Sv: Rastips?!

japps, men det finns många storpudlar som har också...som sagt båda raserna är ju avlade för att vara förarbundna samtidigt som det alltid förekommer mer avvikande individer.

Jag tänker bara på Tsar (visst är det väl hans namn som inte stavas så..?) när jag hör pumi, sjukt häftig hund. Varje gång jag ser honom så ska jag skaffa pumi :angel:

Det finns ju även mellanpudel som kan vara lite större, men storpudlarna är ju väldigt trevliga överlag. Dalmatiner är ju en annan ras som verkar passa in bra på kriterierna.

//E

Vilken konstig uppfödare? Ska man verkligen avla på hennes exemplar?
Det verkar inte som om hon har några rastypiska exemplar, inte enligt rasstandarden i alla fall.

De schnauzrar jag kommit i kontakt med har varit glada, helt normala hundar.
Själv har jag en lugn dvärg, så långt ifrån både Princessfeminist och GuardianAngels exempel man kan komma.
Kan inte tänka mig annat än att de hundarna hör till de undantag som alltid finns i alla raser.

Men jag har hört det som GA talar om. När jag själv var ute efter att möjligen skaffa en schnauzer så talade jag med en uppfödare som hävdade att henns hundar hade "störningar som ADHD tills de fyllt två år".

Jag kan hålla med om att de första årent/åren ( 1-2 år ) så är de som i regel en unghund ska vara och dom går igenom alla faser som vilken annan ras som helst går igenom..
Att rasen är rätt tuff kanske gör att folk tar dom för sjövilda, men jag vidhåller vi att de beror på dålig uppfostran.

Calazirya skrev:
Jag kan hålla med om att de första årent/åren ( 1-2 år ) så är de som i regel en unghund ska vara och dom går igenom alla faser som vilken annan ras som helst går igenom..
Att rasen är rätt tuff kanske gör att folk tar dom för sjövilda, men jag vidhåller vi att de beror på dålig uppfostran.

hmm...

ja, intressant teori, men jag vet inte... Jag tycker att alla unghundar är unghundar, däremot är de inte så vilda att de inte kan hanteras. Skulle schnauzerns unghundsperiod skilja sig så mycket från andra rasers då?

Möjligen kan det vara så att schnauzerägaren inte har en aning om vad det innebär att ha en unghund. Till ovan nämnda uppfödare så berättade jag att jag hade vuxit upp med rottis och dessutom haft en egen i vuxen ålder.

Jag blev bara lite fundersam därför att jag
1) tycker att det är osmakligt att ta upp ett handikapp som liknelse då uppfödaren ju inte har en aning om vem som lyssnar i andra änden av telefonen och
2) att schnauzern enligt denna uppfödare skulle vara så annorlunda andra raser.

Att schnauzern är en tuff hund som man måste fostra med en fast och lugn hand är uppenbart, men den kan knappast vara "svårare" eller "tuffare" än en normal rottweiler?

Som sagt, mitt intryck av schnauzern är att det är en lugn och trygg hund som är lojal med familjen och inte insmickrande. Men jag har inte träffat så många, så jag kanske skall vara försiktig med vad jag säger.

Ibland får jag känslan av att dvärgschnauzern är mer av spelevink än schnauzern. Att den är lite livligare.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 575
Senast: Cissi_ma
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 196
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 420
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 507
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar