Rätt eller fel?

åke

Trådstartare
Vad tycker ni? En vän till mig var och tittade på en ganska dyr häst för att köpa. Döm hennes förvåning då säljaren ville ha betalt för provridning!! Pengarna skulle dras av från köpeskillingen. Är detta seriöst??

Sv: Rätt eller fel?

Själv skulle jag också blivt väldigt förvånad och irriterad.
Men antagligen har säljaren råkat ut för s.k. Gratis ridare.
Skulle aldrig betala för en provridning om jag inte var 100 på att jag ville ha hästen.

Hm, ja... Det är väl upp till säljaren att diktera villkor i det avseendet. Jag förutsätter att köparen informeras om detta innan man åker många mil för att titta. (He he, jag som köpare kan ju annars kontra med att jag vill ha milersättning för att komma och titta!)

Jag skulle inte ha gått med på det, eftersom jag inte tror att jag skulle vilja göra affärer med någon som har denna inställning. Visst, handlar man med hästar blir man säkert hjärtligt trött på de konstiga spekulanter som kan dyka upp. Men om man förutsätter att ALLA köpare för den skull är konstiga känns det som man borde pyssla med något annat än hästhandel.

Jag tror att det främst kommer drabba säljaren eftersom många seriöst intresserade spekulanter kommer att avstå. Det kostar banne mig tillräckligt att leta häst ändå.

Den säljaren har säkert som ngn annan skrev, råkat ut för flera gratisridare. Och då ledsnat på det.

Jag vet folk som haft saluhästar, och spekulanter som ringt och varit så intresserade. Säljaren tar sig tid, visar hästen riden, och låter spekulanten provrida.
Sedan så säger spekulanten på olika inlindade sätt att den inte alls var intresserad av en häst med det könet/till det priset osv! :confused:

Du kan inte kräva reseersättning om inte säljaren på ngt sätt bryter ngt ni muntligt kommer överens om.

Jag tycker det låter rätt smart faktiskt, det finns ju folk som åker runt å rider hästar hur som haver bara för att de vill liksom.
Har inte varit med om det själv men man kan ju tänka sig hur irriterande å tidsödande det måste vara för hästägaren.

kopparberg skrev:
Du kan inte kräva reseersättning om inte säljaren på ngt sätt bryter ngt ni muntligt kommer överens om.

De har ju troligen kommit muntligt överens om att träffas vid en viss plats och vid ett visst klockslag. :D Räcker inte det? :angel:

Det beror väl på om säljaren vill sälja... :angel:

Jag skulle aldrig gå med på att måsta betala för provridning. Hur många före som än provridit. Säljer man så måste man vara beredd att potentiella kunder vill testa hästen.

Nä, köpa häst är dyrt och då vill man veta vad man köper. Dessutom har köparen undersökningsplikt.

Norrland

Fragan ar ju hur mycket kostade provridningen??
Var det 20:- eller 2000:-? Det ar ju stor skillnad i olika kostnader.

Jag skulle inte ens batalt 50 äre, inte för pengarnas skull, utan för principen och är inte intresserad av att göra affärer på det viset.

haha dom kanske bedrev ridskola och inte försäljning :D

nej man allvarlig - skulle inte betala ... aldrig

Som sagt är det väl upp till säljaren hur den vill göra. Men personligen tycker jag att vill man sälja sin häst så måste man vara beredd på att det även är många som kommer och provrider men egentligen inte är så intresserade. Vill man sälja sin häst så får man helt enkelt ta sig den tiden.
Själv hade jag aldrig betalat för en provridning, jag tycker att det är säljarens roll att försöka få köparen så intresserad och välbemött som möjligt. Jag hade blivit mäkta förvånad om jag skulle få betala för att provrida en häst som jag inte ens var säker på att jag ville köpa.

Nä, men om man kommit överens om att komma och provrida och om säljaren först när man är på plats informerar om att det kostar att provrida, kan väl spekulanten i så fall informera om att han/hon tar ut milersättning... :angel:

Jag skulle ALDRIG betala för att provrida, men åker inte heller och tittar på hästar om jag inte är intresserad. Har flera hemma i så fall och fullt upp med att hinna rida dem!
Tänk om man åker för att titta på en beg bil, men måste pröjsa för att få prova starta den!
Eller om man letar efter något speciellt, men måste betala inträde i affären!
Nä, jag tycker nog att man måste få prova "varan" (hästen) lite och om säljaren är intresserad av att ev sälja hästen, så ska väl inte det behöva kosta??? Då är det bättre att säljaren redan i telefonen sållar bort köpare som ej verkar intressanta. Om säljaren skulle vilja ha betalt för provridning skulle jag tolka det så som att de ej var intresserade av att sälja till mig.
Och kräva betalt först när man är på plats? Då tycker jag att man blivit ditlurad.

låter helt sjukt faktist jag skulle aldrig betala skulle inte häller åka och prov rida om jag inte var intresserad.

Tycker inte detta var en så dum idé faktiskt. Då kanske man kan spara hästen och sin egen tid från alla som ville ut på söndagsutflykt och rida och ringer till någon som har en häst till salu.

Kommer ihåg en ponny jag skulle sälja och en tilltänkt köpare kommer ut med typ 18 ungar som alla ville provrida...

Jag håller med. Vet en som säljer en hel del hopphästar, och dom har problem med att folk kommer och vill testa dom ordentligt på hinder, dom är SÅ intresserade. Sen när hästen är riden en timme kommer de på att de inte vill ha en häst av det könet, t ex.
Tror faktiskt många åker runt och provrider hästar de inte egentligen vill köpa, bara för att kolla läget.
En fin och känslig häst blir snart förstörd om en massa olika ryttare rider på pin kiv hela tiden.

Jag hade nog lite syrligt konstaterat att jag trodde jag skulle titta på försäljningshäst, inte åka på ponnyridning...

Tja 18 barn är väl till att ta i, men ska man sälja ponnyn till en barnfamilj måste man nog räkna med att alla vill provrida.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 229
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar