Rätt och fel?

N

Napoli

Hej. Jag har ställts inför det svåraste beslutet i hela mitt liv. Vi var och röntgade min älskling och fick då reda på att han har förslitningar i gaffelbandet på ena bakbenet. Veterinären sa att han inte får bli riden på hela vintern och våren men att han KANSKE kan bli riden senare framöver..
Min pålle är ganska gammal, 17 år, och före detta travare. Innan han fick problem hade jag tänkt sälja honom i vår p.g.a tidsbrist och studier. Men nu vet jag inte hur jag ska göra längre! jag har tänkt på om det är mest rättvist att låta honom avsluta sitt liv nu när han mår relativt bra fortfarande, eller är det mest rättvist att kämpa tills det absolut inte går längre?
Jag vet inte alls om det är bäst att låta honom gå vidare nu, eller om det är orättvist att ge upp så lätt?
Han är ganska svullen i benet, och svullnar ännu mer i båda bak efter att ha stått inne hela natten. De första stegen han tar efter han stått stilla haltar han kraftigt, men efter ett tag går han normalt igen..
Så vad tycker ni, är det fel att låta honom komma till de gröna ängarna och avsluta sitt liv här med mig nu, när han fortfarande mår ganska bra eller ska jag kämpa för hans liv bara för att jag älskar honom över allt annat och vill ha honom kvar?
Tack för svar!

Sv: Rätt och fel?

Den enda personen som kan svara på detta, är du. Följ ditt hjärta. Vad du än väljer väljer du det rätta..

Det är ju väldigt problematiskt att sälja en häst som är halt/dålig. Jag hade aldrig i hela livet gjort det...
Känns som om det är de hästarna som hamnar på lastbilar till sydeuropa.
Om han är dålig och du inte känner att du har ork, tid och pengar tycker jag nog att det är schysstare att ta bort honom. Alternativt låna ut honom som sällskapshäst...
Är i samma situation själv och det är inte roligt någonstans...:(

vet att det är jätte svårt...:(
hade en gammal fjording hon va 26 men rätt pigg hon hade ont i kroppen och benen men det kändes jätte svårt att bestämma sig för hon va piggare och gladare sista tiden..
men jag tänkte på hennes bästa bättre att få sluta sitt liv mendans hon fortfarande står upp än att hitta henne liggande i hagen och behöva släpa henne därifrån... kändes mer rättvist mot henne och så tänker jag när jag fått ta bort nån häst... dom lider inte mer då bara vi som gör det men man får tänka på hästens bästa!

jag hade avlivat,med tanke å¨att du tänkte lämna bort honom/sälja ändå..en sådan häst hade jag aldrig vågat lämna bort..då tycker jag det är bättre att hästen får sluta sina dagar sålänge den fortfarande är pigg och glad inte har för obt..

va själv i samma sits i våras..hade lånat min häst pga studier - men pållen blev halt och det visade sig vara pålagringar på strålbenen och slemsäck som inte fungerade
Dom som lånade honom,lånade honom som tävlingshäst,men vet sa att det fanns goda chanser med behandlingen att han skulle hålla för lättare ridning (lA dressyr dvs inget avancerat)Jag chansade och tog upp honom ditt jag pluggade...han blev behandlad och det fugerade ett halvår...men efter sex månader så vart han halt igen ..och visst kunde vo behnadlat igen ..men det kändes inte lönt när det är kroniskt och jag hade knappt tid lr egentlig råd att ha kvar honom ,så jag valde att ta bort - jag vet att han dog lyckligt iaf

Senast ändrad:

jag tycker inte att det är rätt att ett djur som en häst ska behöva vila så länge, speciellt inte i den åldern.. jag skulle ha tagit bort hästen nu innan det blir värre, innan hästen får ont varje morgon och innan hästen tappar livsgnistan.. minns honom som frisk och pigg, en som galopperar i hagen..

på ridskolan köpte dom en femårig arab/vblridhäst.. han visade sig ha ringkota och pålagringar ena bak, blev halt efter en galopprepa i hagen :( så han avlivades.. bara fem år.. men att inte ens kunna galoppera i hagen och ha minst 15 år framför sig.. näe, inget liv för en häst :(

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 362
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka