Sv: Raspa tänderna=smärta efter??
Jag förstår inte varför det skulle vara så ovanligt att hästen har ont efter en behandling? Finns det verkligen ingen som har varit hos sin egen tandläkare som ett par dagar efter har haft rätt ont? Själv har jag aldrig haft hål eller stora problem med tänderna, men har en make som gjort mycket i munnen, och det har tidvis varit veckor som gått innan det till fullo har varit återställt.
Allt måste ju rimligen bero på vad man gjort. Har man bara raspat och inte kommit åt något "på vägen" så är det klart att det inte ska påverka hästens förmåga att få i sig mat. Men det är faktiskt hyfsat ofta som det är mer komplikationer än så, att hästen gått med skarpbett och hakar ett bra tag och har skador efter DET, skador som kanske går upp efter att man t ex töjt ut en kind för att få bättre förutsättningar för korrekt behandling.
Vad är så svårt att förstå?
Jag fattar vad du säger,tex hästen har bitit sig i kinden pga skarpbett eller hakar eller olämplig utrustning.
Säg att den har ett sår i kinden hästen , borde då inte hästen må bättre efter behandling då inget skarbett längre trycker på såret i kinden?
Varför skulle kinden "töjas" ut?Menar du att hästen har sår i kinden som spricker upp när den behandlas ?
Isåfall är det en ömhet som går över snabbt,det orsakar inte matvägran i flera dagar.
Fatta skillnaden och kom inte och säg att det är normalt att en häst bli sämre efter behandling..
Jag har åkt in med kunders hästar som haft stora problem,tex en islänning som hade så djupa foderfickor att käkbenet börjat ruttna..den hästen var bättre efter behandling än före trots säkert lokal ömhet efter upprensning.
Hästen hade säkert enorma smärtor sen lång tid,men den åt ändå.
Du visar noll empati för att faktiskt hästar blir felbehandlade av idioter.
Att som du påstå att en häst skall va öm efter behandling för att det är normalt så bör du uppdatera din kunskap och förståelse för vad som är normalt i andra kretsar än din egen.
Det är inte normalt att hästar blir sämre efter behandlning.
Sen tvingas tyvärr hästar anpassa sig till kronisk smärta för att de inte har ngt val pga okunniga hästägare.
Hästar överlever felbehandlingar..men vilket liv får de?
Kronisk smärta lever tyvärr många hästar med pga att ägarna inte förstår pga okunskap och ofta snålhet.
För det är ju kortsiktigt billigare att ta ut en klåpare än att åka till proffs på klinik som enbart jobbar med hästtänder.
Men i längden är det dyrt ,och den som betalar högsta priset är häststackarn.
P.s .Råd din man att byta tandläkare! Jag har själv bytt tandläkare och insåg plötsligt va kul det var att gå till en tandläkare som visste vad han gjorde!
Inte gjorde det ont varken under eller efter behandling!