Rätt galopp?

M

MontéBruden

hihi, hjärnsläpp.
Om jag rider i vänster varv. (vänster hand in mot mitten)
Så ska man ju galoppera i vänster galopp.
Vänster galopp är när hästens vänstra ben går före höger ben.
Alltså innersta benet ska vara först?

Jag fick sån hjärnsläpp på träningen. För ponnyn jag red bytte galopp innan varje hinder.

Vi kom mot en två kombination i vänster varv i vänster galopp. Och galoppsprånget innan bytte hon till höger galopp varje gång. Så då blev jag osäker om det var jag som fattat fel så hon ville rätta till eller om dte beror på någonting annat. HAHA. ;D

Sv: Rätt galopp?

I vänster varv rider man normalt i vänster galopp, och för blotta ögat uppifrån hästen så är det då vänster framben som "går före", ja.

När man får upp känslan lite (någon gång efter hundra års tränade, typ...:angel:) i sin ridning så brukar dock ytter bakben - i detta fall höger- vara mer intressant att hålla reda på.

Hästar är liksom oss människor höger- eller vänster"hänta", så det kan vara så att hästen du red tyckte att det var lättare att trampa om och ta avsprånget från höger galopp.
Det kan också vara så att du satt lite, lite i obalans och omedvetet fick hästen att byta galopp precis före hindret.

Fråga din ridlärare som var med och såg er!:idea:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 923
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 003
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 586
Dressyr Vad är era bästa tricks för att få rätt galopp på en ganska valpig unghäst? Ena jag rider är inne i en period där det blir lite bakvänt...
Svar
5
· Visningar
1 286
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama