Rätt energimängd?

Corax

Trådstartare
Hästen går i vanliga fall på ca 95MJ/dag och då håller hon sig fin.
Hon har precis satts igång efter en kortare konvalescens (4 veckor)och har då gått på 55MJ för att hon inte ska dels lägga på sig och dels inte bli tossig (energikänslig både i kropp och knopp). Hon behöver fortfarande gå ner ett par pannor (50 typ)i vikt och frågan är vad jag ska lägga henne på för MJ nu. Jag vill ju samtidigt att hon ska kunna bygga muskler men ändå gå ner i vikt.
Hon ska upp i full kondition och kommer att ridas minst fem dagar i veckan och jobbas medelhårt. Hästen är sju år gammal.

Sv: Rätt energimängd?

Hur menar du nu? Att jag ska lägga henne på 95MJ eftersom det var det hon gick på när hon var bra i hullet?

Annars så väger hon ca 580 idag kan jag tänka mig och kan gott gå ner till 540.

Hur menar du nu? Att jag ska lägga henne på 95MJ eftersom det var det hon gick på när hon var bra i hullet?

Annars så väger hon ca 580 idag kan jag tänka mig och kan gott gå ner till 540.

Du ska utgå från att hon väger 540 inte 580, då gör man en s.k. hullkorrigering. Du räknar ut underhållsbehovet utefter det och sedan lägger du till motionen.

Ja? Mao ska jag lägga henne på 95MJ? Det var det hon gick på när hon var fin i hull och vägde ca 540.

Det känns som att det kommer att ta en evighet att få ner henne då hon Inte är lättbantad. Däremot går hon upp i vikt bara hon tittar på ett grässtrå. :angel:

Hur mycket är förresten behovet för häst på 550 i medel arbete (dvs går 5-6 dagar i veckan och tränar LA/MSV dressyr)?
Jag kan inget om tabeller utan har nöjt mig med att hålla reda på vad min egen/egna hästar funkar på.

Senast ändrad:

Ja? Mao ska jag lägga henne på 95MJ? Det var det hon gick på när hon var fin i hull och vägde ca 540.

Det känns som att det kommer att ta en evighet att få ner henne då hon Inte är lättbantad. Däremot går hon upp i vikt bara hon tittar på ett grässtrå. :angel:

En häst ska bantas sakta för att minska risken för ätstörningar och magproblem. Vet hur du känner dig för jag har en egen köttbulle hemma men bättre att de stadigt dalar ned i vikt än att de rasar och riskerar att bli dåliga fysiskt och psykiskt.

Enligt tabellvärden (utgick från att din är lättfödd!) för 540kg så behöver hon ca. 56 MJ bara för underhåll, dvs för att gå +/- 0.
Sedan lägger du till arbetstillägget, beroende på hur mycket hästen rids genomsnittligt i skritt och trav/galopp per dag. Vi tar ett exempel med att 1h 5 dagar i veckan varav 45 minuter skritt och 15 minuter utgörs av trav och galopparbete. För att få ut genomsnitten så räknar du då:
skritt = 45min*5dagar/7 dagar per vecka. = ~32 min/dag
Trav+Galopp= 15min*5dagar/7dagar per vecka. ~11 min/dag

Behovet för arbete för 10 minuters skritt är:
+0,2 MJ/100 kg kroppsvikt
Behovet för 10 minuters trav och galopp är:
1,3 MJ/ 100 kg kroppsvikt

Det blir i exempelfallet:

30 minuters skritt= 0,2(MJ behov)*4,5(kroppsvikt)*3(30 min)= 2,7 MJ
15 minuter galopp+trav= 1,3*4,5*1,5= ~6 MJ
Totalt= 56 MJ+6 MJ+2,7 MJ= 64,7

Om arbetet utförs i kuperad terräng så kan arbetstillägget behöva dubblas.

Angående proteinet så gångrar man ju bara MJ med 6 som du antagligen vet.

Tänk bara på att detta är en fingervisning och ingen sanning. Dina ögon måste bedömma hur läget ser ut!!

Hur mycket är förresten behovet för häst på 550 i medel arbete (dvs går 5-6 dagar i veckan och tränar LA/MSV dressyr)?
Jag kan inget om tabeller utan har nöjt mig med att hålla reda på vad min egen/egna hästar funkar på.

Om du talar om samma häst så kan du räkna ut detta genom allt jag skrivit ovanför! :)

:bow:

Självklart vet jag att jag inte stenhårt kommer att kunna köra på de där 64,7MJ:en och jag vet inte ens om hon skulle hålla sig fin på det.
Om man inte vill ha en vinthund dvs. ;)
Men nu vet jag att jag inte plågar henne till döds genom att ha henne på 73.24MJ (kvot på 7)som hon står på nu.

Så egentligen skulle man kunna säga att man kan hitta en gyllene väg genom att ha hästen på ~70MJ där man ser att den går ner sakta men säkert. Och i samma takt den går ner faktiskt öka på MJ långsamt. Där hästen stannar av att gå ner i vikt har man en perfekt MJ-mängd. Typ?

Hur vet man om hästen går ner för mycket (eller för lite)? Jag har ett viktband så jag Vet ju att hon minskat ett par kilon sedan två månader tillbaka (mäter enbart där man 'ska' mäta). Hon förlorade även ett par under konvalescensen då hon gick på 55MJ (då kunde hon ändå äta 12 kg hösilage á 50% TS).
Hon är sjuuukt matberoende och kan jag så försöker jag ju såklart ge henne så mycket som möjligt. Helst bortåt en 20 kg.

Vallen vi tar grovfodret från nu (vi har fyra olika analyser)har jag kollat faktiska TS-halten och räknat om värdena på. Enligt analys var TS 34%.
När jag var klar (om allt nu stämmer)med allt insåg jag att min häst hade gått på en kvot på 9.4 i ett par veckor (och då låg MJ på rimlig nivå). :eek: :D
Tur att det inte var tvärtom.
Annars varierar vårat grovfoder mellan kvot 2.4 till 9.4. *suck*

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 781
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 661
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka