Rätt eller fel?!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare eaalin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 322
E

eaalin

Mitt hjärta gör så ont...

Min älskade Laban (halvblodsskimmel 14 år) har kissing spines och artros och snart ska han avlivas :( han är mitt allt!!!
Men vill inte se han lida så därför tycker jag att detta är det rätta. Men tycker no det? Han går bara i hagen nu och rids inget. Bara massa mys!
Han är en sådan lycklig häst men detta är inget liv för honom :(

Snälla ge mig era åsikter!

Sv: Rätt eller fel?!

Det är ju som du skriver, inget liv för honom när han går och har ont.
Visst gör det ont att behöva ta bort sin bästa vän, jag vet, jag har oxå gjort det...

Men jag tycker ändå att du gör det rätta. Styrkekramar till dej :bow:

Det är ett svårt beslut att fatta. När jag var i din situation valde jag att låta min älskade vän avsluta sitt liv medan han fortfarande var (relativt) pigg. Min tanke var att jag inte orkade se honom sjuk och skröpplig. Jag valde att låta honom gå med sin värdighet i behåll. Men det var väldigt smärtsamt för mig :cry: (och är fortfarande, jag kan sakna honom så mycket att det gör ont, ibland.) Men jag tror att jag gjorde det bästa för honom.

Tycker du gör rätt! Var i samma situation som du för ett år sedan och tog samma beslut. Det är tufft, men man tar sig igenom det. Jag saknar fortfarande mitt sto och det känns nästan overkligt ibland att hon inte finns mer. Men trots det så vet jag att det var rätt beslut.

*STYRKEKRAM*

Hej
Förstår att du är ledsen.:cry:

Själv startade jag en rehabtråd nyss då min häst diagnosticerades med kissing spines, pålagringar längre ner i ryggen mm. Jag har varit inne på operation och tom bokat tid, men har nu beslutat mig för att låta henne gå vidare. Punkt.

Jag ser besluten som vi tar som osjälviska, då vi förskonar våra hästar från lidande som de inte begriper, kortvarigt lidande- ja kanske, men de lever ju i nuet och kan inte förstå våra avsikter med vad vi gör mot dem.

Jag vet av erfarenhet att sorgen lättar.
Men vi har ju fått en förberedelse tid nu. Min andra häst togs bort helt akut, jag var handlingsförlamad länge.

Du känner och vet själv vad som är rätt för er. Din hästs problem medför lidande och kostar enorma summor att behandla, med osäkra resultat. Dessutom krävs det ett "hästjobb" varje dag under flera månaders tid för att den skall kunna bygga upp sig.
Och ändå vet jag ett flertal som inte har blivit bra.

Jag älskar min häst och du din, men handen på hjärtat måste man välja. Och att sälja en häst med KS som är obehandlad är minst sagt oansvarigt. Så vilka val återstår?

Lider hästen som död? Har du svikit den? Knappast. Den kommer att vara saknad men också rättvist behandlad av dess ägare.

Det är stora svåra beslut och man velar och vrider på varje argument.

En vän till mig sa åt mig (efter ett osammnhängande flöde av olika faktorer inför valet att behandla eller avliva) att faktiskt skriva den berömda listan med för- och nackdelar.
Detta har jag gjort och det har hjälpt mig enormt. Känner du att du velar så är det ett bra sätt att SE och urskilja.

Jag tolkar det som att du dock verkar ha bestämt dig i denna fråga så allt jag kan önska för er är ett värdigt och lugnt avsked. Och att du kan känna dig trygg i ditt beslut.

Stor kram till er båda. Hoppas oron inombords lättade lite ialla fall.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 415
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 647
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 983
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
966
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka