Sofie.S
Trådstartare
Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar.
Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över hundens behov och aktivering. Jag gillar promenader, jogga och att cykla som jag gärna kombinerar med hunden. Skulle också vilja lära mig om antingen spår eller nosework. Lydnad som jag vill träna kan jag likna med dressyr, kommer aldrig tävla men vill ändå ha en hund att träna moment med. Jag vill ha motsatsen till frallans "Måste jag göra detta?" utan mer "Vad ska vi göra?".
Min man kommer vara delaktig i uppfostran och en del motion men är inte särskilt intresserad mer än att ha en familjemedlem.
Vi har två barn, snart 4 år och 2 år gamla.
Vår lista med önskemål är:
Familjehund med "will to please" med av/på knapp
Ej stor jaktlust
Överkomlig pälsvård
God hälsa
Tåla stim och stoj = småbarn
Jag har gått igenom SKK's hundraslista från A till Ö och listat för och nackdelar på de raser som tilltalar mig och jag märker att jag får tre olika hundtyper. Gårdshund, Brukshund och Aktiva hundar och jag dras emellan dem.. Jag gillar verkligen mentaliteten hos gårdshundar samtidigt som jag skulle vilja testa på drag eftersom att jag cyklar men blir också lite osäker på hur mycket en brukshund måste aktiveras mentalt?
Schäfer
+ Will to please
+ Familjehund
+ Pälsen
- Aveln, höfter och armbågar?
Hovawart
+ Mångsidig hund
+ Familjehund
+ Will to please
+ God hälsa
- För mycket vakt?
Australian Shepherd
+ Will to please
+ Pälsen
+ God hälsa
- Vek? Passar rasen som familjehund?
- Lätt till skall?
Engelsk/Welsh Springer Spaniel
+ Familjehund
+ God hälsa
- Pälsvård
- Jaktinstinkt
Grosser Schweizer Sennenhund
+ Familjehund
+ Minimal pälsvård
- Sjukdommar
- Få uppfödare
- Vill ej lämnas ensamma - separationsångest?
Tollare
+ Will to please
+ Pälsen
- Vek?
- Hälsan?
Shetland Sheepdog
+ Will to please
+ Pälsen
- Vek?
- Något små
Broholmer
+ Gårdshundsmentalitet
+ God hälsa trots storlek
+ Robust (kan dock bli ett - också pga barn)
+ Minimal pälsvård
- Svår att få tag i
- Något klumpig
Leonberger
+ Familjehund
+ Gårdshundsmentalitet
- PÄLSEN - smuts och vård
- Något klumpig
Labrador och Golden Retriever har vi inte kollat på, de tilltalar inte som de ovannämda.
Vad har ni att påpeka/tipsa/säga eller tillägga efter att ha läst min otroligt långa och velande text?
Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över hundens behov och aktivering. Jag gillar promenader, jogga och att cykla som jag gärna kombinerar med hunden. Skulle också vilja lära mig om antingen spår eller nosework. Lydnad som jag vill träna kan jag likna med dressyr, kommer aldrig tävla men vill ändå ha en hund att träna moment med. Jag vill ha motsatsen till frallans "Måste jag göra detta?" utan mer "Vad ska vi göra?".
Min man kommer vara delaktig i uppfostran och en del motion men är inte särskilt intresserad mer än att ha en familjemedlem.
Vi har två barn, snart 4 år och 2 år gamla.
Vår lista med önskemål är:
Familjehund med "will to please" med av/på knapp
Ej stor jaktlust
Överkomlig pälsvård
God hälsa
Tåla stim och stoj = småbarn
Jag har gått igenom SKK's hundraslista från A till Ö och listat för och nackdelar på de raser som tilltalar mig och jag märker att jag får tre olika hundtyper. Gårdshund, Brukshund och Aktiva hundar och jag dras emellan dem.. Jag gillar verkligen mentaliteten hos gårdshundar samtidigt som jag skulle vilja testa på drag eftersom att jag cyklar men blir också lite osäker på hur mycket en brukshund måste aktiveras mentalt?
Schäfer
+ Will to please
+ Familjehund
+ Pälsen
- Aveln, höfter och armbågar?
Hovawart
+ Mångsidig hund
+ Familjehund
+ Will to please
+ God hälsa
- För mycket vakt?
Australian Shepherd
+ Will to please
+ Pälsen
+ God hälsa
- Vek? Passar rasen som familjehund?
- Lätt till skall?
Engelsk/Welsh Springer Spaniel
+ Familjehund
+ God hälsa
- Pälsvård
- Jaktinstinkt
Grosser Schweizer Sennenhund
+ Familjehund
+ Minimal pälsvård
- Sjukdommar
- Få uppfödare
- Vill ej lämnas ensamma - separationsångest?
Tollare
+ Will to please
+ Pälsen
- Vek?
- Hälsan?
Shetland Sheepdog
+ Will to please
+ Pälsen
- Vek?
- Något små
Broholmer
+ Gårdshundsmentalitet
+ Robust (kan dock bli ett - också pga barn)
+ Minimal pälsvård
- Svår att få tag i
- Något klumpig
Leonberger
+ Familjehund
+ Gårdshundsmentalitet
- PÄLSEN - smuts och vård
- Något klumpig
Labrador och Golden Retriever har vi inte kollat på, de tilltalar inte som de ovannämda.
Vad har ni att påpeka/tipsa/säga eller tillägga efter att ha läst min otroligt långa och velande text?