Rätt ras till mig

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare heliii
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 3 133
H

heliii

Jag funderar att skaffa min första hund till sommaren och nu vänder jag mig till er på buke som har hunderfarenhet.

Jag är en tjej på 16 år som älskar att vara ute i naturen och mitt största intresse är hundar. Har alltid velat ha hund men har inte haft tillfälle för då jag bor i en lägenhet och inte haft så stor vetskap om hundar. Så nu är passar det bra att skaffa en bästa vän då jag flyttar ut till landet och har fått mer kunskap om hundar. Läst alla Cesar Millan böcker och ser mycket på hans tv serie. Jag följer hans lära om hur man får en balanserad hund med motion, disciplin, kärlek. Har även läst om hundens beteende och sett filmer om vargens och vildhundens beteende. Delar en häst med min syster som jag lärt mig mycket av båda. Om hur viktigt det är med en naturlig hästhållning. Alltså jag strävar efter att leva ett så naturligt liv som möjligt för att komma naturen närmare. Vet vad ansvar och tid innebär. Jag vill ge min hund 110 % engagemang .
Jag vill att jag och min hund ska kunna utöva allt från agility till viltspår, alltså en allroundhund. Hunden ska helst vara stor men får inte vara för tung i kroppen så den får belastningsskador.

Raser jag kollat på är berner sennen som jag fastnade för men har hört att de ska vara en sjuk hundras då jag är väldigt mån om att hunden ska vara en frisk ras. Är berner sennen en väldigt sjuk ras? Hur är deras mentalitet enligt er? Skulle den passa mig ?
Har även kollat runt på leonberger, labrador, golden, vit herdehund och austrailien shepard.

Eller är det någon annan hundras som passar mig bra? Skulle bli jätteglad för tips då jag funderar varje dag vilken ras jag ska ha då jag hinner i tid läsa och lära mig mer om rasen.
/ Helene

Sv: Rätt ras till mig

varför inte en blandis?
kan ibland plocka fram det bästa ur två världar så att säga:D

Vår familj har en underbar bordercollie/lapphund blandning, han är sådan on/off hund, superlugn och skötsam inne, och energisk och lekfull ute :)
Fungera kanon att ha med till stallet och på ridtur då det inte finns några jaktinstinkter eller liknande som tar överhand utan fokus ligger på flocken :)

Kolla upp om du hittar några fina blandisar av t.ex två raser av intresse, det finns gott om dem, de är billigare, och oftast mer "allsidiga" eller vad man ska säga:angel:

jag går också och suktar efter en egen hundkompis nu när jag inte bor hemma längre, så ska bli spännande att följa tråden;)

varför inte en blandis?
kan ibland plocka fram det bästa ur två världar så att säga:D

Vår familj har en underbar bordercollie/lapphund blandning, han är sådan on/off hund, superlugn och skötsam inne, och energisk och lekfull ute :)
Fungera kanon att ha med till stallet och på ridtur då det inte finns några jaktinstinkter eller liknande som tar överhand utan fokus ligger på flocken :)

Kolla upp om du hittar några fina blandisar av t.ex två raser av intresse, det finns gott om dem, de är billigare, och oftast mer "allsidiga" eller vad man ska säga:angel:

jag går också och suktar efter en egen hundkompis nu när jag inte bor hemma längre, så ska bli spännande att följa tråden;)

Ibland locka fram det bästa, är knappast sanningsenligt, det sker ytterst sällan, som man vet om man har minsta humm om avel o genetik.

Till TS:
Vill du ha en välavlad hund så är du ett år för sent ute för att få en valp till våren/sommaren.

Tror knappast att det är en merit hos seriösa uppfödare att du är så intresserad av CM.
Hans metoder handlar om rehabilitering av hundar med problem o har väldigt lite med uppfostran o träning av valpar/unghundar.

Läs på lite, tex här:
*Länk borttagen av moderatorn*
Skaffa/låna boken som nämns här:
*Länk borttagen av moderatorn* o läs noga.

Senast ändrad av en moderator:

Både Berner Sennen och Leonberger känns onödigt tunga och otympliga om du vill syssla med agility, Labbe eller Golden låter som ett betydligt bättre val!

Annars tänker jag mig att Shelti eller mellanpudel skulle kunna passa dig.

Har du läst andra hundböcker än CM:s? (lite "farligt" att snöa in på en guru.);)
Kan varmt rekommendera Eva Bodfälts "Kontaktkontraktet"

Lycka till!

Tycker också berner sennen och leonberger känns lite för tunga och kanske inte de roligaste raserna om man vill köra agility och andra saker där hunden ska vara mer allert. Känner iofs en berner sennen-tik som är nätt och fin, men hon är ju ändå ganska långsam i reaktioner/rörelser så att säga. Det är ju en helt annan typ av hund jämfört med en labbe eller golden. En jaktversion av de raserna skulle säkert passa. :)

I övrigt håller jag med Vallhund.

Varför snöa in så på en författare, som dessutom är så pass kritiserad som CM är? Kika i tråden här på buke om att han kommer till Sverige t.ex. Eller här: http://beyondcesarmillan.weebly.com/ för att få lite motvikt och argument emot honom.

I övrigt rekommenderar även jag Kontaktkontraktet av Eva Bodfält. Och varför inte Anders Hallgren (Alfasyndromet t.ex.), Lars Fält och Per Jensen? Hundträning och hundhållning finns i många olika skolor/sätt. Man kan ju inte veta vad man gillar och tror på förrän man känner till så mycket som möjligt. Svårt att ta ställning genom att ha läst en metod/sett en tv-serie som strävar efter höga tittarsiffror osv.

Lycka till!

Det finns inte någon helt frisk ras, tyvärr, men mer äldre mindre sjuka. Schäfer är kanske inte den ras som toppar listorna som de friskaste men det verkar ändå vara en ras som skulle passa dig. Annars kan jag rekommendera Hovawart om du vill ha en ras som har lite vakt i sig också. De är definitivt inte otillgängliga men är inte hunden som rusar fram till vem som helst för att bli klappad eller hälsa. Mycket smidiga för att vara så pass stora. Kan nästan slå knut på sig själva så att ta sig runt en agilitybana är inga problem. Satsar du på att tävla på hög nivå är det nog en Border Collie du ska ha.

Svar till salladfinger: Ja en blandis kanske skulle passa måste dock isådana fall veta raserna bakom valpen så det inte finns några onödiga jakt/vakt egenskaper som ej skulle passa mig. bodercollie/lapphund låter trevligt gillar båda raserna;) men kännt att en renrasig border nog skulle ha högre energi nivå än mig och svårt att tillfredställa dens naturliga behov med vallning. Tack för svar :)

Svar till vallhund:
Nu så var det inte cecar milan jag ville diskutera då det finns de som älskar honom och de som hatar honom som vilken offentlig person som hellst. han har mycket med rehabilitering att göra som du säger men han har även mycket med uppfostran att göra man får många tips i böckerna om hur man ska gå till väga från första mötet med valpen tills vuxen hund. För att få en trygg hund. Men det viktigaste av allt din hund är din spegel. jag hoppas att du läst hans böcker innan du spottar ur dig något om hans metoder och inte bara sett några avsnitt av honom.
läst artikeln och den senaste delen om hundar och dominans.
den har inget med cesar att göra han utövar inte sådan onödig domenans och håller ej på med hunddressyr då han måste utöva stor dominans är i extremfallen där hunden har fått antigen rädslor agresivitet ångest, fobier, besatthet. tack för svar :)

Svar till SelfPossessed:
Självklart har jag läst mer böcker än Cesars men flera års läsande
känns lite onödigt att skriva upp varenda bok :) Det är inte agillity i sig jag vill syssla med då jag är mer
intreserad av viltspår, sök men jag vill endå ha möjligheten att träna allt från agillity
Evas bok har jag ej läst tack för tipset!

Svar till:Galathea
svar tii nr 4 det är inte agillty i sig jag vill utöva läs ovan :)
Jag har läst mycket motargument mot cesar men vill inte diskutera hononm då kan vi flytta det till den tråden
Jag är inte så naiv att jag flir frälst av att se lite tv serier, läser dagligen på hans sida och även många andra hundsidor anledningen till att jag ej skaffat hund tidigare är ju att jag ej kännt att jag har haft tiden finns nog många där ute som bara skaffar en hund för de är söta för att de vill ha en kompis.
berätta lite mer vad du tycker om vallhund :)

Tips: Du behöver inte skriva "Svar till", det syns ändå i högra hörnet på dina inlägg vem du svarar.

Svar till berin:
Schäfer har jag alltid gillat men dock inte med slättande rygg mer brukstypen isådannafall .Jag vill som du säger ha en hund som inte springer fram till vem som hellst och har lite vakt men inte för mycket. Hovawart vet jag inte vad det är för ras ska verkligen kolla upp den, vet du om det är en relativt frisk ras? tack för tipset :)

Svar till vallhund:
Nu så var det inte cecar milan jag ville diskutera då det finns de som älskar honom och de som hatar honom som vilken offentlig person som hellst. han har mycket med rehabilitering att göra som du säger men han har även mycket med uppfostran att göra man får många tips i böckerna om hur man ska gå till väga från första mötet med valpen tills vuxen hund. För att få en trygg hund. Men det viktigaste av allt din hund är din spegel. jag hoppas att du läst hans böcker innan du spottar ur dig något om hans metoder och inte bara sett några avsnitt av honom.
läst artikeln och den senaste delen om hundar och dominans.
den har inget med cesar att göra han utövar inte sådan onödig domenans och håller ej på med hunddressyr då han måste utöva stor dominans är i extremfallen där hunden har fått antigen rädslor agresivitet ångest, fobier, besatthet. tack för svar :)

Jag har viktigare saker att ägna min tid åt än att läsa böcker av en nisse som har en hundsyn som är så långt från min syn o förhållningssätt till hundar.

Om du inte vill diskutera CM så råder jag dig att inte börja ditt forumsliv här med att utpeka honom som en ofelbar guru.

Jag vare sig älskar eller hatar människor jag inte träffat IRL, men det tar inte bort min rättighet att ha åsikter om det de offentligt går ut med om hur man behandlar/håller/uppfostrar hundar.

Sista stycket du skrev i det som jag citerar är obegripligt för mig.

Ja givetvis får du ha vilken åsikt du vill. Min mening har inte varit att upphöja cesar milan, jag tycker om hans lära. Än en gång så vill jag inte diskutera cesar millan, byt tråd isånnafall.
Min fråga löd hur sjuk en berner sennen var och om ni hade några tips vilken hund som skulle passa mig.

Ja givetvis får du ha vilken åsikt du vill. Min mening har inte varit att upphöja cesar milan, jag tycker om hans lära. Än en gång så vill jag inte diskutera cesar millan, byt tråd isånnafall.
Min fråga löd hur sjuk en berner sennen var och om ni hade några tips vilken hund som skulle passa mig.

Läs din trådstart igen.
Du påstod att du var hundkunnig för att du läst alla hans böcker o sett de flesta TV programmen.
Varför skulle jag byta tråd? Jag svarade på det du skrev.

kl
Alla Schäfrar har sluttande rygg, en Schäfer skall inte vara byggd som en fyrkantig sågbock, vill man ha en sån så skaffar man sig en Chow, men de stämmer inte in på dina övriga kriterier.

Svar till berin:
Schäfer har jag alltid gillat men dock inte med slättande rygg mer brukstypen isådannafall .Jag vill som du säger ha en hund som inte springer fram till vem som hellst och har lite vakt men inte för mycket. Hovawart vet jag inte vad det är för ras ska verkligen kolla upp den, vet du om det är en relativt frisk ras? tack för tipset :)

När du ser dem på bild kanske du känner igen dem. De finns i tre färger: svart, blond och svart med tecken (SMT). Hovawarten räknas som en av de friskaste bruksraserna. Det finns problem med sköldkörteln och s k levershunt. HD/ED-statistiken ser bra ut. Sköldkörtelproblemet delar de med Riesenschnauzer och uppfödarna har verkligen "tagit sig i kragen" och kontrollerar föräldradjuren så bra det går. Gå in på hovawartklubben.se så hittar du information om rasen.

Tack för tipset om rasen, blev fäst när jag läste mer om den. Verkligen en hundras som jag ska kolla mer på :)

Man får inte annonsera på forumet, vilket framgår klart av reglerna som du godkände när du reggade dig..

Detta är de regler man går med på att följa i och med att man registrerat sig som användare och skriver på forumet.

Reklam, annonsering och marknadsföring är inte tillåtet på forumet
. Vill man marknadsföra, sälja eller efterlysa något kan detta göras på annonssidorna, länksidorna eller genom att köpa banner-plats på sidorna.

Om du tolkade min text att jag ville visa att jag kan minsann allt om hundar och cesar milan så får det stå för dig. Jag kan inte allt om hundar eller allt om cesar milan det har jag aldrig sagt BARA ATT JAG GÅR EFTER HANS LÄRA och ja jag har läst hans böcker och filmer men hahaha inte är jag bäst för det. Varför tror du jag startade tråden och ville få hjälp med att hitta rätt ras när jag inte har den vetskapen själv vilken ras som passar mig själv.
man kan ju inte undgå att bli irriterad på dig.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 595
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 576
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 351
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Hjälp mig bena ut detta. Vill jag egentligen ha två hundar? Min hund, en goldentik, är nu 5 år och jag har börjat fundera lite smått på...
2
Svar
39
· Visningar
4 817
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18