Rätt eller fel?

Mimsan

Trådstartare
Jag har sysslat alldeles för litet med hästar för att veta, ställer därför frågan med anledning av olyckan från en travtävling som visades på tv igår. En kusklärling försökte stoppa en skenande travhäst genom att gå ut framför ekipaget varpå han blev överprungen och skadades själv.

Hur skulle han ha gjort? Vad ska man göra om man ser en skenande häst - kan man överhuvudtaget få stopp på en?

Sv: Rätt eller fel?

såg ej olyckan...men det är nog en risk att ställa sig framför...delvis för att bli översprungen..o sen för att hästen kan tvärkasta sig åt sidan och så välter ekipaget istället.

Vissa hästar kan man säkert få stopp på genom att ställa sig framför (däremot hade jag inte bara ställt mig, jag hade viftat, skrikit och försökt få den att reagera), av TV-bilderna såg det ut som han bara gick ut och ställde sig. Farligt.

I just det här fallet hade jag INTE gått ut på banan och försökt fånga hästen, polarna var på väg ifrån den (fältet) och den ville givetvis ikapp.

Jag tror inte att det var hans mest briljanta idé den här sida nyår... Det kan vara så att det var hans sämsta idé någonsin. Enda sedan ridskoletiden har man fått inpräntat i huvudet att aldrig ställa sig framför en skenande häst! Den får helt enkelt lugna ner sig själv.

det var väldigt osmart.men det är ju lätt att säga nu,han hann väl inte tänka så mycket

Jag hade iallafall aldrig gått in på en travbana och ställt mig framför en skenande häst. :crazy:

han måste ha fått hjärnsläpp eller nåt.

förenat med livsfara att ställa sig framför en skenande häst. det göra man bara inte.

Ja, det var väl ungefär det jag också trodde. Hade det funkat hade han väl blivit dagens hjälte - fast det såg verkligen hemskt ut!

En skenande häst får man inte stopp på så lätt. Sedan missbrukas ju ofta ordet skena .. (dock tvivlar jag självklart inte över att hästen i detta fall var i sken)
Att bara gå ut och ställa sig framför en panikslagen häst är bland det dummaste man kan göra, även om jag självklart förstår att han säkert inte hann tänka så mkt ..

Hur anser ni att man ska göra för att få stopp på en skenande häst under ridning? Min förra tränare så alltid att man skulle luta sig tillbaka och ta ordentligt i tyglarna, använda skänkel och sits, hjälper inget så får man "såga" tills den stannar .. :confused:

En annan tränare sa alltid att man skulle ta i en tygel - innan hästen börjat skena, för då är det för sent. När hästen väl är i sken är det bästa man kan göra att ta ett rejält mantag, ställa sig i fältsits, och bara ha en lätt kontakt i tyglarna och "följa med". Om man lutar sig bakåt är det lätt att man bara stör hästen, även om den är i en sådan panik att det inte bryr sig särskilt mycket. Börjar man dessutom att dra i tyglarna kommer du flesta hästar att öka ytterligare för att springa ifrån smärtan, det blir alltså bara en dragkamp som man inte kan vinna..
Vad anser ni? :bump:

Jag är övertygad om att det är omöjligt att få stopp på en häst som verkligen skenar. Om den här gjorde det går väl att diskutera, men vilket som var den såklart uppstressad och jag skulle inte ens ha tänkt på att kliva ut i banan. Hade antagligen varit lugnast om den fått springa sig trött och själv stannat.

Angående olyckan ska han tydligen, väl på banan, ha blivit så chockad att han inte förmådde sig att flytta på sig. Länk

Hur skulle han ha gjort? Vad ska man göra om man ser en skenande häst - kan man överhuvudtaget få stopp på en?

Ingenting. Det vore skillnad om hästen rusade mitt i en folksamling i centrala stockholm - då måste man kanske ta en risk, men en vettig sådan! På en travbana är det ju bara att vänta tills hästen lugnat ner sig. De brukar sällan fly mer än 400 meter.

en häst som skenar går inte att få stopp på varken från marken eller uppifrån. inte genom att dra i någon tygel eller ställa sig framför. en häst som skenar är blockad i huvudet och tänker bara på att fly inget annat, sen om en häst skenar är den antingen VETTSKRÄMD eller har ont någonstans, alltså händer detta inte allt för ofta. av vad jag kunde se på tv skenade inte hästen någonstans, utan det såg ganska lugt ut. det är alltså min åsikt av vad jag har sett. dock skulle jag aldrig komma på tanken att ställa mig i vägen för den,den vill ju ikapp flocken och bryr sig antagligen inte ett dyft om man står i vägen eller inte.

Hur anser ni att man ska göra för att få stopp på en skenande häst under ridning? Min förra tränare så alltid att man skulle luta sig tillbaka och ta ordentligt i tyglarna, använda skänkel och sits, hjälper inget så får man "såga" tills den stannar .. :confused:

En annan tränare sa alltid att man skulle ta i en tygel - innan hästen börjat skena, för då är det för sent. När hästen väl är i sken är det bästa man kan göra att ta ett rejält mantag, ställa sig i fältsits, och bara ha en lätt kontakt i tyglarna och "följa med". Om man lutar sig bakåt är det lätt att man bara stör hästen, även om den är i en sådan panik att det inte bryr sig särskilt mycket. Börjar man dessutom att dra i tyglarna kommer du flesta hästar att öka ytterligare för att springa ifrån smärtan, det blir alltså bara en dragkamp som man inte kan vinna..
Vad anser ni? :bump:

Om hästen verkligen skenar så nog tränare nummer två närmast sanningen.
Om det istället är så att hästen tar bettet och sticker så gåt det att få stopp på den utan att "såga" då med. Ett väldigt enkelt trick som får de flesta hästar att släppa bettet och bli kontaktbara igen är att istället för att försöka stoppa den börja driva på en kort bit. Sedan göra förhållningar och på så sätt få kontroll igen. Funger på de allra flesta hästar.

Jag ska inte försvara Thomas B Andersson´s agerande igår.
Men jag kan lite förstå att han försökte få stopp på hästen!

För det första så var den långt ifrån sken utan hade saktat ner till lunk, för det andra så brukar vanligtvis hästar väja undan när man ställer sig framför.

Så ja, jag hade nog kunnat ställa mig framför en häst på samma sätt med undantaget att jag aldrig hade gjort det på just banan.

En skenande häst däremot skulle jag aldrig någonsin lekt kamikazepilot framför!:eek:

Jag har sysslat alldeles för litet med hästar för att veta, ställer därför frågan med anledning av olyckan från en travtävling som visades på tv igår. En kusklärling försökte stoppa en skenande travhäst genom att gå ut framför ekipaget varpå han blev överprungen och skadades själv.

Men den skenade ju inte. Jag tyckte nog att han agerade fel där. Det finns annat folk som kan ta hand om det. Säkert på ett bättre sätt med....

Jag hade aldrig ställt mej framför en häst på det vist. Men kanske "Tio över två" framför.

Om man tänker på hur hästar ser och hur en människa kan kasta sej åt sidan så tycker jag "tio över två" verkar säkrare......och större chans att stoppa hästen.

(har stoppat hästar förr) ;)

Tack och lov har jag sluppit ifrån att sitta på en skenande häst:eek:
Men har hört att bästa sättet att få kontrollen är att driva på den!
Kan ju tyvärr inte säga om det stämmer,för jag har inte provat det:)

Jag har båd eridit och föröskt stoppa skenkulor.

det end ajag sett som hjälpt på skenand ehästar är att -inom 3 språng-återfå kontrollen!
därefter kanman glömma det.

Naturligtvis är ju uppmärksamhet och förebyggande säkerhetsarbete allra bäst,men de flets aryttare tycks ha glömt bort/aldrig fått lär aisg att såant existerar.
Pådne tidne jag red skenkulor så hjälptedet att mkt snabbt åsamka stor smärta inom d etre första sprången,tex rycka tag i en tygel mkt kraftigt ( lätta i handen o rycka nedåt)och sedan styr ain dne på en volt,om utrymme finns.

väl i sken så kan man föröska med "galoppörstopp"dvs korsa tyglarna o tynga neråt.har lyckats med et i ngt enstaka fall.
har även provat att styra mot träd,väggar etc o det kan funka,men dra in knäna!

Jag har även avstyrt skenanfall,menaldirg genom att ställa mig framför.Nu var ju inet dne här travaren i sken vad jag kund ese,den hade ögonkontakt,såg upp o förväntad eisg att hans kuel flytta på sig,närhanintegjord edet så försökte den så gott det gick att reda upp situationen efter eget huvud

som ju på hästar är enaningens klent,därav att man -inte-ställer sig framför dem.

På en ridträff jag var på som komen 800-1 ton häst lös o galopperad eutan kontroll i bara grimam ner mot ridhuset igen,där folk stod o pratade.
De hörd enog inte ropen"lös häst".

Jag rullad edå snabbt ut o låtsades"skära av"hästens väg.
vi hade ögonkontakt hela tiden o dengjorde det som var målet,väjde och saktade ner o undvek därmed tat springa rakt in i fgruppen av människor som stod i dte trånga utrymmet.

Detvaraldirg någon fara för mig,dem eller häst eftersom jag inte stod mitti vägen

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 888
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 484
Senast: Calmiche
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 596
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat