Rasvalstråd

Ciindy

Trådstartare
Nu tänker jag skapa mig en rasvals tråd, har ju börjat fundera på en till vovve och förhoppningsvis har vi en under 2009 :p Men nu ska ni bukefalister få hjälpa mig med rasvalet :p Själv har jag ju fastnat för Australian shepherd men är tveksam till om jag skulle kunna ha en så pass aktiv hund eftersom att jag om några år kan bo i en lägenhet mitt i stan:smirk:

Men det jag vill ha är :
En aktiv hund som vill vara med och träna/tävla agility och lydnad även lättare spår m.m

En hund som är mellan 40-50cm +/- någon cm

Inte allt för mycket pälsvård, men lite får det ju gärna vara :p

En hund som inte förälskar sig i varenda människa den ser utan håller sig gärna till familjen.

Det är dom få "krav" jag har men själv får jag inte upp en enda ras som skulle passa mig... sen har man ju sina drömmar om pumin och border collie men det är nog bara och glömma som nästa hund, det får bli senare i livet :D

Sv: Rasvalstråd

Dvärgpinscher? Förvisso inte högre än 30cm och minimalt med pälsvård. Små, aktiva hundar som gärna hänger med på det mesta. :)

Dansk-svensk gårdshund?
Någon terrier? (cairn, norfolk eller border?)

*delvis knapp*

Vi har varit inne på sheltie faktist men känns som att den är lite för liten... annars är det en hund som tilltalar mig. Helst hade jag ju velat ha en sheltie i ett större format :D Har tänkt lite på collie, men har inte träffat så många som är så aktiva faktist, det känns mer som en tant (:eek:) hund.

Ang dvärgpinschern känns den för liten, annars verkar det vara en hund som skulle kunna passa in hos oss...
Är "vanliga" pinschern mycket annorlunda i temprament m.m kan ingenting om vare sig pinscher eller dvärgpischer....

Jag vill helst inte ha en terrier, utan vill ha en lite "större" hund...
Och jag har verkligen fastnat på vallarna och det är riktigt svårt att komma därifrån :p Kan inte tänka mig själv ute på promenad med en pinscher :D Men jag ska läsa på och se om det kan vara nått för oss...

Senast ändrad:

Collie har jag tänkt på ganska mycket, men bilden av våran "grannes" 3 åriga collie tik som vaggar fram får mig inte att tänka på en aktiv hund :crazy: fast den har nog ca 10 kg övervikt :crazy:

Finsk lapphund var nått "nytt", har jag faktist inte hft en tanke på. Men om dom vet jag inte mer än att dom är riktigt fina. :love: Googlar...

Bener sennen är större än 40-50 cm?, enligt rasstandard blir hanar blir mellan 64-70cm. Inte en hund som jag skulle vilja ha till agility...

Tittar på alla dom raser jag fått som förslag och märker att jag inte kan nästan någonting om nån :eek:

Tänk igenom hur mkt tid du kan lägga på promenader, aktivering, sen ska man ju inte lämna hunden förlänge hemma också. Egenskaper?

Där är många underbara raser, sj fastnade jag på inslänning, är tänk jag ska ha honom till agility,spår, vallning.

Väskgötaspets, Cavalier, Border terrier, JRT, Golden, Labbe...

Lägger till lite fakta om aktivering m.m... skrev lite väl kort i början :)

Hunden kommer ju få vara ute ganska mycket, under sommaren näst intill hela dagarna, och under vintern när man skottar snö m.m ev i hundgård 1,5 - 2,5 timma om dagen om det är en hund som inte fryser. Vi går ungefär 5-8 km om dan.

Sen kommer vi träna agility ca 2 gånger i veckan, och lydnad på bruks eller hemma ca 2 gånger i veckan. Minst.

Nu har vi en norrbottenspets hane så att vi kommer ju skaffa en hane till. Antingen fortsätter vi på samma hundras eftersom att vi tycker att det är trevliga hundar men man vill ju även veta vad det finns för andra möjligheter. Har även haft lite funderingar på finskspets då dom känns lite mer aktiva än norrbottenspetsen. Sen är ju pappa och hans bröder jägare så på så sätt är ju en jakthund bra. Men vi har funderat på att gå ifrån jakthundarna och testa ha en annan sorts hund :D

ok de låter bra! Måste kolla hur en sådan ser ut, nu har jag kollat söta var de, likt islänningen till utseende, mer att min är långhårig...

Senast ändrad:

Är du intresserad av collie ska du ta den korthåriga varianten. De är mycket aktivare och absolut ingen "tanthund" ;)

Lapsk vallhund tror jag också kan passa, men de har jag ingen egen erfarenhet av.

Men långhåriga collien är ju så mkt finare :love::love: :p tycker inte alls om den korthåriga utseende mässigt...

Jag orkade inte läsa igenom alla inlägg :angel::angel: men jag har en sheltie i större format, ca 40 cm+. Kommer inte riktigt ihåg vad han mätte till, men 40 ngt var det. En underbar hundras, så de finns ju de i större format också.

Finsk lapphund! Absolut! Men se till att inte ha Kello Reijo för "nära" för då blir det en "lat" hund! Hehe... Skojar bara,jag känner Reijo och en del av hans avkommor kan bli lite "lata". Men jag har en Reijo avkomma hos mej nu som det är fart i.

Kan inte du berätta lite om rasen...? Har inte fått fram riktigt det jag vill ha över nätet :p Är dom "tuffa" i psyket, har fått för mig att det är ganska "hårda" hundar...?
Finns det några sjukdommar inom rasen? Finns det några krav på hur mamman och pappan ska vara undersökta?

Du eller någon annan som har finsk lapphund får gärna svara :D

Ja.. sen kanske det ska tilläggas att jag är utställnings intresserad också :D Och då ska det ju helst vara en hund som håller höjden inom rasstandarn....:p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 507
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 322
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 543
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 622
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka