Rätt kvot eller näringsbehoven täckta?

Sv: Rätt kvot eller näringsbehoven täckta?

Nu har du väl ändå snurrat till det rätt rejält ang. protein?

Jag ser att du svarat till bigganl men eftersom jag också snurrat på om proteiner så undrar jag om det möjligtvis är riktat till mig? (Inte för att du brukar skriva till fel person utan för att jag känner att jag har lätt för att snurra till saker ibland :o (känner mig träffad med andra ord :D)).

Nej varför tror du det ? Jag har koll på vem jag svarar , skriver KL annars .

De svenska rekommendationerna bygger på den gamla amerikanska fodernormen NRC 1989. I NRC 1989 hade man konstanta kvoter mellan protein och energi. I den nya amerikanska fodernormen, NRC 2007, har man gått ifrån kvottänkandet och beräknar istället proteinbehovet utgående från resultat från forskningsstudier. Proteinbehovet enligt NRC 2007 är inte kopplat till energibehovet utan beräknas med utgångspunkt från hästens kroppsvikt, hästtyp och det arbete hästen utför.

Men är det inte det vi gör i Sverige??
1. Räkna ut hästens vikt (eller ännu hellre väg den).
2. Kolla hästtyp och hur mycket jobb den utför.
3. Räkna ut hästens energibehov.
4. Gångra detta med 6 och vips har du proteinbehovet- som ju alltså är beroende av hästens vikt, typ och arbete.

Sen är ju uträkningen annan för avelshästar, men även där räknar man väl på hästtyp, vikt och arbete (plus sen dräktighet/digivning).

Min tjej behöver ca 20 mj mer än "tabellhäst" i hennes storlek, så jag gångrar proteinet med hennes verkliga mj-behov och försöker hålla kvoten på 6 eller över. Men det beror ju mest på att hennes proteinbehov inte är uppfyllt när hon fått rätt mängd mj om jag inte ger extra protein..

/Lavinia

Nej varför tror du det ? Jag har koll på vem jag svarar , skriver KL annars .

Jag hade bara så svårt att formulera mig på ett bra sätt. Tycker det blev som sagt ganska så snurrigt. Tänkte att jag kanske hade lyckats snurra till det så mycket så du i rena förvirringen råkade trycka på fel inlägg. :D

Som jag skrev tidigare så vet jag att du inte brukar göra sådana fel. Ville bara dubbelkolla. Inget illa menat.

Svarar flera!

Vill bara förtydliga spaderÄss inlägg eftersom många verkar sitta fast i ett kvottänkande, med ett praktiskt exempel från programmet PC-horse som grundar sig på NRC 2007.

Exempelhäst 500 kg intensiv träning!
Behov normalt
Energi 112 MJ
Smb rp 669 gr
Kvoten blir 5,97

Jag lägger till 20% på energibehovet för att hästen är tunn, programmet lägger då till 20% på underhållsbehovet av energi!
Energi 123 MJ
SMb rp 669 gr
Kvoten blir 5,4

Jag minskar 20% för att hästen är lättfödd!
Energi 100 MJ
Smb rp 669 gr
Kvoten blir 6,7

Tänker man för mycket kvot så blir resultatet att den tjocka hästen får proteinbrist och den tunna hästen får proteinöverskott, om man utgår från att proteinet ska vara en bestämd kvot utifrån energibehovet.

Vill du vara snäll och visa källor på det? Detta är ju gamla fakta som flera påtalat över rätt lång tid är just gamla fakta.

Det kommer från SLU, deras häfte om hästens foder och fodermedel och från Christina Plancks bok om foder.
SLU har jag personligen hög tilltro till.

När foderstaten är "perfekt" så gäller kvoterna.
Men om alla behov är täckta så spelar kvoten inte längre någon roll utan man kan konstatera att hästen kanske blir fet för att den får mer energi än den behöver eller att den kanske får mer proteiner än den behöver och det är ingen större fara (om det kommer från grovfoder, ska väl tilläggas)

Kvoter är något som är rent teoretiskt, som inte har någon betydelse i verkligheten om man vet att behoven är täckta.
Tänk efter och inse att det är rent logiskt!

Ja kanske uttryckte mig luddigt tidigare? Det här håller jag allså med om. Om energin är för hög får man en tjock häst och därför menade jag att jag hellre försöker få ner energin i foderstaten. Jag har haft energirikt hö ett par år tyvärr så mina hästar är väldigt lättfödda. När jag inte reglerade proteinet efter energin tappade båda sin överlinje och började få lite hängbuk. När jag då reglerade proteibnet efter den aktuella energin blev de fina i kropparna igen. Eftdrsom detta stämmer med vad slu skriver så har jag inte tvivlat. Både teori och praktik visade samma sak. Men jag är alltid öppen för att lära mig mera. Jag ska söka mer av ny forskning. Mina lättfödda är bäst på en kvot närmare 7.

SLU har jag personligen hög tilltro till.

Jag har gått en utfodringskurs på SLU och då står en av de föreläsande agronomerna och talar om att h*n alltid gett nötmineraler till sina hästar, varpå jag enskilt efteråt ställde frågan om h*n räknat på jod och selen då, det hade h*n inte. Min tilltro till SLU och dess personal stärktes inte då! Men jag drar inte alla över en kam!

Eftersom det de ger ut baseras på forskning har jag hög tilltro till dem. Kommer forskningen fram till nya saker presenterar de det också förstås. Forskningen går framåt hela tiden så man får hänga med.:)

därför att du då har proteinbehovet täckt medan du ligger lågt i energi

Ja just det. Men som i år då grovfodret är energirikt får de lite mer energi än önskvärt. Då var jag tvungen att höja ptoteinandelen. (för att de tappade i muskulatur när jag inte höjde direkt. Efter höjningen blev de fina igen).

Senast ändrad:

Ja just det. Men som i år då grovfodret är energirikt får de lite mer energi än önskvärt. Då var jag tvungen att höja ptoteinandelen. (för att de tappade i muskulatur när jag inte höjde direkt. Efter höjningen blev de fina igen).
men det var inte för att kvoten var fel utan för att behovet inte täcktes

Precis. Och därmed är kvoten i sig rätt ointressant, mer än som en indikation på hur fodret ser ut i den näringsmässiga balansen.

Menar du då att du gav en mindre hömängd o därmed fick komplettera med proteinfoder:confused:
Du fodrar/ ströar väl med halm samt kanske även har dem ute:confused:

Om så är fallet går det åt mkt energi för att bara hålla värmen.

Uppfattningen om att proteinbrist syns på bukiga hästar håller jag inte med om, om de samtidigt är tunna. Då är grovfodret både energi o proteinfattigt. Måste äta en himla massa skräpfoder som bukfylla.
En tunn överlinje beror mer på en lägre energihalt alt. mer motion. Då de börjar de ta energi från musklerna.
En rund överlinje är allt som oftast mkt fett om "musklerna" inte är definierade. Fettdepåerna kan också se ut som muskler;)
Inte sällan ser man smällfeta hästar med stor buk som då påstås lida av proteinbrist- bara pga den stora buken utan bukmuskulatur. Om man sätter fart på hästen så kommer buken att bli bättre utan ökad proteingiva.

En välmusklad bog/ underhals o samtidigt en klen rumpa signalerar mer att det är fel på träningen.

TS

Jag förstår mig inte på ditt resonemang att göda en lättfödd häst i förtid med alla risker det kan föra med sig när märren sedan bli ännu tyngre.. det är bättre att fodra upp när det behöv- när den är höglaterande. Behov.

Den studien som du har läst handlar nog mer om sporthästar/ fullblod som tidigare varit tränade.

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 589
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 126
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 458
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama