Sv: Rätt kvot eller näringsbehoven täckta?
Ja just det. Men som i år då grovfodret är energirikt får de lite mer energi än önskvärt. Då var jag tvungen att höja ptoteinandelen. (för att de tappade i muskulatur när jag inte höjde direkt. Efter höjningen blev de fina igen).
Menar du då att du gav en mindre hömängd o därmed fick komplettera med proteinfoder

Du fodrar/ ströar väl med halm samt kanske även har dem ute
Om så är fallet går det åt mkt energi för att bara hålla värmen.
Uppfattningen om att proteinbrist syns på bukiga hästar håller jag inte med om, om de samtidigt är tunna. Då är grovfodret både energi o proteinfattigt. Måste äta en himla massa skräpfoder som bukfylla.
En tunn överlinje beror mer på en lägre energihalt alt. mer motion. Då de börjar de ta energi från musklerna.
En rund överlinje är allt som oftast mkt fett om "musklerna" inte är definierade. Fettdepåerna kan också se ut som muskler

Inte sällan ser man smällfeta hästar med stor buk som då påstås lida av proteinbrist- bara pga den stora buken utan bukmuskulatur. Om man sätter fart på hästen så kommer buken att bli bättre utan ökad proteingiva.
En välmusklad bog/ underhals o samtidigt en klen rumpa signalerar mer att det är fel på träningen.
TS
Jag förstår mig inte på ditt resonemang att
göda en lättfödd häst i förtid med alla risker det kan föra med sig när märren sedan bli ännu tyngre.. det är bättre att fodra upp när det behöv- när den
är höglaterande. Behov.
Den studien som du har läst handlar nog mer om sporthästar/ fullblod som tidigare varit tränade.