Rätt kvot eller näringsbehoven täckta?

Sv: Rätt kvot eller näringsbehoven täckta?

Vem säger detta? Jag vill gärna ha en vetenskaplig källa, så jag kan känna mig lugnare att inte öka på proteinbehovet. :)

De svenska rekommendationerna bygger på den gamla amerikanska fodernormen NRC 1989. I NRC 1989 hade man konstanta kvoter mellan protein och energi. I den nya amerikanska fodernormen, NRC 2007, har man gått ifrån kvottänkandet och beräknar istället proteinbehovet utgående från resultat från forskningsstudier. Proteinbehovet enligt NRC 2007 är inte kopplat till energibehovet utan beräknas med utgångspunkt från hästens kroppsvikt, hästtyp och det arbete hästen utför.

Det finns en rad hänvisningar till olika forskningsresultat i NRC 2007. Du kan ju börja med att köpa boken!

http://www.bokus.com/cgi-bin/produc...ts+of+Horses&gclid=CL3H68Dz8LUCFUx6cAodsggARQ

Om man ska titta på proteinbehovet hos ett dräktigt sto lite mer i detalj så består det av två delar. Ett grundbehov av protein hos stoet som inte förändras under dräktigheten och ett tilläggsbehov för fostret. Tilläggsbehovet av protein ökar med fostrets vikt. Beträffande tilläggsbehovet så utgår man från den genomsnittliga tillväxten hos ett foster utgående från förväntad födelsevikt hos fölet.

Vad händer då om man överutfodrar ett dräktigt sto? Det allra största energiöverskottet lagras som fett i fettvävnader hos stoet. Fettvävnader behöver inte protein så stoets proteinbehov ökar inte av denna orsak. Frågan är om en överutfodring även leder till ökad tillväxt av fostret. I så fall skulle proteinbehovet hos fostret öka.

Personligen skulle jag strunta i kvotbegreppet men lägga mig något över det beräknade proteinbehovet för att täcka en eventuell ökad tillväxt hos fostret.

Intressant! Jag skall genast beställa hem boken och kika. :laugh:

Aha... Då fick jag det klargörande jag behövde också...Tackar Spadereäss!

Jo, men det är ju precis det man gör. Räknar foderstat med hjälp av kvoten alltså. Annars skulle man inte multiplicera MJ med 6 för att få fram proteinbehovet. I TS fall t ex innebär en för låg kvot att hästen får i sig alldeles för mycket energi för att täcka behovet av protein. Hästen är dessutom redan fet.

TS: Enligt utfodringsrekommendationerna (de från 2011)är 6-7 önskvärt för dräktiga ston och definitivt inte 8-9. Jag skulle vara allvarligt oroad över hästens vikt och vilka effekter övervikten kan medföra om jag var du.
När foderstaten är "perfekt" så gäller kvoterna.
Men om alla behov är täckta så spelar kvoten inte längre någon roll utan man kan konstatera att hästen kanske blir fet för att den får mer energi än den behöver eller att den kanske får mer proteiner än den behöver och det är ingen större fara (om det kommer från grovfoder, ska väl tilläggas)

Kvoter är något som är rent teoretiskt, som inte har någon betydelse i verkligheten om man vet att behoven är täckta.
Tänk efter och inse att det är rent logiskt!

När foderstaten är "perfekt" så gäller kvoterna.
Men om alla behov är täckta så spelar kvoten inte längre någon roll utan man kan konstatera att hästen kanske blir fet för att den får mer energi än den behöver eller att den kanske får mer proteiner än den behöver och det är ingen större fara (om det kommer från grovfoder, ska väl tilläggas)

Kvoter är något som är rent teoretiskt, som inte har någon betydelse i verkligheten om man vet att behoven är täckta.
Tänk efter och inse att det är rent logiskt!

Ja, jag förstår nu vad du menar (med lite hjälp från spaderäss) och vi tänkte nog egentligen ganska lika... Det blir ibland lite trögfattat däruppe under kalufsen :angel:

Behovet av protein beror ju på mängden energi.
njäe, det är ju just det det inte gör... :
De svenska rekommendationerna bygger på den gamla amerikanska fodernormen NRC 1989. I NRC 1989 hade man konstanta kvoter mellan protein och energi. I den nya amerikanska fodernormen, NRC 2007, har man gått ifrån kvottänkandet och beräknar istället proteinbehovet utgående från resultat från forskningsstudier. Proteinbehovet enligt NRC 2007 är inte kopplat till energibehovet utan beräknas med utgångspunkt från hästens kroppsvikt, hästtyp och det arbete hästen utför.

Det är vad jag fått lära mig. Behoven fyllda = kvoten inte av vikt (även om det är intressant att veta)

*kl*

Ibland undrar jag om det blivit lite feltolkningar kring kvoten. Den säger ju bara hur mycket protein en häst skall ha i förhållande till energi.

(Nu tar jag bara siffror som är lätta att förstå)

Tex om man har en häst som skall ha 15 smbr och 3 mj. Hittar jag då ett grovfoder med kvoten 5 så vet jag att jag lätt kan uppfylla hästens behov utan att balansera upp det med annat. Sen kan det ändras om hästen tex tränas hårt, blir dräktig, sjuk och liknande.

Kvoten 6 är en vägledning till hur mycket hästen behöver av proteiner i förhållande till energi.

Vad man riskerar med en låg kvot är att dels hästen inte orkar äta tillräckligt med hö för att komma upp i tillräckligt med proteiner dels att om proteinbehovet är täckt med 100% så är energivebehov täckt till 120%. Dvs hästen blir fet.

Så jag räknar ut behovet hästen har i protein och energi. Dvs där den håller sig fin och sedan räknar jag ut kvoten på det och så letar jag efter ett grovfoder som har den kvoten så jag slipper laborera för mycket.

Skulle hästen tex bli sjuk och stå så behöver min fortfarande lika mycket proteiner men mindre energi. Dvs en högre kvot. Har jag då ett grovfoder med "rätt" kvot från början är det lätt att korrigera med att byta ut 1 kg hö mot tex ett kilo lucern.

Skulle hästen bli lite tunn i hullet så är det lätt att bara lägga till lite olja.

Så kvoten är ju en vägledning man räknar ut för att det snabbt skall gå att se om grovfodret passar ens häst eller inte.

Ja men behovet protein är ju kopplat till mängden energi. För att balansen ska bli rätt. Är energimängden för hög får man ju göra något åt det i första hand.

Får hästen mer energi och mindre protein än vad den behöver får man en tjock häst som tappar muskulatur. Det vill väl ingen? Är det för mycket energi och man anpassar proteinmängden efter detta så blir visssrlign hästen tjockare men den kan behålla sin muskulatur. Balansen tycker jag därför är viktig. Man kn tex läsa i häftet från SLU om foder. Enligt dem ska kvoten inte understiga 6. "Behovet kan ej, utan märkbara negativa effekter, underskridas u der en längre period. Detta gäller speciellt avelshästar, växande unghästar och hästar i träning och tävling".

Men de pratar ju om BEHOVET, det har inget med kvoten att göra om man överutfodrar energi.

Min häst har ett underhållsbehov av 53 MJ och 318 smb rp enligt tabell. Ger jag honom 106 MJ och 318 smb rp så har han fortfarande sitt underhållsbehov av smb rp täckt men kommer bli skitfet. Kvoten blir helfel men hästen kommer inte få proteinbrist.

Om han däremot inte blir skitfet utan ser helt okej ut på 106 MJ så har han ju högre underhållsbehov än vad jag räknat med - då behöver han självklart även mer smb rp!

Tror vi pratar lite förbi varandra. Balansen mellan energi och protein är viktug och för att inte balansen ska bli fel räknar man ur behovet av protein utifrån energin i foderstaten. Är det mer energi än hästen egentligen har behov av får man öka proteinet utifrån detta för att balansen fortfarande ska vara rätt. När det gäller ett dräktigt sto är det ännu viktigare eftersom det växande fölet ska få bra förytsättningar att utvecklas rätt.

Vill du vara snäll och visa källor på det? Detta är ju gamla fakta som flera påtalat över rätt lång tid är just gamla fakta.

Tror vi pratar lite förbi varandra. Balansen mellan energi och protein är viktug och för att inte balansen ska bli fel räknar man ur behovet av protein utifrån energin i foderstaten. Är det mer energi än hästen egentligen har behov av får man öka proteinet utifrån detta för att balansen fortfarande ska vara rätt. När det gäller ett dräktigt sto är det ännu viktigare eftersom det växande fölet ska få bra förytsättningar att utvecklas rätt.

Det har jag aldrig varken hört/läst? Och jag förstår inte hur du får texten i SLUs häfte till att betyda det?

Vi läser uppenbarligen på olika vis :p

Men det är ju just så det inte är, läs det jag har fetmarkerat i citatet!

Det finns en rad hänvisningar till olika forskningsresultat i NRC 2007. Du kan ju börja med att köpa boken!

Det är lite så jag har börjat tänka ungefär de senaste åren. Tog dock ett tag att fatta hur det fungera för min häst.

Tex när min häst jobbar normalt så har hon ett behov av protein och energi. Men om hon tex vilar en längre period så har hon fortfarande samma proteinbehov men lägre energibehov. Så när hon vilar så står hon på en högre kvot än när hon går.

Det tog ett tag innan jag fick ihop det. Hur mycket jag än drog ner på maten så blev hästen fet och bukig. När hästen reds och jag ökade på maten så tappade hon i rundhet.

Nu korrigerar jag energin utifrån hur mycket jobb hon gör. Dock verkar det som om proteinbehovet är hyfsat konstant (dock ändras även det tex vid hård träning och dräktighet).

När min häst rids så har den en kvot neråt fem. När hästen står har den en kvot uppåt åtta.

Nu var det proteiner det pratades om men detta funkar väldigt bra för min häst.

Nu har du väl ändå snurrat till det rätt rejält ang. protein?

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 589
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 126
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 458
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt