Rätt "foderstat" för kissen?

Sv: Rätt "foderstat" för kissen?

Det svåra är att få i dem tillräckligt med kalcium, om man ger mycket kött. Ger man ben så är det ju inget problem, annars får man tillsätta.
 
Sv: Rätt "foderstat" för kissen?

Du tillsätter inte något extra fosfor om du ger kött eftersom köttet är fullspäckat med fosfor och det är därför du måste tillsätta kalcium.
 
Sv: Rätt "foderstat" för kissen?

Du behöver öht. aldrig, någonsin tänka på att tillsätta fosfor. Torrfodret som sådant är bara balanserat "i sig" dvs. det är balanserat så länge du bara ger torrfoder. Du kan alltså inte förvänta dig att torrfodret ska täcka upp bristen på tex. kalcium i kött eller bristen på A-vitamin i fisk.

Ger du bara torrfoder är allting hunky doory (förutom att katten får i sig en massa onödigt spannmål och eventuellt dåligt med vätska).

Ger du även ett annat helfoder (tex. MJAUs burkmat) är allting fortfarande hunky doory MEN om du ger tillskott av köttben, kött, fisk, ägg etc. kan du vara tvungen att balansera upp med olika vitamin- eller mineraltillskott men du behöver ALDRIG tillsätta fosfor eftersom det finns i överflöd i de flesta livsmedel (iaf som man kan tänkas ge som kompletteringsfoder till katt). Kött, ägg, ben (och därmed benmjöl) och fisk innehåller jättemycket fosfor.
 
Sv: Rätt "foderstat" för kissen?

nej fosforen förstod jag första gången ni svarade ;)

Syftade mer på kalciumet. hur vet jag om de får tillräckligt och hur kan jag tillföra det?

bara torrfoder kommer de som sagt inte leva på. Lite blötmat blandat med kött kommer också ingå i dieten.
 
Sv: Rätt "foderstat" för kissen?

Ger du köttben och katterna äter benen behöver du inte tänka på kalciumtillskott. Om du däremot bara ger kött får du räkna med att du behöver tillsätta runt 250 mg kalcium/100 g kött. Kalcium kan du ge i form av kalciumkarbonat (tex. Kalcipos som du kan köpa på Apoteket) eller benmjöl (finns i djuraffärer, kan även köpas över internet). 1 tsk benmjöl innehåller ungefär 1 g kalcium och 500 mg fosfor så det blir 500 mg kalcium så ! tsk benmjöl till 100 g kött blir bra.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 467
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 737
Senast: Krålus
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 194
Senast: Marvin
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp