne rätt på rumpan så hon bröt...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 346
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp