Rätt ras till mig

Sv: Rätt ras till mig

Gaa! Vilka galna trådsvar du har fått, skulle inte bli förvånad om någon rekade dig en belgare eller holländare snart! :crazy: Aussien är verkligen inte en ras för alla. Det är en krävande vallhund som måste jobba hela tiden. INgen bra förstahund. Samma med schäfer, dessa två raser (även vit herdehund) har sin skarphet och vissa även osäkerhet. (beror ju helt på linjer o.s.b.) Så än en gång ej bra första hundar. Jag skulle reka en ras som inte behöver jobba, som kan jobba med olika saker, som älskar att jobba och som inte har några osäkerheter. En cavalier king charles spaniel är enligt mig nästan alltid den bästa första hunden. Annars skulle bernern bassa bra tycker jag, eller golden.. Vissa raser är vanliga av en anledning. Om 4 år är du 20. Du kanske träffar någon och får ett barn. När du är närmare 30 kommer din hund vara vid liv. (antagligen/förhoppningsvis) Alltså, har du en krävande kanske även rädd hund så kan jag nästan garantera att du kommer omplacera den. Men har du en okrävande hund, som en cavalier som funkar bra med barn, vad finns det för anledning?

Jag behöver inte säga vad jag tycker och tänker om CM. Men det kan vara bra för dig att veta att han har ingen utbildning, han kallar sig själv självlärd. Vargbeetendet ser inte alls ut på det sättet som han hävdar att det gör, fråga vilken expert som hällst. Vargars beteende är ofta studerats i djurparker (eller när vargarna på något annat sätt har begränsat utrymme) vilket ofta kan ge en felaktig bild av vargars beteende. Boken hundar och vargars beteende rekar jag till alla som är intresserade av varg/hund beteende. Men jag skulle starkt råda dig att läsa både kontraktkontraktet och från valp till vuxen hund. Dessa två är de bästa böcker jag har läst om hundar.

lycka till

Gaa! Vilka galna trådsvar du har fått, skulle inte bli förvånad om någon rekade dig en belgare eller holländare snart! :crazy: Aussien är verkligen inte en ras för alla. Det är en krävande vallhund som måste jobba hela tiden. INgen bra förstahund. Samma med schäfer, dessa två raser (även vit herdehund) har sin skarphet och vissa även osäkerhet. (beror ju helt på linjer o.s.b.) Så än en gång ej bra första hundar. Jag skulle reka en ras som inte behöver jobba, som kan jobba med olika saker, som älskar att jobba och som inte har några osäkerheter. En cavalier king charles spaniel är enligt mig nästan alltid den bästa första hunden. Annars skulle bernern bassa bra tycker jag, eller golden.. Vissa raser är vanliga av en anledning. Om 4 år är du 20. Du kanske träffar någon och får ett barn. När du är närmare 30 kommer din hund vara vid liv. (antagligen/förhoppningsvis) Alltså, har du en krävande kanske även rädd hund så kan jag nästan garantera att du kommer omplacera den. Men har du en okrävande hund, som en cavalier som funkar bra med barn, vad finns det för anledning?

Men så du överdriver!
Självklart kan man skaffa även väldigt aktiva hundar som första hund!
Och att säga att TS garanterat kommer omplacera om hon skaffar en mer krävande ras än Cavalier är ju rena skitsnacket.

Slänge man är villig att lära sig hur den egna hunden fungerar och sålänge man är villig att ge den så mycket aktivitet som krävs finns inga hinder av den anledningen.
Du vet ju ingenting om TS (antar jag) så du drar verkligen förhastade slutsatser.

:crazy:

Att skaffa hund är väldigt "tänk om". Det är nog värre om hon skulle skaffa en för krävande hund som första hund och omplacera den, än om hon skulle skaffa en lite mindre krävande hund och kunna ha kvar den. Även om hon nu kanske inte skulle omplacera den krävande eller omplacera den okrävade. Hon kommer älska hunden lika mycket oavsett vad hon skaffar för ras. Just därför tycker jag att man kan välja ras för hur rasen är, inte hur den ser ut. Hunden kommer man älska oavsett vad.

Ja, jag drar förhastade slutsatser, jag känner inte ts. Men JAG tycker inte att man ska skaffa en krävande ras som förstahund. Man vet inte vad en krävande hund är, man har inget att jämföra med. Man vet inte vad som kommer hända i framtiden.

Lite borta från ämnet nu men; Jag TROR att många som köper sin första hund underskattar orden krävande och träning. Om någon som köper sin första hund planerar på att träna en halv timma och dagen och gå några kurser i veckan somt några timmars promenad. Så tror de ofta att det är jätte jobbigt för en hund och att de behöver en collie eller schäfer o.s.v. för att hunden ska orka med det. Fast den aktiveringen i själva verket passar utmärkt till golden, cavve, vavva, ja alla hundar. När de skaffat en schäfer eller något som kommer orka med "det hårda arbetet" så upptäcker dom att, det är inte roligt att gå ut och spåra när det är 25-, eller snö och regn o.s.v. Så hunden får 1h promenad om dagen och lite träning inomhus någon gång i veckan på vinter.. Så TROR JAG (eller jag vet att det är så med vissa jag känner) att många ser på hundar, därför är det ENLIGT MIG alltid bättre att skaffa en okrävande hund som ändå vill jobba istället för en krävande som första hund. Man kommer älska hunden lika mycket oavsett ras.

Jag skulle rekommendera finsk lapphund eller mellanpudel (men där är jag partisk), en pudel är otroligt lättlärd och du kan i princip lära den allt. Finsk Lapphund är en otroligt trevlig och mysig ras som både har vall och lite draghund i sig, kräver såklart aktivering men det antar jag att du redan hade i åtanke :)
Bouvier är också en hund som kräver aktivering men är större, otroligt trevlig familjehund och ras i allmänhet.

Ett annat tips är att fråga alla om råd, men bestäm själv vad du tar emot, att skaffa hund är som att skaffa barn du kommer få råd från alla utan att be om det. Ser inget fel med att ta lite av råden från CM (jag antar att du kan sålla bort det amerikanska sättet ifrån honom också). :D
Kontaktkontraktet som de andra har nämnt är en otroligt bra bok!

Och sist, försök välja en ras som passar din personlighet, jag tex funkar bäst med vallhundar medans andra är bättre med tuffare hundar som terrier. Alla hundar är en bra första-hund om du hittar den som passar dig bäst, man vet dessutom inte förens man har provat.

Jag håller med dig om att en del människor verkar tro att de behöver värsta brukshunden för att de gillar att vara ute och jogga.
Men det är ett ganska långt steg därifrån till det du skrev i ditt första inlägg.

Jag tycker fortfarande att du överdriver och jag tycker inte du ska överföra dina egna åsikter och känslor om hur det är att ha hund till TS. Alla människor funkar inte likadant och alla gillar inte samma typer av hundar.

Min första hund är en sån ras där det står i ALLA rasböcker att det inte är en bra första hund. Skulle vi då valt en tråkig golden bara för att den är enklare?
Nej, vi köpte den hunden vi ville ha och det blev väldigt lyckat.

Varför kan du inte bara säga till TS: "Tänk på att livet kanske förändras väldigt mycket för dig om några år"?
Men sen är det ju fortfarande upp till henne att avgöra vad som passar i hennes liv.

Livet kan förövrigt förändras drastiskt för alla. Jag kan bli rullstolsbunden imorgon, ingen kan veta med säkerhet hur de närmaste 15 åren kommer se ut.

En cavalier king charles spaniel är enligt mig nästan alltid den bästa första hunden. Annars skulle bernern bassa bra tycker jag, eller golden..
lycka till

Vilka friska hundraser du rekmmenderar. En Cavalier med för trång skalle och blåsljud på hjärtat. Berner Sennen har HD-besvär och tumörer mot sig. Golden har en nervsjukdom uppdagats hos och hur HD-statistiken ser ut i dagsläget vet jag inte men jag hoppas att den är bättre än på -80-talet. :crazy: På TS lät det som om hon faktiskt vill ha en aktiv hund och när man är ynge brukar man ha mycket energi. Tycker det är konstigt att t ex schäfrar oftast hamnar hos 40+.

HOn hade skrivit tidigare i tråden om berner (och golden om jag minns rätt). Vet inte hur det är att hitta friska hundar av de andra raserna men cavvar vet jag att köper man från en bra kennel så får man i regel en bra hund. (så är det nog med de flesta raser ;) )

"Tycker det är konstigt att t ex schäfrar oftast hamnar hos 40+. "
Vad menar du?

Till ts: mellan/stor pudel, flat kanske är alternativ?

Fast där håller jag inte med dig. En bra första hund behöver inte alls vara en cavalier och hon kanske vill ha en hund som är mer krävande än en cavalier.
Om jag utgår från mig själv, 17 år, tokintresserad av allt vad hundsport kallas skulle inte köpa en cavalier eftersom jag anser att de inte har den motor jag eftersträvar. Nu står jag snart med två jakthundar och jag skulle gärna haft mer motor på min hund och han har ändå betydligt mer gas än alla cavalierer jag har träffat.

TS: Jag tror att en Golden hade passat dig utmärkt! Det toppar inte listorna över att vara varken friskast eller sjukast men är man noga får man en mest troligt en frisk hund. Men jag skulle köpa mig en jaktvariant och inte en utställningstyp om du vill och kan lägga in lite jaktträning och vill ha lite motor i din hund utan att de blir för mycket.
Jag gillar schnauzrarna(:love:) riktigt mycket och tycker att du ska slänga ett öga på både riesenschnauzer och schnauzer.

Lycka till!

Flatcoated retriever kanske? Mellanstor, social, lättlärd. Spår, apport, agility, dra lite....
Cancer finns ju i den rasen, men det är en väldigt trevlig hund. Aktiv ja, men inte överdrivet.

Brukar också titta på CM. Jag gillar han, men tycker inte om allt han gör och så får man ju sålla lite, men så är det väl med andra också.

Håller med. Det handlar ju lite om vad man är för person också, och hur aktiv man är själv, och vad man vill ha ut av hunden.

Piggelkot: Det finns ju lite mer krävande raser också som fungerar utmärkt med barn. Sen är det väl inget som säger att hon kommer omplacera hunden bara för att hon kanske får barn.

"Tycker det är konstigt att t ex schäfrar oftast hamnar hos 40+. "
Vad menar du?

Enl en undersökning som Folksam gjort. Citat ur tidningen "Brukshunden" nr 6/10 sid 24 är den vanligaste rasen som folk mellan 36-55 år en Schäfer. Det är väl inte direkt mellan dessa år som man är som mest aktiv och har mest med tid åt en hund? Det är då livet brukar ägnas åt barn och karriär.

Hej! Jag går i tvåan på gymnasiet, vi skaffade min hund för 3 år sedan. jag måste såklart skryta om rasen. Lagotto Romagnolo. Jag diggar också Ceasar Millan (Ska till globen i maj!!) och naturlig hästhantering. Jag älskar skogen och promenader. Min vovve passar mitt naturliv perfekt även om han förmodligen skulle älska att bo på landet ännu mer. Jag har alltid sagt att han nog skulle vara en perfekt gårdshund.
Lago betyder sjö och hunden kommer från Romania i Italien så man kan översätta det till vattenhund från Romania. Den används nu till tryffelsök i Italien men avlades fram för andjakt = samma som Golden Retriever. I min hund finns dock inte mycket Retriever - instinkt, han är högst självisk när han fått tag i något.
Hanen är mellan 40-49 cm stor. Tiken mindre. Min kille är för stor och väger hela 17.7 kilo. Den är lockig och när folk frågar beskriver jag den som en pudel minus det bitchiga och plus lite skogsmulle
Lagotton är ovanlig men blir vanligare och jag tycker att rasen är fantastisk. Den är lättlärd och kommer oftast överrens med andra hundar, människor och husdjur. Negativa saker kan vara en stooor förkärlek till vatten och hålgrävande. Att tänka på är att den växt otroligt snabbt så se till att få tag i en seriös uppfödare för att minimera risken för höft och ögonproblem.
Jag har lärt min alla möjliga tricks och han har testat allt ifrån rally - lydnad till spår och klarar allt även om vi inte tävlar. Hemma är han en soffpotatis och på promenader och träning är energin på 110 % Han lär sig med klickerträning nya trick på omkring 5 min, då menar jag beteendet, att få in ordet har varit svårare men det kan bero på mig.
Han skulle kunna promenera hela dagarna om vi orkade men han nöjer sig med tre promenader à 45 – 60 min. Ibland blir det inte ens så mycket och det är hjärnstimulansen som är det viktiga, man kan inte springa en lagotto trött, han måste få tänka.

Gud vad långt det blev, hör av dig om du vill höra mer av mitt babbel :D

Galet kul, jag ska också till globen i maj!!Ska du vara kvar och prata med Cesar efteråt? Tack för tips om ras, hade inte hört talas om den förut. Rasen låter helt underbar och ska verkligen kolla mer på den :D

Rottis :D Kan tyvärr inget om sjukdomshistoriken på dom. Däremot vet jag inte om CM´s taktiker är så väl lämpade på en rottis (eller en hund över huvud taget, men den diskussionen skippar vi). Det är iallafall en ras jag är väldigt förtjust i!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 005
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 568
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 330
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Hjälp mig bena ut detta. Vill jag egentligen ha två hundar? Min hund, en goldentik, är nu 5 år och jag har börjat fundera lite smått på...
2
Svar
39
· Visningar
4 761
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar