Rätt sadelmodell....

A

aker

Min häst har en ganska normal rygg fast mot det rakare hållet. Bred över manken (95 grader) och en normalhög manke. Lite lång rygg. Sv halvblod ca 1,67. Han har nu växt ur sin sadel. Någon här som har koll på vilken dressysadel som kan passa en sådan häst ? Hur är Henri de Rivels Antenor ? Appaloosa Hippo ? Skall man ha en böjd sadel eller ? Skulle också vilja veta Passiers sadelstorlekar, någon som vet ?
Tacksam för svar !!! Inget kul att ge sig in i sadelsnårskogen..... :(
Aker

Det bästa du kan göra är att ta ut en sadelutprovare, då får du en sadel som verkligen passar din häst! :)

Appaloosa/Prestige är ju konstruerade för att ligga bra på 95 av 100 hästar. Så jag tror säkert att en sådan kan passa. Men ta ut en sadelutprovare iaf så vet du säkert :)

Lycka till med sadelköp!

Prestige passar inte alls på lite rakare hästar!!!! Dom är jättesvängda i bommen, så det går inte i hop helt enkelt. Tyvärr, för det är jättebra sadlar.

Passier, Pessoa, Albion och Kieffer passar hästar som är ganska raka i ryggen. Passier har stl 27 som normalbom, jag har 28 på min och det är normal mot vid. Minns inte hur många det finns, men kolla här: www.passier.de

Tack ! Det var det jag ville ha svar på....om de modellerna är lämpliga till min hästs rygg. Jag har rätt bra koll på hur sadeln skall ligga pga att jag provade sadlar ca 1 år till min förra häst.......varit med på ett antal provningar....Det jag inte har koll på är alla dessa olika sadelmodeller. Provade idag en Appaloosa och en Henri de Rivel, båda låg helkass på hästen. Appaloosan såg ut som en halv banan på ryggen så den passar absolut inte en rakare rygg...HDR ligger ner mot ryggen :confused: så det går inte heller + att jag hamnar i baklut :(. Ska prova en Passier men har inte lyckats hitta deras storlekar nånstans. Menar du att 27 är normal? Då kanske en 31:a kan passa en bred manke ? Min häst har 95 grader i vinkel, mer än normala vida sadlar så det är inte helt lätt....En Kieffer har jag haft en gång den var rätt okej men passade inte så bra på den dåvarande hästen.
Fler tips mottages tacksamt!
Mvh Aker

Frank Baines och Morris&Nolan passar rakare ryggar. En sadelåterförsäljare sa också att alla sadlar med kilbossor är rakare i bommen.. Hoppas att du hittar en sadel som passar både dig och hästen!

31 borde ju vara xx-vid då, eftersom det finns sju olika bomstl och normal/27 antagligen är i mitten. Jag tycker inte 95 grader är så extremt bred, ca 90 är ju normal! Min andra häst som är typ som ett soff bord över ryggen har vidd 37 på sin Prestige, och den är breed... Har inte mätt exakt, men den är nog minst 110 grader. Och Prestige vidd 34 (normal mot vid) passar på min andra häst, som alltså har 28 på Passier. Hänger du med i mina tankar?? ;) Tror alltså att 31 på Passier blir för stort. Men om du tar ut en sadelmakare som säljer Passier, så har h*n mankmallar för dom olika vidderna.

Det är hoppsadel du ska ha eller?

Ok, jag är med :). Provade en Prestige strl 35 och den var för smal för honom i verkligheten. Däremot skulle det vara rätt storlek enl deras mät mall :confused:. Det som hände när jag la på Prestigen var att bakvalvet stod rakt upp ca 5 cm från ryggen och så kan den ju inte ligga även om jag sitter ner den med min tyngd. Så det beror väl även på att hans rygg är mot det raka hållet.Nej 95 grader är nog inte jättebrett men eftersom han då har rak och lite lång rygg så verkar det som om att när mank storleken passar då ligger den jätteknepigt på ryggen....
Han är säkert ca en handsbredd längre i ryggen än en normalhäst så "bananformade" sadlar lyfter från ryggen. Ska prova Passieren imorgon. Det är ju bättre att den är lite för bred tror jag. Han kanske breddar sig mera, har precis kommit igång att rida efter en lång konvalecens (han är 6 år). Det är en dressyrsadel han ska ha.
Aker

Frank Baines har jag nog bara provat en gång (när jag skulle köpa till min förra häst) men en Morris & Nolan har jag haft och den gillade jag. Den passade dock inte alls på förra hästen så då bytte jag sadel....har funderat på att testa nu igen för den sadlen är ju kanon att rida i. Frank Baines...vilken dressyrmodell kan vara bra där ? Vem säljer dem ?( Skåne, Halland)
Aker

Det är inte för att den är för smal. det är helt enkelt för att bommen på Prestige är väldigt svängd. Det spelar ingen roll vilken bomvidd det är, om inte hästen är svankig så passar inte Prestige. Då måste man sy dit kilbossor isf, går att få på Venus D tror jag.

Så är det säkert. Därmed är Prestigen inte aktuell, synd för den verkade bra och skön att sitta i. Priset är ju också överkomligt. Men det är väl så att det är nog lika bra att satsa på en kvalitetssadel direkt och Passier går ju att ändra det känns ju tryggt. Det är ju inte lätt at hitta sadel och jag tycker det är svårt att hitta olika sadelmodeller. Här i Skåne finns inte alla märken tillgängliga för provning. Inte vad jag har hittat iallafall. Fler tips på sadlar som kan vara lämpliga?
Mvh Aker

Så känner jag om Prestigen också, har den på min andra häst och var riktigt ledsen över att ynglingen inte kunne få en Prestige han också... :cry:

Stubben låg också bra på min häst, men jag hatade den. :devil: Alltför hård.

Håller med, det är verkligen jättesvårt det med sadlar. Jag köpte ju först en Pessoa Legacy XP som såg ut att ligga utmärkt, men efter 1 mnd så upptäckte jag att mitt under sadeln så var bossorna utformade så att ryggraden klämdes. :crazy:
Han verkar trivas med Passieren, och som du säger så känns det bra att man kan ändra vidden. Så jag hoppas jag kan ha kvar den i flera år!

Lycka till att hitta en Passier om du hade tänkt dig en ny. Jag har ringt land och rike runt, men eftersom Passier inte har någon grossist i Sverige längre så finns det ingen som tar in den för försäljning pga garantier osv...
Däremot begagnat så finns det en del om man har tur.

Ingdams säljer Passier och har även utprovning och service på dem. Jag hade tur...den beg. Passieren passade perfekt så nu har jag förhoppningsvis en bra sadel !! Tack för tipsen här!
Aker

Vill du ha en sadel till bra pris kanske Globus kan vara nåt, marknadsförs av Globus Sport i Sverige.. Allround ligger på ca 5000 kr & dressyr eller hopp runt 9000 kr. Passar på min häst med rak rygg & lång markerad manke.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
900
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har ett rejält halvblod med lång och rak rygg med normal manke. Har en sadel idag som egentligen ligger ganska bra men har för kort...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: pastejja
·
Utrustning Letar lite löst efter sadel åt min häst, han är av cob typ och ligger på ca 105 grader när han är i full kondition, nu ligger han på ca...
Svar
5
· Visningar
2 504
Senast: DrT
·
Utrustning Min häst har ändrat sig mycket i ryggen på sistone och plötsligt ligger både hopp- och dressyrsadeln i bakvikt. Speciellt hoppsadeln...
2
Svar
23
· Visningar
10 144
Senast: Andrii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London