H

heylan

Har en väninna som är på G att skaffa ny hund o hon är tacksam för tips o råd när det gäller rasval! Hon har haft hund tidigare; en BC o en schäfer (ej samtidigt) som hon har tränat agility (båda) och spår (schäfern) med. Nu vill hon dock inte ha en riktigt så arbetskrävande ras utan mer en "promenadkompis-men-som-även-tycker-att-det-är-kul-att-träna-ibland-ras"..! Andra önskvärda egenskaper är tex inte för mycket jakt, inte för liten, följsam, kunna vara med i stallet etc.

Vi har suttit o diskuterat men nte kommit fram till något... Raser som har nämnts är allt från amstaff till storpudel och keeshond (dock lite för mycket päls)..!

Några förslag?!

Sv: Rastips?!

Jag håller mer åt pudelhållet.

De amstaffar jag träffat tycker jag är lite "lojja". Inte så träningsvilliga.

Jag har en engelsk springer spaniel som jag har till precis det hon tänker sig, utom agility, fast han skulle nog gilla det också. Han är positiv, följsam, är alltid med lös i stallet och när jag rider och jag har inte tränat honom speciellt, mer än den träning som automatiskt blir när han är med, lös. Han håller sig till mig oavsett vad som händer, är alltid glad, pigg och positiv men kan koppla av inne och "går inte upp i limningen" om det blir lugnt några dagar. Helmysig familjehund helt enkelt!!! Jag har köpt från en uppfödare som inte avlar på jakt, så jaktinstinkt har han inte mycket. Han kan skrämma upp en och annan fågel ibland, det tycker han är kul, om de sitter vid vägkanten. Det är allt.

jag skulle nog säga en aidelterrier, har själv en på åtta månader som e världens goaste!

Kräver kanske lite aktivitet men de är hur trevliga och följsamma som helst!

Amstaff är den ras som har verkat mest "attraktiv", men valet är ändå svårt! :smirk:

Har en annan kompis som har den som "drömras"..! :) Har ingen direkt personlig erfarenhet av dem (utom en hundherre som brukar försöka uppvakta min tik vid löp :D ), men jag ska tipsa henne! Tack!

Hon e jättesöt! :love: Men hur "terrieraktiga" är dom" *nyfiken*

heylan skrev:
Hon e jättesöt! :love: Men hur "terrieraktiga" är dom" *nyfiken*

För visso är de ganska terrieraktiga och behöver en del tid men jag tycker helt klart att det är värt det... mycket trevliga hundra.
finns de som är mer kompakta och de som är mer rangliga, jag tycker bäst om de kompakta, är en sådan jag har.

Mellan eller Dvärg Schanuzer , stämmer perfekt in på kriterierna.

Lagom arbetsvilliga ( jag tävlade lydnad med min herre ) men dom nöjer sig lätt med lånag skogspromenader och vila i soffan..
Dom klarar av kortare aktviteter vid dåligt väder etc...

:)

Calazirya skrev:
Mellan eller Dvärg Schanuzer , stämmer perfekt in på kriterierna.

Lagom arbetsvilliga ( jag tävlade lydnad med min herre ) men dom nöjer sig lätt med lånag skogspromenader och vila i soffan..
Dom klarar av kortare aktviteter vid dåligt väder etc...

:)

Eller så kan man få en som är mer eller mindre galen. Känner några stycken och de är sjövilda och kräver en hel massa av sina ägare. En och annan har lugnat sig nu vid vuxen ålder, men som små var ägarna oroliga för att de hade damp. :crazy:

Hur många här (och i andra rasfrågor) ger tips om ras och inte en individ?? Bara för att man har en underbar individ av en ras, innebär ju inte det att rasen är så generellt.

Jag är schäferälskare och har det som drömras, men det är inte ofta jag rekommenderar någon.
Fast jag har en tik som skulle fungera alldeles utmärkt i en vanlig familj med lagom aktivering. Överlag är det en mycket aktiveringskrävande ras och av den anledning rekommenderar inte jag den till allt för många.

??

Alla Schnauzrar som jag träffat på ( en hel del genom åren ) har aldrig varit sjövilda?
MEN dom kräver en go hand ( uppfostran ) och en hel del motion, men inte i närheten av schäfer eller BC

Att dom beter sig som galningar tycker jag yder på att dom är un derstimulerade eller ouppfostrade

Nä, dessa jag har träffat har kunniga ägare, de allra flesta är gammalt bruksfolk, som vill "trappa ner" från att ha tränat sina schäfrar, mallar o.s.v.

De kan detta med hund, men fick sig en rejäl överraskning över att de var sånt jävla krut i hundarna. :D

Pensionera sig från hårdträningarna Kan/kunde de glömma, de har/hade "just" köpt sig en ny träningshund.

Känns som om du syftar till mitt förslag och då förstår jag inte alls.

Jag har varit aktiv inom schnauzer klubben i flera år, åkt på raspecial läger och träffat en hel del av denna ras...

Därför känner jag att jag kann denna ras väl för att kunna föreslå den till någon annan !

Calazirya skrev:
Känns som om du syftar till mitt förslag och då förstår jag inte alls.

Jag har varit aktiv inom schnauzer klubben i flera år, åkt på raspecial läger och träffat en hel del av denna ras...

Därför känner jag att jag kann denna ras väl för att kunna föreslå den till någon annan !

Jaha, nej nej. Det var inte Dig jag menade!!

Jag tycker bara att det lyser igenom så starkt varje gång det kommer sådana här trådar. Alla rekommenderar sin egen ras för att deras hund är så underbar. Men många glömmer nog att det är individer man har, alla hundar inom en ras är inte likadana. T.ex bara för att man har en BC som inte alls vill valla, så kan man inte rekommendera BC till en mindre aktiv familj. Det var lite så jag tänkte.

Det var inte menat till Dig, utan jag bara slängde ut min tanke i luften så där. :D

kom att tänka på lagotto romagnolo.....
annars skulle nog jag också säga storpudel...

Calazirya skrev:
??

Alla Schnauzrar som jag träffat på ( en hel del genom åren ) har aldrig varit sjövilda?
MEN dom kräver en go hand ( uppfostran ) och en hel del motion, men inte i närheten av schäfer eller BC

Att dom beter sig som galningar tycker jag yder på att dom är un derstimulerade eller ouppfostrade

Jag har säkert inte träffat ens en tiondel av de schnauzrar du har träffat, men jag har heller inte (hittills) stött på några sjövilda hundar. Tvärtom så tycker jag att det verkar vara en regel att de är lugna, något reserverade och närmast lite "högdragna".

Men jag har hört det som GA talar om. När jag själv var ute efter att möjligen skaffa en schnauzer så talade jag med en uppfödare som hävdade att henns hundar hade "störningar som ADHD tills de fyllt två år".

Ingen annan av de kontaktade kennlarna sade något sådant om rasen och för en av mina väninnor som har haft schnauzer i många år var detta något nytt. Hon hade aldrig upplevt rasen som sådan inte ens som unghundar.

Jag var lite förbryllad efter det kennelsamtalet faktiskt.

Raven skrev:
kom att tänka på lagotto romagnolo.....
annars skulle nog jag också säga storpudel...
En del lagottos har jaktinstinkt, men absolut inte alla ska sägas!
Funderade också på att nämna den rasen.....

Heylan: om din kompis blir intresserad kan h*n ju låna min tös ;) .

Det är en ras som vill arbeta, gärna med spår eller tex. agility, men finns även en hel del som håller på med lydnad, tex. Man ska veta att det är mycket hund i en liten förpackning.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 575
Senast: Cissi_ma
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 196
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 420
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 507
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar