Rätt eller tokfel/onödigt

Opartisk

Trådstartare
Har en gammelvallack (+20år) som jag tänkt sätta igång i körningen.Men han ömmar fram på hårt underlag.Hovkvaliteten är rätt dålig av och till.Hålrum,mossiga . Tänker jag fel om jag låter sko honom fram? Han ska köras/motioneras någon dag i veckan,endast så han är i rörelse och aktivering pga åldern och konditionsbristen.
Eftersom hovarna är så dåliga och behandlas av mig själv samt hovslagare så ändras formen imellanåt dvs hålrummen verkas upp och då speciellt i tån.Kan man ha boots ändå med tanke på att hovformen ändras? (Easy**B***s)

Sv: Rätt eller tokfel/onödigt

Du kan ha easy boots när du kör =).

Om han har så dålig hovkvalite tycker jag du skall sko han fram.
Har han dålig hovkvalite ge han biotin i fodert.

Lycka till :)!

Mvh
Emma

Eller prova ett homeopat preparat för just dåliga hovar. Jag gjorde det på en foderåsna jag hade. Han hade riktigt äckliga hålväggar i tårna. men med regelbundna verkningar (1 g/vecka) indränkta vircon s bomullstussar i hålväggarna och homeopat medicin så var hans hovar jättefina när jag lämnade tillbaka honom ett år senare... Och då hade han haft hovproblem under de senaste 10 åren..

Jag använder ju easyboots (original) och tycker att de är jättebra. Om han har så dåliga hovar kanske det är bättre att använda såna än att spika i dem. De jag har sitter bra till allt jag gör och särskilt originalen är ju så lätta att ta av och på . Om inte hoven ändras väldigt mycket går de att justera en del både med spännet på utsidan och skruvar på insidan.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 205
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 713
Senast: skuggi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 432
Senast: mackan
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 452

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka