Rätt att töltsätta?

Tussilago

Trådstartare
Har ju ett sto på 10 år som aldrig fått lära sig tölta. Till hösten funderar jag på att lämna henne på töltsättning. Men jag kan inte sluta fundera på, om det verkligen är rätt. Är det rätt att Tvinga henne att sätta benen på ett visst sätt för att JAG vill att hon ska kunna det?
Hon har superstark trav, visste man inte det var en islandshäst skulle det kunna vara som vilken ponny som helt.
Är det rätt att låta henne gå igeonom den här stressen o pressen det kommer att bli? När jag köpte henne stog hos tränare som haft henne i flera månader och hon hade fått fram ngt enstaka töltsteg. Tränaren jag har verkar bättre, och tror henens teknik passar min häst bättre.. men vad säger ni? Är det värt de 10 000 det säkert komma kosta, att få henne att tölta.. Dumt av mig att köpa en icke-töltande häst då jag eg vill tölte, men nu är jag här, så vill höra era funderingar..

Sv: Rätt att töltsätta?

Hej, Jag tycker inte du ska skicka iväg henne. Jag tycker att du antingen lär dig tölta tillsammans med hästen.

Eller kanske ännu bättre, att en tränare kommer ut och startar upp henne försiktigt till tölt.Att ni låter det ta tid. Att tränaren tölttränar 3-4 d/v och att du lär dig parallelt . Det viktiga är att det ska få ta tid. Om du töltsätter henne borta, sen kommer hon hem.Då ska du tölta med henne, hur går det?

Mitt råd, ta det sakta, lär dig parallelt med hästen. Då blir det inte så stor press.Jeronimo

Ja, jag håller helt med ovanstående talare. Stressande och dyrt att lämna henne hos en tränare som pressar fram tölten.

Om det var min häst så skulle jag jobba på samling med piaff som mål.
Antingen så kommer hon då att tölta när samlingen blir för stor eller så kommer hon att kunna piaffera.
Vilket som är ju cool.

När jag köpte min islandshäst så var hon inte töltsatt. Hon var då 6 år.
Jag red henne bara i dom andra tre gångarterna dom första 6 månaderna för hon var kraftigt överviktig så jag ville ha ner henne lite i vikt.
Kan ju inte vara så lätt att lära sej tölta med stor mage.:angel:

Sen när hon gått ner lite i vikt och fått bättre kondis började jag så smått med ett par steg då och då i tölt bakom en annan häst som töltade.:idea:
Jag hade aldrig kunnat lämna av henne för jag hade saknat henne alldeles för mycket :love: och min förra häst och jag lärde oss tölta. Så nog skulle det gå denna gången med.

Och visst gick det! Nu töltar hon SÅÅ fint! Klart att du fixar det oxå! Många sa till mej att det inte går att lära så gamla hästar att tölta men det gick visst det! :)

Så lycka till!!:bow:

Jag har ju en 14åring som började visa aningens töltanlag först förra året.

Skicka inte iväg henne. Tölt är så mycket mer och tar så mycket mer tid för en sådan häst än en normal unghäst. Du skulle inte få rätt valuta för de pengarna. Risken är att tränaren "skyndar" något som måste få ta tid för en äldre häst med så stark trav. Det handlar inte bara om att lära henne sätta fötterna rätt- utan att hon skall ha styrkan att göra det.

Min Andi började visa aningens tölttakt i skritten för ganska exakt ett år sedan, om man pressade honom. Innan det har han aldrig visat en tillstymmelse till det! Vi hade inte tränat för tölt då utan bara för styrka i övriga gångarter och allmänkondition/viktminskning. Men utom normal dressyr för att lära sig bära sig så har vi t.ex. tränat framdelsvändningar och galoppfattningar -bägge dessa övningar ligger nära tölten och förbereder väl inför tölt. Under sommaren försökte vi pressa fram tölten och det gick hjälpligt- fast i en hemsk form. Ofta blev det så som "Inte_ung" säger- halvdålig piaff istället. Ibland blev det "levad" -ibland typ passage- men iaf var det mycket samlat och han försökte verkligen förstå vad han skulle göra! När hösten kom la vi det på hyllan igen för att träna på galoppen istället. Han var inte klar att fortsätta mer då och att jobba i den formen kändes inte rätt.
Iår började vi samla honom lite högre -typ som tävlingsdressyrform. Och vi har börjat lära honom Öppna i denna form. Gissa vad han gör när han skyndar sig i samling och öppna? :bump: Han töltar i form! Jättesuperlångsamt o lite travtaktigt -men tölt! Han kommer nog aldrig kunna tölta som gångart i flera kilometer, men om han kan göra det som en rörelse korta sträckor hade varit roligt!

Så vill du lära henne tölta, jobba på dressyren ihop- bygg rätt muskler o se det väldigt långsiktigt. Om Andi kunnat lära sig så är det nog inte omöjligt för nån islandshäst. Han var så långt från tölt som man kan komma innan vi började träna...

Bild från i sommras i icke fördelaktig form o med tyngder...
prinsandi_46184465.jpg

Jag har inga bilder från årets träning... Men det ser 10ggr bättre ut än ovanstående bild!

Kan oxå tillägga att Andi reds in av en av danmarks mesta unghästtränare (á la Old School) och han sa att Andi aldrig skulle lära sig- det var ingen idé, Andi var värdelös o galen o dög inte ens till körhäst... Så inte ens som 4åring visade A några anlag... Lite mycket om min häst i din tråd men det kanske ger lite inspiration o hopp om framtiden!

Det kan bli väldigt dyrt för dig om inte tränaren ska behöva stressa hästen. Det handlar ju om att hästen ska lära sig ett helt nytt rörelsemönster och blir tvungen att bygga nya muskler. Detta är något som kan/bör ta lite tid. Jag tycker inte att det är för sent, att lära hästen något nytt behöver/bör inte innebära stress utan leta upp en tränare som kan hjälpa er succesivt och delar din syn på hästen! Det är kul med nya saker!!:laugh:

Om du anlitar en tränare så var noga med att få fram att det inte behöver gå fort. Det finns många tränare som får lite prestationsångest för att de tror att hästägarna förväntar sig snabba resultat!

Bara för att man lämnar bort hästen på träning så betyder det INTE att tränaren kommer att stressa och pressa fram tölten (eftersom duktiga tränare vet att då blir det ingen kvalitet på tölten & hästen kommer antagligen inte tölta rent om den blir stressad och pressad).. Jag tycker att du ska lämna henne på träning hos någon duktig tränare och medan hästen är borta kan du åka till någon tränare, låna en häst och lära dig tölta.. och när hästen väl kommit hem så kan du åka och träna tölt tillsammans med hästen.

Tack för alla råd och åsikter! Bra att få lite nya infall. Men det tycks inte vara någon som tycker att det är helt galet att ens tänka på att få henne att tölta. Positivt. Jag har rätt bra koll på det här med tölten, vet hur rätt takt känns, och nu ska jag träna en annan 4gångare på jobbet, så där lär jag mig mkt. Den här tränaren kommer inte att stressa och pressa, jag har gått kurser för henne och umgås lite med henne. Hon har ridit henne ngn enstaka gång, och redan då kunde hon få fram ngt enstaka steg tölt. Hästen stressade upp sig, men mer pga av tidigare felaktig träning än för att det var befogat. Eller så vart hon lite arg. Vet att jag visat filmerna jag då tog här på forumet forumet,så lägger inte ut dem igen om inte ngn hemskt gärna vill se dem.
Tränaren sade det att det finns MKT värrre hästar att töltsätta. Min plan är att lämna henne i två månader, och i slutet av perioden komma ut och ta lite lektioner. Sen anmäla oss till alla kuser/läger hon har, för att få kontinuerlig hjälp och koll så det går på rätt håll.
Innan jag lämnar bort henne blir det mkt lösgörande och ffa stärkande iom att nu vilat länge för en skada. Hästen skall även få massage regelbundet för att ge bästa förutsättningar för att kunna prestera bra. Sen får jag ju vara beredd att, om det behövs, lämna bort henne en månad varje halvår ett tag framöver, för att återigen få henne tillriden. Blir en sjukt dyr historia, men hoppas det ändå kan vara värt det. Nästan löjligt vad man lägger ner pengar på djuren, särskilt på en sån här sak, som HON inte mår bättre av, utan enbart jag. Hade tjänat grymt mkt på att köpa "färdig" häst inser jag, men så är det!

Varför måste töltsättning ske med press och stress ? :crazy:
Om du lämnar iväg henne till en bra tränare så sker träningen på hästens villkor.
Och finns tölten i henne (vilket den troligen gör, hon är ju trotsallt en islandshäst och jag vet att det inte är en garanti för tölt men jag har då inte träffat någon än som det inte går att hitta lateralen i .... ) så går den att plocka fram oavsett ålder.

Det är min åsikt.
Och är du inte redo att träna fram den själv, så skicka iväg :)

Skrev jag fel ngnstans? Förstår inte rikigt.. Jag kommer ju lämna henne till en bra tränare, som INTE kommer att stressa o pressa, coh med största sannolikhet oxå är tuff nog att säga att det inte är ngn ide att försöka om det tycks vara så. Är trött, så kanske missuppfattade ngt nu, sorry isåfall. Men jag lämnar henne till en duktig tränare just för att jag är känner att jag fixar en sån här grej helt själv. och jag räknar inte med att det kommer att gå på två månader. Jag börjar med två månade så får vi se. i värsta fall få man räkna med dubbla tiden, men 20 000 känns sådär att lägga ut, får stämma av efter 2 månader och se om det är lönt att fortsätta alls. Visar hon nästan inga framsteg då så får man kanske lägga ner det hela och försöka igen längre fram i livet.

Syftade du på att hästen stressar upp sig vid töltförsök? Det är hästens tidigare felaktiga tränings fel, som gör det, inte att denna tränaren kräver för mkt. Hästen blir uppjagad för att ngn ber om ngt hon inte rikigt kan förstå, så är hon lite till lynnet. Tränaren upplevde henne inte direkt som stressad, utan mer som att hon blir lite upprörd, arg över att hon inte riktigt fattar vad som krävs.
Men mår hon för dåligt att få krav på sig så får man ju lägga ner, det är det jag menar, är det RÄTT att töltsätta en sån här häst, som inte har det helt naturligt?

Hästar som har en sån skalle som du beskriver att din häst har, brukar jag uppleva att de blir väldigt glada när det väl funkar och de lär sig nåt nytt! Förbered henne väl med samlande övningar så kommer du nog få ut mesta möjliga av själva töltsättningen. Prata med din tränare som ändå har ridit hästen om hur hon tycker att du bäst kan förbereda henne!

Låter som du har en bra tränare med kunskap och tålamod (viktigt)! Lycka till!!!:idea:

Det är ju det man hoppas på, att hon kommer att vraa omåttligt stolt och nöjd med sig själv då hon väl fattar vad det är hon ska göra.. Vi får se! Tränaren är toppen, tror det kommer att bli jättebra!

Hästen blir uppjagad för att ngn ber om ngt hon inte rikigt kan förstå, så är hon lite till lynnet. Tränaren upplevde henne inte direkt som stressad, utan mer som att hon blir lite upprörd, arg över att hon inte riktigt fattar vad som krävs.

Sån var Andi oxå, han blev fly förbannad stundtals -svansen gick som en helikopter typ. Han ville verkligen inte vara med o kunde lägga hela ridturer med dubbla energin bara på att göra tvärtom. (Att åka i skogen gillade han däremot...)

Men med mycket beröm varje gång han försökte ens minsta lilla så blev han tillslut en glad häst som började kämpa för att göra rätt. Med såna hästar tror jag det är viktigt med repetition och beröm tills det "sitter" innan man kan gå vidare till nästa övning/avancera. De måste verkligen fatta steg ett innan man går på steg två o det kan ta tid... Man får oxå väva in saker de kan och är bra på så de blir bättre till mods o känner sig duktiga -inte bara jobba med det svåra.

Ja, du har självklart rätt!! Man får repetera, och blanda med sånt de är bra på! Vore kul att se bild/film på andi från lite senare tid! Kul att det går bra med honom, minns då du lade ut bild då han började närma sig tölt. När tränaren red henen så försökte hon komma undan genom att stegra, men efter ett par-tre förök så började hon själv leta efter tölt. Så det är kanske inte så svårt, kanske är det värt det att hon får en lite jobbig period ett tag för att lära sig det här.

På 80-talet töltsatte man det mesta i äldre åldrar eftersom de flesta var ridna som tregångare.

Jag hjälpte till på en turridningsfirma som dammsög Sverige på islandsmisstänkta "ponnies" och missförstådda säkra islandshästar.

Det gick ofta hur bra som helst.

Vad häftigt!! vad det har ändrat de sista 20 åren!! Jag tror och hoppas det ska gå bra. Det som talar emot är att hon stått hios en tränare ett par månader utan direkta resultat. Men det positiva är att den tränaren jag ska skicka till hittade tölt då hon provred i 20 min. Ska bli kul! Lånt till hösten bara, och jag hoppas verkligen hon håller!

Vad säger din tränare? Jag skulle nog inte lägga 10.000:- på det iaf. Men låt tränare rida några gånger och bedömma förutsättningarna. De vet ju bättre som ser hästen live.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar