Rätt kvot eller näringsbehoven täckta?

Habina

Trådstartare
Har ett högdräktigt sto som äter fri tillgång på hösilage. Vi har precis bytt till andraskörden, som är torrare (nästan 60 ts jämfört med 41 innan) men med sämre kvot.

Hon äter runt 19-21 kg hösilage per dag, enligt stallägaren går det åt mer hösilage nu än med tidigare sort. :crazy:

Kvoten blir 4,8 men hon får i sig mycket mer energi och protein än hon behöver, då hon äter så stora mängder. Hon är överviktig i dagsläget, vilket ju är önskvärt med ett dräktigt sto.

Men vad är viktigast, att hon får proteintillskott så kvoten blir rätt eller att hon får i sig det hon behöver (med överslag på både protein och energi). :confused:

Det tar emot att trycka i en häst som är så rund en massa kraftfoder... :angel:

Sv: Rätt kvot eller näringsbehoven täckta?

Har ett högdräktigt sto som äter fri tillgång på hösilage. Vi har precis bytt till andraskörden, som är torrare (nästan 60 ts jämfört med 41 innan) men med sämre kvot.

Hon äter runt 19-21 kg hösilage per dag, enligt stallägaren går det åt mer hösilage nu än med tidigare sort. :crazy:

Kvoten blir 4,8 men hon får i sig mycket mer energi och protein än hon behöver, då hon äter så stora mängder. Hon är överviktig i dagsläget, vilket ju är önskvärt med ett dräktigt sto.

Men vad är viktigast, att hon får proteintillskott så kvoten blir rätt eller att hon får i sig det hon behöver (med överslag på både protein och energi). :confused:

Det tar emot att trycka i en häst som är så rund en massa kraftfoder... :angel:
kvoter är bara en liten uträkningshjälp
det som är viktigt är att behoven är täckta.

Vad lutar du dig mot i det påståendet? Källa? :)

Jag har uppfattat Plancks häfte likt ameo. Man ser i tabell hästens energibehov (utan tillägg) och för varje MJ behöver hästen en viss mängd protein. Får hästen mer energi än den behöver så betyder ju det inte att den behöver mer protein? Som jag fattat det alltså :D

Om den äter ett grymt överskott av protein kan ju det hindra energiupptaget men jag har inte hört något om motsatsen?

Ingen källa men så har jag uppfattat källan liskom :D

Plancks häfte, är det boken Hästens utfodring? :confused: Har fått höra bägge delarna från agronomer, och tidigare försökt gå någon medelväg. Men nu med dräktigt sto känns det bra om jag har lite mer på fötterna... :angel:

Så här står det i "utfodringsrekommendationer för häst" upplaga från 2011:

" Den vuxna hästen behöver 6 gram smältbart råprotein per MJ för att täcka underhållsbehovet av protein... Om vallfodret är proteinrikt kan beräknat proteinbehov överskridas utan negativ påverkan på hästen. Behovet kan ej, utan märkbara negativa effekter, underskridas under längre period.

Det står också att extra tillägg av energi och protein behövs under de tre sista dräktighetsmånaderna. I dräktighetstillägget krävs 12 g smrp/ MJ. Alltså en kvot på 12 i dräktighetstillägget. Känns därför inte som om man bör negligera kvoten i samband med dräktighet...

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Om kvoten är 4,8 så kan ju inte behoven vara täckta. Kvoten ska ju dessutom vara högre i slutet av dräktigheten. Att det går åt mer grovfoder när det är torrare är också lite underligt. Hästarna får ju i sig mera TS nu.

Jag tolkar det som att här hästen ett behov av överskottet av MJ så har den även ett behov av tillägget protein såklart.
Men jag uppfattade TS som att hästen åt mer energi än den behöver? Och är proteinet verkligen ett krav då?

Typ äter hästen betydligt mer TS än den behöver så behöver den ju dricka mer vatten. Men finns den korrelationen verkligen mellan energiöverskott och protein?

Behovet är ju täckt eftersom hästen äter ett överskott på energi. Överskottet av energi är större än överskottet av protein dock.

En häst som behöver 300 g protein och får i sig det via höet men samtidigt får typ 80 MJ har ju en låg kvot men proteinbehovet är ändå täckt. Tex.

Så här står det i "utfodringsrekommendationer för häst" upplaga från 2011:

" Den vuxna hästen behöver 6 gram smältbart råprotein per MJ för att täcka underhållsbehovet av protein... Om vallfodret är proteinrikt kan beräknat proteinbehov överskridas utan negativ påverkan på hästen. Behovet kan ej, utan märkbara negativa effekter, underskridas under längre period.

Det står också att extra tillägg av energi och protein behövs under de tre sista dräktighetsmånaderna. I dräktighetstillägget krävs 12 g smrp/ MJ. Alltså en kvot på 12 i dräktighetstillägget. Känns därför inte som om man bör negligera kvoten i samband med dräktighet...
När det normala underhållsbehovet är täckt så är det så att kvoten mellan energi och protein är 6.
Men det är inte kvoten i sig som är viktig, utan det viktiga är att man täcker hästens behov. Det är t.ex inte nödvändigtvis så att proteinbehovet ökar i samma omfattning som energibehovet till en häst som har stort behov.

När det normala underhållsbehovet är täckt så är det så att kvoten mellan energi och protein är 6.
Men det är inte kvoten i sig som är viktig, utan det viktiga är att man täcker hästens behov. Det är t.ex inte nödvändigtvis så att proteinbehovet ökar i samma omfattning som energibehovet till en häst som har stort behov.

Nej, det var väl så jag uppfattade saken också, men eftersom en häst som är högdräktig enligt uppgift ska ha såpass mycket extra protein per MJ (tänker på dräktighetstillägget nu) så känns det som en kvot på 4,8 är väl obalanserat.

Lite OT Nu vet jag inte hur tjock ts häst är, men fet kan inte heller vara bra (belastningsfång-risk t ex.) jag har inte satt mig in i hur man tänker på häst (annat än att något överhull inte är så farligt) men när det gäller dräktiga kor t ex. så löper feta kor betydligt större risk för förlossningssvårigheter än kor i normalhull. Undrar stilla om det inte är samma sak för häst???

Fast det är fortfarande inte kvoten som är viktigt.
OM du har proteinbehovet täckt och ger så mycket extra energi att kvoten ligger på 4,8, så resulterar det bara i en onödigt fet häst. Och är inte hästen så fet som man skulle kunna tro, så visar det snarare att du har prickat hästens behov ganska bra.
Tabellvärden och kvoter är bara hjälpmedel, det viktiga är utvärderingen som talar om hur foderstaten funkar på hästen.

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Om kvoten är 4,8 så kan ju inte behoven vara täckta. Kvoten ska ju dessutom vara högre i slutet av dräktigheten. Att det går åt mer grovfoder när det är torrare är också lite underligt. Hästarna får ju i sig mera TS nu.

Stoets behov är beräknad till 52 MJ och 351 g smb. rp då hon är i åttonde dräktighetsmånaden. Om hon får i sig den mängd hösilage jag tror hon får i sig (vilket verkar troligt med tanke på hennes hull) äter hon 112 MJ och 532 g smb. rp. Så behoven är ju täckta, men kvoten blir fel.

Att de äter mer grovfoder nu tror jag beror på att de tycker det är godare. Det är inte lika grovt i strukturen som tidigare skörd och doftar godare. Jag skulle äta mer av det om jag var häst och fick välja. ;)

Lite OT Nu vet jag inte hur tjock ts häst är, men fet kan inte heller vara bra (belastningsfång-risk t ex.) jag har inte satt mig in i hur man tänker på häst (annat än att något överhull inte är så farligt) men när det gäller dräktiga kor t ex. så löper feta kor betydligt större risk för förlossningssvårigheter än kor i normalhull. Undrar stilla om det inte är samma sak för häst???

Man rekommenderar dräktiga ston att vara i mycket högre hull än andra hästar. Den skala som oftast används är en tiogradig skala, där 1 är utmärglad och 10 så fet att det är hälsofara för hästen.

En vanlig ridhäst bör ligga runt 5 och ett dräktigt sto på 8. Så det är lite skillnad på hullet. Jag bedömer mitt sto på 8,5-9 varför jag känner mig skeptisk till att trycka i henne kraftfoder utöver grovfodret. Därav min fråga. :)

Fast det är fortfarande inte kvoten som är viktigt.
OM du har proteinbehovet täckt och ger så mycket extra energi att kvoten ligger på 4,8, så resulterar det bara i en onödigt fet häst.

Vem säger detta? Jag vill gärna ha en vetenskaplig källa, så jag kan känna mig lugnare att inte öka på proteinbehovet. :)

Kvoten är mer en lathund för att kunna kolla ett potentiellt foder. Kvoten är inget man räknar foderstat på.

Vid foderstatsberäkning är det behoven som gäller, sedan kan man ju för enkelhetsskull (när man vet varje individs behov) räkna på kvoten för att matcha med ett foderinköp.

Men det är ju hästens behov som styr, inte kvoten.

Kvoten är mer en lathund för att kunna kolla ett potentiellt foder. Kvoten är inget man räknar foderstat på.

Vid foderstatsberäkning är det behoven som gäller, sedan kan man ju för enkelhetsskull (när man vet varje individs behov) räkna på kvoten för att matcha med ett foderinköp.

Men det är ju hästens behov som styr, inte kvoten.
Jo, men det är ju precis det man gör. Räknar foderstat med hjälp av kvoten alltså. Annars skulle man inte multiplicera MJ med 6 för att få fram proteinbehovet. I TS fall t ex innebär en för låg kvot att hästen får i sig alldeles för mycket energi för att täcka behovet av protein. Hästen är dessutom redan fet.

TS: Enligt utfodringsrekommendationerna (de från 2011)är 6-7 önskvärt för dräktiga ston och definitivt inte 8-9. Jag skulle vara allvarligt oroad över hästens vikt och vilka effekter övervikten kan medföra om jag var du.

TS: Enligt utfodringsrekommendationerna (de från 2011)är 6-7 önskvärt för dräktiga ston och definitivt inte 8-9. Jag skulle vara allvarligt oroad över hästens vikt och vilka effekter övervikten kan medföra om jag var du.

Eftersom jag haft ett digivande sto som var runt 6 i hull när hon fick fölet och sett vad det kan göra med stoet så är jag inte bekymrad över att nuvarande sto står högt i hull. Det som bekymrar mig är att stoppa i henne ännu mer än den mängd foder som fått henne att få detta hull. Samtidigt vet jag att hon kommer vara höglakterande när näringen i gräset minskar, så det hull hon har nu kommer hon behöva då.

Den senaste forskningen jag läst säger i alla fall 8, så jag litar på forskarna. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 589
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 126
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 458
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Rider ni med snokrem?