Rätt eller fel?

S

shivaska

Jag har ridit islandshästar hela mitt liv, har en fantastisk häst som är allt vad jag har velat haft. Svart, lång man het o känslig. Jag har haft henne nu snart i två år. Hon skulle jag kunna komma långt med i islandshästvärlden. Jag har kapacitet och hon har.
Trotts det så är det dagar man undrar om man verkligen är rätt person för en sådan häst, det går ju alltid ner och upp i ridningen det vet jag. Men ändå känner jag mig sugen på stor häst, hoppning. Har provat hoppa henne, vilket hon älskar. Kom till 80 cm (hon är 1.35)
Men mitt liv håller på att förändras, jag ska flytta hemifrån ihop med pojkvännen, slutat skolan mm. Har inga direkta ekonomiska problem.
Jag vet inte om jag är dum eller så, men känner sugen att sitta på en stor häst.. Är så förvirrad... Tänkte att man ska åka till en bekant någon vecak och hjälpa henne i stallet och rida lite hästar för att se om det är roligare.

Vad skulle ni ha gjort? Har ni några tips?

Sv: Rätt eller fel?

Finns väl inget som säger att du inte ska åka och prova rida stora hästar. Kör på bara och se vad du tycker.

Vad är det egentligen som stoppar dig att i alla fall rida kompisens hästar??? Om du är sugen på att hoppa så är ju inte islandshästen den mest lämpliga även om just din hoppar med glädje, så är den inte avlad för hoppning.

Tänker man så att man måste fortsätta att göra det man "alltid" gjort kan du ju inte flytta ihop med din pojkvän - du har ju alltid bott hos dina föräldrar:D
Testa en annan sorts häst, vad är det värsta som kan hända? Att du vill fortsätta med det? Att du får sälja din islandshäst till någon som med glädje tar hand om hennes kapacitet och du köper en häst att hoppa med som du finner glädje i?

A det är sant. Men det värsta är ju om man faller för en häst dåra men ändå harsvårt att släppa isisen? Fast det kanske man får ta senare om det väl visar sig att jag är med intreserad av stora hästar :)

Det är klart man kan prova, men jag kommer nog få en massa skuldkänslor att jag rider en annan häst.. om du fattar :O

Jag blev otroligt förälskad i pre rasen, hade 5 islanshästar men köpte ändå en godkännd pre hingst. Men då jag satt där och red min fina hingst så undrade jag vart de andra gångarterna var. Jag har också sådana där känsliga och heta hästar, 4 islandshästar, det är otroligt synd om du skulle släppa en kanonhäst och sen komma på att stor häst inte är din grej. JAg sålde min pre. Kan du inte hyra, rida lektion, eller något ett tag innan du gör något drastiskt?

En till uppvuxen med islänningar, provat stora bruna och är tillbaka på islänningarna.;)

Om du är mitt uppe i flytt och kanske nytt jobb osv kanske det inte är ultimat att vända om helt just nu. Men du kan ju se om det finns någon som skulle kunna låna ditt sto på foder, och så kunde du i din tur prova en stor brun i 6 månader. Om du inte har råd/tid att ha två st just nu.

Jag kommer säkert att ha flera andra raser i livet, har som livsmål att vid 65-70 ha provat det mesta inom ridning/körning. Hästar är fantastiska djur och även om jag verkligen älskar mina islänningar så är det spännande med nya utmaningar också!

Jag hade avvaktat och se om denna känsla håller i sig gör den de hade jag lånat ut islandshästen på foder inte sälja.
Sedan tagit en stor häst på foder och helt enkelt prövat att byta ras.
Först då märker man om det var ett bra val om de är de och man känner herregud detta skulle jag ha gjort för flera år sedan kan man sälja sin isis och köpa den stora hästen.
Och känner man att nä detta var verklligen inget för jag vill återgå till islandshästar så lämnar man bara åter den stora och tar tillbaks sin islandshäst!:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 868
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka