Rätt eller fel?

Sv: Rätt eller fel?

ja skulle inte gärna betala för det.
men jag skulle ju bli mera restriktiv med vilka hästar jag skulle provrida och det är väll vad säljaren ville uppnå.
Den hästen jag nu köpte hade jag inte betalat för att provrida, så intresserad av honom var jag nte innan jag ridit :love:

Skulle vara mycket tveksam till att betala för provridning.
Men jag kan förstå säljaren om de tröttnar på gratisridare som inte alls letar efter en häst att köpa.

Läste idag en insädare i en tysk hästtidning där en säljare klagar på folk som inte är seriösa. Så problemet finns nog på många håll.

norrland65 skrev:
Det beror väl på om säljaren vill sälja... :angel:

Jag skulle aldrig gå med på att måsta betala för provridning. Hur många före som än provridit. Säljer man så måste man vara beredd att potentiella kunder vill testa hästen.

Nä, köpa häst är dyrt och då vill man veta vad man köper. Dessutom har köparen undersökningsplikt.

Norrland

Det r dom "icke potentiella" som är problemet... Tyvärr finns det folk som åker och provrider fast dom inte ens har en tanke på köp... det kan vara av nyfikenhet, viljan att känna på en "bra" häst-den stod ju ändå så nära :mad:
Jag tycker iden är helt ok. Jag är trött på oseriösa, urkassa ryttare som utgör sig för "världsmästare"!!!
Mer än en gång genom årens lopp har jag uppmanat provryttare att gå av min häst och avsluta ritten!!! "-men jag är inte färdig än" brukar dom säga då...-" spelar ingen roll, du ska ändå inte köpa häst av mig".. Jag kanske är hård, men som säljare är det min skyldighet att välja köpare lika noga som köparen väljer häst!!!

Jag har råkat ut för s.k. gratisridare.
Förr så blev jag störd utav det.
Men nu så har jag lärt mig att hantera det.

Alltid får man väl någon häst motionerad den dagen.
Rider de urkasst så får de kliva av.
Oftast så avbryter de själva när jag kommenterar att de nog skulle behöva rida en hel del för instruktör för att få till det.

CK skrev:
Tror faktiskt många åker runt och provrider hästar de inte egentligen vill köpa, bara för att kolla läget.

Fast vad får man ut av det?
Första gången man rider en häst brukar det sällan gå särskilt bra. Det tar ju lite tid att lära känna varandra och kunna samarbeta!

Jodå, muntliga avtal är också juridiskt bindande.
Men då gäller att man kan bevisa att ett muntligt avtal ingåtts, dvs man har vittnen på det.

Problemet i det fallet är nog att milersättning är ngt som ofta förekommer på arbetsplatser, i klubbar osv. Så där finns det klara regler.
Men huruvida ngn ska förutsätta att få betala för en provridning, där finns nog inte en enda regel.

Jag skulle sälja min häst för 2 år sedan ,han stod hos en kompis som red honom åt mig då jag nyss fått barn. Jag vet inte hur många gånger jag åkte dessa tre mil (med nyfödd bebis)för att visa hästskrället för folk som inte dök upp eller kom på att han var alldeles för stor :angel: fast det stod iannons att han var 180cm över havet. Det måste vara väldigt fräckt att ha ridit en sådan. I detta fall hade jag gärna behövt ta betalt även om hästen inte var speciellt dyr. Tillslut byttes han mot ett sto :love: obesedd och alla var nöjda och glada.

twinstar skrev:
Fast vad får man ut av det?
Första gången man rider en häst brukar det sällan gå särskilt bra. Det tar ju lite tid att lära känna varandra och kunna samarbeta!

Rider man på (en större) ridskola i vanliga fall är det säkert inget man ens tänker på. Man är ju van vid att byta häst mest hela tiden och då gäller det att anpassa sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 229
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar