Rätt "foderstat" för kissen?

C

Caltha

Jag tycker att det verkar finnas väldigt delade åsikter om vad som är bra kattfoder resp. mindre bra. Så nu tänkte jag göra en liten undersökning, jag undrar vilka foder och givor kattfolket på buke ger sina katter, samt varför? Ger ni några former av tillskott och varför? Ni får gärna berätta om katterna, vikt, ras, kön, ställer ni ut, förder upp, etc. sånt som kan vara relevant till frågan.

Ni får även jättegärna ta ställning till mina funderingar:
*Vad är anser ni är bäst, variation eller att köra på samma våtfoder och samma torrfoder?
*En dum fråga kanske, men varför är torrfoder så viktigt egentligen? aldrig riktigt fattat det.. Många kör ju på fri tillgång? gjorde aldrig jag, och kissen mådde fint ändå.
Läst att våtfoder är bättre att ge mer av pga vätskeinnnehållet, kan motverka bland annat urinsten, och så. Hur ser ni på det?
*Är det verkligen bra med godis som räkor (m tanke på magnesiumet, lätt att ge för mkt kanske? överskott kan ju orsaka uinsten), leverpastej (verkar inte så nyttigt?), tonfisk??
*Är det bra att ge kött ibland, typ kycklingvingar, nötfärs, kanske kokt fisk, etc.
*Hur bra är fisk egentligen, är nötkött, kyckling, odyl bättre?

samt om det är nåt annat ni vill dela med er av :) tycker det är rättså intressant det här så, och vill ju såklart ge katterna bästa möjliga kost!

Jag får hem en katt i helgen, en kraftig hane på 6 år, ser iaf ut som en skogis/main coon ungefär, antagligen korsning av något. Vad kan vara lämpligt foder och giva för honom ungefär? Får väl prova mig fram lite, men han är en soffliggare och vill inte riskera att han går upp i vikt. Han är i ganska lagom hull nu.
Jag har läst en del här på forumet samt hört av andra att Mjau blötmat ska vara bra, så ska nog prova det. Torrfoder kan jag ingen koll på, royal canin och hills och alla dem är samma sak i mina ögon.. vad ska man välja?

Mycket frågor här.. men tror att det finns en del kunniga inom området här, och hoppas att ni vill dela med er. Och såklart alla som har katt öht får jättegärna skriva! Vore väldigt tacksam! :)
 
Sv: Rätt "foderstat" för kissen?

Mina katter äter en kost bestående av (på ett ungefär):
60% kött
10-15% ben
10% hjärta
10% lever
5-10% övrigt (ägg, fisk, grönsaker)

Katterna (som alla är devon rex) får samma mat, men i olika mängd. Geisha, 6-årig kastrathona, får 100 g/dag och Pirjo, 3-årig avelshona, får äta så mycket hon vill vilket blir 150-200 g/dag. Foderstaten ser inte exakt likadan ut varje dag. En dag kan de få ben på morgonen och rent kött på kvällen. Dagen efter kan de få lever med ägg och grönsaker på morgonen och kött på kvällen.

Honkatten jag har ute på foder får 30 g Eukanuba Kitten varje dag och hon får äta hur mycket MJAU våtfoder hon vill, även mald kalkon. Hon äter väl kanske runt 100 g våtfoder/dag.

Katterna jag har hemma får tillskott av fiskolja för de nyttiga fettsyrornas skull, även E-vitamin eftersom fiskolja innehåller fleromättat fett vilket kan orsaka sjukdom hos katt om inte katten får i sig tillräckligt med E-vitamin.

Den dagliga foderstaten här ser alltså ut såhär:
100-200 g mat (beroende på katt)
2 ml fiskolja
50 IE E-vitamin

*Vad är anser ni är bäst, variation eller att köra på samma våtfoder och samma torrfoder? Variation, helt klart. Katten vänjer sig vid olika födoämnen och det minskar risken för att man ska få en kräsen katt. Det minskar även risken för att katten ska drabbas av överskott eller underskott av något näringsämne.
*En dum fråga kanske, men varför är torrfoder så viktigt egentligen? aldrig riktigt fattat det.. Många kör ju på fri tillgång? gjorde aldrig jag, och kissen mådde fint ändå. Det är det inte. Jag ger inte torrfoder alls. Ser ingen poäng med att lägga ut en massa pengar på ris och majs med köttsmak.
*Läst att våtfoder är bättre att ge mer av pga vätskeinnnehållet, kan motverka bland annat urinsten, och så. Hur ser ni på det? Stämmer. Det finns det vetenskapliga belägg för också. Katter som bara äter torrfoder producerar i snitt ~60 ml urin/dygn medan katter som bara äter våtfoder producerar runt 110 ml urin/dygn. Det krävs inget snille för att inse att urinen hos katten som producerar 110 ml urin kommer vara mindre koncentrerad på ämnen som kan bilda kristaller. Katten torkar inte sina möss innan den äter upp dem. ;)
*Är det verkligen bra med godis som räkor (m tanke på magnesiumet, lätt att ge för mkt kanske? överskott kan ju orsaka uinsten), leverpastej (verkar inte så nyttigt?), tonfisk?? Godis är godis och så länge man faktiskt bara ger dessa godsaker som godis är det ingen fara. 5 räkor innehåller dock allt det magnesium en katt behöver över ett dygn och sådant kan vara bra att ha i bakhuvudet så att det inte blir räkgodis för ofta. En bra tumregel är att godis aldrig ska överstiga 5% av kattens totala matintag.
*Är det bra att ge kött ibland, typ kycklingvingar, nötfärs, kanske kokt fisk, etc. Se på min foderstat ovan och gissa vad jag tycker om saken. :angel:
*Hur bra är fisk egentligen, är nötkött, kyckling, odyl bättre? Fisk är nyttigt i små mängder, men ska inte ges i större mängder (i synnerhet inte rått och/eller utan tillskott av E-vitamin). Kött är bättre men man måste tänka på att inte rubba kalcium/fosforbalansen. Kött innehåller mycket fosfor så ge man kött ofta bör man även ge kalciumtillskott (ger man köttben och katten faktiskt äter benen behöver man inte tänka på kalciumtillskott).
 
Sv: Rätt "foderstat" för kissen?

hej!Jag har en kastrerad hankatt(bondkatt),han väger 4kg och är ganska kraftig, lätt för att bli tjock.Han äter HillsNeuteredCat, ett ganska nytt torrfoder från Hills men som jag tycker funkar jättebra.Han får ca 3dl per dag. han är både inne och utekatt, springer in och ut som han vill.Delar upp fodringarna på 2ggr per dag.Jag fodrar med torrfoder för att katterna då får använda tänderna mera, tandsten bildas inte så lätt eftersom tänderna hela tiden "slipas".Ibland får han även kokt fisk, typ torsk okryddad.hills fodret är anpassat för kastrerade katter, det är en begränsad mängd mineraler i och höga antioxidanter för att minimera risken för njur och urinrörs sten och hålla njurarna friska även då han blir äldre(han är två år). det är låg salthalt i fodret även detta för njurars skull. Han tycker mycket om fodret och jag tycker det funkar bra, han har fått finare päls och har mycket fräschare andedräkt än han hade förut, verkar även mer aktiv än förut, känns som han fått mer muskler.Nackdelen är att det blir så små portioner och att det är ganska dyrt...men men,jag kör på och är nöjd med det:) lycka till med ditt foderval!
 
Sv: Rätt "foderstat" för kissen?

Tack gör dina utförliga svar! :bow: toppen, nu har jag en del att fundera över. Så du kör på en naturligare diet då, med mycket kött och inte lika mycket färdiga foder, inget torrfoder och så.

Houdini: Intressant, visste inte att torrfoder kunde förebygga så mycket problem.. Jag ska göra lite mer research på torrfoder och fundera på om jag ska ha det öht, tänkte fodra med bara blötmat till en början. Men jag ska kolla upp det du ger din kastrat, verkar passa in på Titus också.

Kul att få lite olika perspektiv på det hela, så fler åsikter nu! ;)
 
Sv: Rätt "foderstat" för kissen?

Nej, inget kommersiellt foder här. Möjligen burkmat när min sambo är kattvakt för han pallar inte med rått kött.

Kan f ö tillägga att mina katters tänder har mått oerhört bra av att byta från torrfoder till köttben. Torrfoderpellets har väldigt liten mekanisk påverkan på tänderna, de enda torrfoder som bevisligen förebygger tandsten är de som innehåller kalciumbindande ämnen och de fungerar bara om katten tuggar torrfodret (vilket de ofta är dåliga på).

Torrfoder låter mycket bättre än det är. Det faktum att det är torrt är en riskfaktor när det gäller urinvägsproblem oavsett om torrfodret är pH-reglerat och har låg mineralhalt.
 
Sv: Rätt "foderstat" för kissen?

Jag fodrar enligt samma principer som Sol men en "lightvariant" (har inte frysplats att förvara tillräckligt med kött). Ger köttbaserat och ben, men även burkmat (Mjau) och tyvärr även torrfoder till honan. Jag hade gärna slutat helt, men hon äter inte tillräckligt då och eftersom hon är fertil måste hon hålla hullet. Här är 1-2 måltider köttbaserade (tex en röra på eftermiddagen och en kycklingvinge på kvällen). Får de inte sina ben blir de odrägliga, de älskar verkligen att "döda" sin mat.

Jag är övertygad om att utfodringen är en stor del varför min 13-årga kastrat fortfarande är i form som en treåring, och våra ungar har "leveransvikter" på mer än det dubbla mot sin mor... (Hon vägde 1,1 vid 15 veckors ålder, våra ungar vägde 2,3-2,7 kg!) Hos alla uppfödare jag känner är ungar som utfodrats enligt dessa principer mycket muskulösa och tunga, mot de små spetor som många 12-veckors faktiskt är.
 
Sv: Rätt "foderstat" för kissen?

Samma här. Hos mig låg honan i senaste kullen på 2,2 kg vid 16 veckors ålder och hanarna låg på 2,7 kg (dvs. de vägde lika mycket som sin 3-åriga mamma!). Hanen som såldes som avelshane är enligt uppfödaren den största hane hon haft någon gång och hon har hållt på i mer än 10 år, hon har fött upp fler än 30 kullar.
 
Sv: Rätt "foderstat" för kissen?

Måste lägga mig i lite :p

Jag vill ge naturligare mat till mina katter, men jag lyckas inte få storkatten Elsa att äta annat än torrfoder. Hon smakar och tuggar eller slickar, men spottar ut det. Hon har även haft tendens till att ha lite känslig mage, så jag vet inte hur mycket jag vill experimentera med henne... Lillkatten Elvis äter däremot allt (kattungetorrfoder + Mjau burkmat + kyckling, köttfärs, smör, ägg, kattvänliga matrester m.m.), så honom kan jag ju börja med då. Jag tänkte mest på det här med ben, för tändernas skull, men vad för ben? Och var skaffar jag dem? Finns det någon slags ben som det kan vara farligt för katten att få i sig? Kokta/tillagade kycklingben har jag för mig kan vara farligt och sticksigt i magen, men finns det annat? Vad rekommenderas och vad rekommenderas inte? ÄTER dom benen eller tuggar dom bara på dom?
Ska kolla på Willys om jag hittar en påse omarinerade kycklingvingar, så kan jag ju testa att ge Elvis en sån i veckan till att börja med.
Men det är Elsa som jag är mest mån om, då hon inte varierar sin kost överhuvudtaget, och hon har haft problem med tänderna som jag vill förebygga i framtiden. Jag borstar tänderna på henne, men räcker det? Jag hittade tuggpinnar och små tand-tugg-torrisar, "tandborstar", i djuraffären, är det någon som vet om något av det funkar?
 
Sv: Rätt "foderstat" för kissen?

Sassy + Sol: Jag funderar på att prova en sån där lightvariant av er metod, till att börja med iaf, det verkar lite svårt att köra fullt ut på en gång. tycker att det verkar knepigt att få till rätt mängd näringsämnen, mineraler och sånt.
Vad är det viktigaste att tänka på som nybörjare? Jag vill inte gå ut för hårt heller med tanke på att han tidigare har levt på simpelt torrfoder typ, hur vänjer jag in den nya maten på bästa sätt och vilket kött är säkrast att börja med?

Precis som Calenfiriel undrar jag också lite över det här med ben till katten, vad är då bra ben som inte kan fasta i halsen, vara för hårdsmält eller så?

Kissen kom hem igår kväll och än så länge får han bara mjau oxkött på burk och lite av det torrfoder han fick på katthemmet, för att vänja av det. Sen så har han fått lite mutor i form av ett par räkor och lite kycklingfilé och leverpastej :d
Men hur vänjer jag av det gamla torrfodret på bästa sätt när han inte får något annat torrfoder, än iaf?
Jag vill inte ge för mkt av det där torrfodret då jag inte tycker det verkar vara så himla bra och för att han dricker inget. I morse fick han mjau blötmat som han åt lite utav, jag blandade upp det med lite vatten så att han skulle få i sig mer vätska, men vad kan jag mer göra om han inte vill dricka? Finns det inte risk att han blir uttorkad?
 
Sv: Rätt "foderstat" för kissen?

Ben man kan ge är kycklingben (man kan köpa en hel fryst kyckling och stycka upp i mindre bitar eller köpa kycklingvingar dock ej marinerade), lammbringa, broskben från gris, kaninben (inte så lätt att få tag på)... egentligen allt som är så pass litet att man tror katten kan hantera det.

Ovana katter brukar bara gnaga av köttet men till slut är det tänkt att de ska äta allt. Ben kan även vara lite svårsmält för en ovan katt så man får introducera det lugnt.

All fast föda kan fastna i halsen, men det är väldigt ovanligt att katter sätter ben i halsen. Får de ett ben delar katten upp benet i lagom stora bitar på egen hand så katten har väldigt bra koll på när katten kan svälja biten och inte. Under de 12 år jag haft utekatt har jag aldrig sett ben fastna eller sticka hål någonstans och under de 3 år jag har gett kycklingben, lammben och dylikt har jag inte heller upplevt det. Visst har någon av katterna tagit sig vatten över huvudet och försökt svälja en lite stor bit, men då hulkar de upp biten igen och börjar om.

Tuggpinnarna man kan hitta i djuraffärerna är ofta mjuka och jag kan inte tänka mig att de gör särskilt mycket för tänderna. Tandborstning funkar bra om man har en katt som tillåter en att borsta tänderna på den.
 
Sv: Rätt "foderstat" för kissen?

Viktigt att tänka på som nybörjare är att balansera kalcium/fosforkvoten. Ger man mycket kött får katten i sig mycket fosfor men inget kalcium vilket rubbar balansen. Äter katten inte ben får man tillsätta benmjöl eller annat kalciumtillskott, 200-300 mg kalcium/100 g kött.

Bra kött att börja med... egentligen vilket som helst. Det katten verkar vara mest intresserad av att äta.

Om katten mest äter torrfoder och är dålig på att dricka löper han risk att bli uttorkad och få urinvägsproblem. Att ge burkmat utblandat med vatten är ett bra sätt att få i honom vätska. Vattenfontäner, vattenskålar på olika ställen... men det är svårt att få katter att dricka bra, de har det inte i sig.

Bästa sättet att få en torrfoderkatt intresserad av annan mat är att minska mängden torrfoder. Låt inte katten ha fri tillgång till torrfoder och begränsa givan till 50-75% av rekommenderad mängd. Till slut blir katten hungrig och då är de mer benägna att prova ny mat.
 
Sv: Rätt "foderstat" för kissen?

Då tar jag tillfället i akt och passar på, för nu är Elsa magsjuk igen. Eller vad det nu är, hon har spytt några gånger sen i gårkväll, men verkar pigg förövrigt. Men iallafall har jag tagit undan maten och ger henne vatten och sockersaltlösning, det är ju ingen idé att ge henne mat om hon ändå bara spyr upp den och sen äter som en galning för att hon är hungrig och så blir det nån slags hetsätning som hon spyr upp igen sen. Så sen när hon verkar bättre och jag ska börja med mat igen så ger jag henne små portioner i början, men kanske bara hälften id-diet torrfoder och hälften rå eller kokt kycklingfilé (som är skonkost väl)? Hon tyckte om kyckling litegrann när hon var mindre, så det borde gå. Kan vara smart att dra ner på torrfodret både för ekonomin och katternas hälsa, så nu när Elsa har "gett mig en chans" så tar jag den och försöker lära henne äta vanlig mat.
 
Sv: Rätt "foderstat" för kissen?

Okej, kalcium/fosforbalansen är alltså viktigast att tänka på. Jag tror att jag börjar med kyckling. Du skrev innan att man kan köpa hel fryst kyckling eller vingar t.ex, men kan man vara säker på att det inte är saltat, kryddat eller så då om man köper det i vanlig mataffär? kanske bara att fråga iförsig. Jag har noll koll på kött då jag är vegetarian, många kommer nog bli väldigt förvånade när de ser mig stå och stycka en kyckling :crazy: ;)

Calenfiriel: Av det jag har lärt mig av Sol nu så borde det väl inte vara bra att ge för mycket kycklingfilé? då rubbas ju kalcium/fosforbalansen och kisse får ju inte i sig kalcium, då den inte får i sig ben, utan bara mycket fosfor och underskott på kalcium. Som Sol skrev ska det vara 200-300 mg kalcium/100 g kött och att får inte katten i sig ben får man tillsätta benmjöl eller annat kalciumtillskott. Fast du skulle ju ge hälften torrisar också så då blir det väl inte riktigt samma sak kanske..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rätt "foderstat" för kissen?

Mm, jag funderar på det också, men jag ska alltså bara ge kycklingfilé de första dagarna efter magsjukeriet när jag vänjer henne vid mat igen, för att hon ska vänja sig vid att äta annat än torrfoder medans hon ändå är hungrig, annars måste jag svälta henne i flera dagar vid något annat tillfälle och då äter hon bara upp Elvis torrfoder...
Så för att hon ska vänja sig vid kycklingsmaken, kycklingfilé är det enda omarinerade i fågelväg vi har hemma.
Och hon ska som sagt inte få bara kycklingfilé.
 
Sv: Rätt "foderstat" för kissen?

Ja det blir säkert bra, att hon vänjer sig vid det och så. Jag har gett Titus lite kycklingfilé för att han ska vänja sig, och han älskar det! Hans mage protesterade inte mot det heller så det är ju bra.
Hoppas att Elsa blir bättre i magen snart då.
 
Sv: Rätt "foderstat" för kissen?

Jag har 3 katter. En ganska grov hankatt, okastrerad, 2½år - kanske 4-5 kg? En hona, 2 år, väldigt tunn och nätt - kanske 2-3 kg? Och så en långhårig hona (birma+norsk skogkatt), typ 7 månader, kanske 3 kg...

Jag varierar foder till mina katter. Just nu är det Eukanuba, annars får dom tex. Precept Plus, Roayal Cannin eller Purina One.. Aldrig billighetsfoder. Endast torrfoder, fri tillgång..

Iband får de annat också. Skinka eller ost händer att de får. Mest för att det är gott.. Jag tror att det är bra att de får riktigt kött - fisk eller så. De äter ju möss och annat ute också.
 
Sv: Rätt "foderstat" för kissen?

Jag har två katter, huskatter som är 17 resp 19 veckor gamla. Jag ger som bas blötmat och då mest Mjau (stora burkarna) men för att katterna inte skall vänja sig vida tta bara äta Mjau så varierar vi med lite annat ca en gång i veckan.
Dessutom så byts ca ett mål varannan dag ut mot exempelvis kycklingvingar, färs eller hjärta.
Sen så har dom lite torrisar framme jämt, mest för att dom ska ha nåt att tugga på när jag är på jobbet.

Jag anser att det är bäst med varierad kost, jag testar olika sorter och vill att katterna skall tycka det är kul med ny mat.
Jag skulle nog kunna köra utan torrfodret men eftersom mitt jobb ibland kräver att jag jobbar över utan varsel så vill jag känna att katterna mår bra i alla fall.
Det handlar ändå inte om några mängder, kanske 20 gram om dan per katt.
När grabbarna är kastrerade och jag har lite mer koll på hur mycket dom äter så kommer jag nog att sluta med torrmat pga urinstensrisken.
 
Sv: Rätt "foderstat" för kissen?

Jag ger som bas blötmat och då mest Mjau (stora burkarna) men för att katterna inte skall vänja sig vida tta bara äta Mjau så varierar vi med lite annat ca en gång i veckan.
Dessutom så byts ca ett mål varannan dag ut mot exempelvis kycklingvingar, färs eller hjärta.


Jag tror att jag ska börja så, han får ju mjau blötmat som grund och sedan ska jag byta ut en måltid i veckan mot kycklingvingar, m.m. och sedan öka gradvis.
 
Sv: Rätt "foderstat" för kissen?

Jag har 7 katter av huskattstyp, En i sallet som aldrig vistas i uppvärmda rum. Har tillgång till frostfri lokal vintertid. Han äter torrfoder +blötmat. Sen har han fri tillgång på möss och sork. De andra 6 vistas mer än halva dygnet inomhus. På vintern går de mest ut och luftar sig. Jag ger royal canin outdoor på sommaren och indoor på vintern. Sen får de blötmat de gånger de vill ha extramat. Torrfoder serveras morgon och kväll. Vatten dricker de ur vattenautomat i köket + ur kranen varje gång man är i närheten. Jag har haft en urinstenskatt tidigare, han föddes upp på billigare torrfoder. Man lär sig med tiden.
 
Sv: Rätt "foderstat" för kissen?

Jag har nu tänkt gå över till Mjaus torrfoder, blandas ut med kött och blötmat.

Dock är torrfodret basen då jag har en liiiiten kyl och ont om plats.

Ang fosforen, borde de få i sig den via torrfodret eller måste jag tillgodose det på något annat sätt?
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 467
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 737
Senast: Krålus
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 194
Senast: Marvin
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp