Rätt och fel vid lägenhetsförsäljning?

aprilmaj

Trådstartare
Jag funderar på att sälja min lägenhet och har därför haft ute en mäklare för värdering. Dock har jag av en vän fått veta att jag gjort helt fel. Jag har nämligen påpekat alla skavanker som finns - och det ska man enligt vännen inte göra. Köparen har undersökningsplikt, påpekar vännen.

Jag har en chans till. Imorgon kommer nämligen en mäklare från en annan firma. Hur ska jag bete mig för att göra rätt denna gång???

Sv: Rätt och fel vid lägenhetsförsäljning?

Vad jag minns ifrån när vi sålde hus så hade vi skyldighet att påtala alla fel som vi visste om. Många säljare gör ju egna besiktningar innan försäljning just för att veta vilka fel som finns och för att kunna ta en försäkring som friskriver en ifrån dolda fel. De fel man vet om men inte påtalar kan man bli ersättningsskyldig för i efterhand och det är ju verkligen inte kul. Nu vet jag inte helt säkert om det gäller lägenheter med men jag antar det för det är ju ett liknande köp.
Visst har man undersökningsplikt som köpare men som säljare får du inte undanhålla något heller.
Fråga din mäklare. Hen ska veta juridiken runt försäljningen.

När jag sålde min lägenhet för nåt år sen så var jag väldigt noga med att påpeka brister som jag visste om just för att inte köparen skulle känna sig lurad.

Jag vet inte vid lägenhetsförsäljning, men när man säljer andra saker så har ju säljaren upplysningsplikt. (har jag fått för mig)

delvis KL

Jovisst, man har upplysningsplikt och den följer jag. Dolda fel-ansvarig är man två år efter försäljning när det gäller bostadsrätter (10 år gällande hus, tror jag).

Det jag pratar om är just skavanker. Exempelvis att en kakelplatta är missfärgad, att en hörna av parkettgolvet är förändrad, att färgen har släppt på en av köksluckorna. Alltså sådant som man kan se själv som köpare, om man är noggrann.

Det är sådant som jag påpekar, och som min vän säger är fel. Köparen ska upptäcka själv, menar han.

Hur har ni gjort när ni sålt era bostadsrätter?

Nä, det jag tänkte på var inte på den nivån. Inte såna "småsaker". Kommer ihåg att jag i alla fall sa till om balkongdörren, att den inte gick att stänga.

Sådant behöver du nog inte berätta för eventuella köpare.

Men låt ditt samvete tala anser jag. Jag har alltid varit ärlig när jag sålt någonting och det har alltid blivit sålt. Eventuella köpare kan ju få uppfattningen om att du är en ärlig säljare om du berättar allting.

Men ska man berätta alla sådana saker för mäklaren? Såsom jag gjorde med den första mäklaren?

Om en ev köpare frågar vad det finns för skavanker, så svarar jag.

Och jag är en ärlig person. Dumärlig, menar min vän. Jag behöver inte påpeka fel som andra kanske inte skulle märkt ens en gång, säger han. Det är ju jag som tycker att t ex missfärgningen spelar roll. Andra kanske inte skulle tycka det, eller ens märka det.

Bara för att jag tycker att det är fult, så behöver det inte betyda att alla andra också tycker att det är fult, säger han.

Det handlar alltså inte om att föra någon bakom ljuset, det hoppas jag framgår.

Tack för att du svarade!

Isåfall är jag oxå dumärlig.

Har aldrig sålt lägenhet själv, fråga mäkalren skulle jag rekomendera. Är det mäklaren som håller i visningarna sedan? Då blir det dennes val om dom berättar eller inte. Men kan tänka mig att mäklare har lätt för att upptäcka skavanker. Känns som om att det ingår i deras jobb iochmed att dom gör värdering av lägenheter och hus for a living.

Jo, mäklaren håller i visningen. (Jag tänker inte vara med, för jag skulle bara irritera mig på alla som pratar om hur de ska - i mitt tycke - sönderrenovera lägenheten...)

Köparen kommer ju förmodligen att anlita besiktningsman också. Hen har ju som jobb att hitta alla skavanker, så jag behöver inte fundera egentligen. Min vän har nog rätt.

Det som är uppenbart och fullt synligt går jag inte och kommenterar vid en försäljning. Det ser ju en spekulant själv.

Sådant som kan vara svårare att upptäcka (trasigt element etc) meddelar jag självklart.

Mäklaren har lika stort intresse som du att få ut så mycket som möjligt vid försäljningen, så jag tror inte att du ska oroa dig allt för mycket! Dessutom borde det ju vara smart att påtala såna saker för mäklaren, så att man kan få råd om vilka saker man tjänar på att fixa innan visningen och vilka man inte ska lägga krut på.

Däremot kanske man inte vill berätta för köparen direkt att grannen ovanpå dansar schottis i träskor varje morgon klockan fem... Och det behöver inte mäklaren heller få veta.

Tack även för dina synpunkter! Jag har ju sådan tur att det inte finns schottisdansande grannar eller några fel alls egentligen! Bara skavanker (vad jag märkt i alla fall).

Och jag orkar inte fixa något med lägenheten inför visningen, förutom att ta bort en hel del möbler och prylar så att det blir mer neutralt.

Som sagt så vill ju mäklaren sälja så hen kommer ju inte gå och peka ut skönhetsfel för presumtiva köpare. Fel däremot är ju bra om mäklaren känner till. Vi fick ett formulär att fylla i där vi skulle ange alla kända fel. Men till nästa mäklare som kommer kan det vara bra att tänka igenom och fokusera på vad som är lägenhetens styrkor och lyfta fram det, så att mäklaren får hjälp med vad som ska skrivas i annonsen. Jag vet inte hur mäklare generellt gör, men vår mäklare bad min man beskriva vad han upplevde var det bästa med lägenheten och det tror jag användes i marknadsföringen sedan.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 433
Senast: Thaliaste
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
910
Senast: Tuvstarr
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
757
Senast: Soapbubble
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.