Raspa tänderna=smärta efter??

Sv: Raspa tänderna=smärta efter??

Jag förstår inte varför det skulle vara så ovanligt att hästen har ont efter en behandling? Finns det verkligen ingen som har varit hos sin egen tandläkare som ett par dagar efter har haft rätt ont? Själv har jag aldrig haft hål eller stora problem med tänderna, men har en make som gjort mycket i munnen, och det har tidvis varit veckor som gått innan det till fullo har varit återställt.

Allt måste ju rimligen bero på vad man gjort. Har man bara raspat och inte kommit åt något "på vägen" så är det klart att det inte ska påverka hästens förmåga att få i sig mat. Men det är faktiskt hyfsat ofta som det är mer komplikationer än så, att hästen gått med skarpbett och hakar ett bra tag och har skador efter DET, skador som kanske går upp efter att man t ex töjt ut en kind för att få bättre förutsättningar för korrekt behandling.

Vare gång de tar tandsten på mig (eller hästen) blöder det. Har hästen en del att korrigera i munnen (vilket många av hästarna haft när vi köpt dem - vissa har t o m skavt hål i kinderna p g a skarpbett!) så är det ju naturligt att de blir ömma eftersom det är oundvikligt att komma åt känsliga ställen.

Tandsten ovanligt och sällan allvarligt hos hästar. Så man kan inte riktigt jämföra det med att ta tandsten på oss.

lånar en knapp och svarar flera samtidigt.
Faktiskt ganska skönt att flera här tycker som vi att sådan smärta är onormal,det var trots allt en vanlig raspning utan några extrema hakar eller liknande som störde! lite ömhet hade jag kunnat ta men att flera lider och sluta äta efter samma människa verkar oroväckande :S neetack för denna gubbe!

våran verkade iaf klara sig bättre än gammelponnyn på 20 bast som inte åt alls imorse:( på så gamla hästar växer ju inte tänderna längre har jag hört..men ägarna till de andra hästarna verkar inte bry sig..nöjde sig me att ponnyn åt ett par nävar mat ur handen,den stackarn hade gått ner i vikt under natten!(världens matvrak annars)..vi har spolat rent och försökt tittat i munnen på vår men han vill knappt gapa längre efter hans behandling,kommer få problem vid nästa raspning!!
ingen vet har nånsin nämnt tandsten på våra hästar faktiskt,bara raspat ner lite..
de andra tycker vår reaktion är överdriven men vi hoppas att ingen inflammation uppstår bara! :(

Raspades tänderna på en 20-åring??? :eek:

Hur ofta brukar ni göra det på era hästar? Har hört att man ska titta över tänderna 1 gång om året ungefär beroende på hur mkt hästen rids osv.

Funderade också på en annan sak,när er häst fått tänderna fixade reagerar de på något vis dagen efter? med typ ömhet eller något?

Vi hade ute nån proffs lirare i vårt stall som va hästtandläkare/kiropraktor, raspade tänderna på typ 7-8 hästar i stallet och dagen efter kan inte 3av dessa äta alls nästan:eek: och ett par till är helt ömma och bett är inte ens att tänka på(bland annat min):crazy:
Är detta vanlig reaktion? de andra i stallet verkar helt oberörda och rycker på axlarna och säger att det går över men jag har aldrig vart med om en sådan kraftig reaktion efter tandraspning förut!:confused:
Får åka till hööks imorrn och köpa en hackamor då hästen inte går att rida med bett!

Den där liraren, var han veterinär? Gav han hästarna något lugnande inför raspningen?
Jag skulle inte rida en häst som är så öm i munnen, skulle du gå och träna med ont i käften?

aldrig varit med om att våra hästar blivit ömma eller påverkade alls efter raspning. Låter jäkligt skumt... En sån behandling hade jag anmält och aldrig låtit människan komma i närheten av mina hästar igen.

Tänderna växer egentligen inte på någon häst. Den har liksom en viss längd tand nerbäddad i käkbenet, som kommer upp efterhand tänderna slits. När den tanden är slut finns det inte mer, därför ska man vara väldigt försiktig med att raspa ner tänderna på en häst.

Efter ca 14 års ålder kommer det inte upp mer tand och då slits det succesivt ner och till slut tappar tanden skärpan -vilket är det som händer med gamla hästar när dom får svårt att tugga och då måste man ge dom gröt osv.

Därför ska man ALDRIG raspa tänderna på en gammal häst!!!!! Måste man åtgärda något så gör man det tand för tand och det gäller eg alla hästar men särskilt viktigt på gamla!

Min pålle raspades 1-3ggr om året, trots att han var ganska ung. Men en gång i året borde man ju absolut gå igenom ordentligt. Min egen häst reagerade inget speciellt efter raspning (hovis raspar), men medryttarhästen fick vila dagen efter, och var lite öm dag 2.

Och blöder gör dom väl oftast, men det är bara nån liten skråma i tanköttet eller tungan, vilket inte borde orsaka någon ömhet.
Har hovslagaren samma rasp till tänderna som till hovarna eller?:angel::devil:
Har aldrig varit med om att en häst blöder hos tandläkaren,bara vid utdragning av vargtand eller mjölktand som inte släppt helt.

Är du medveten om att hovslagare inte har utbildning på tänder?
Tvärtom ingick det i min hovslagarutbildning för typ tjugo år sen att INTE ha i hästars munnar att göra!Det var bara på stenåldern (typ 70-talet det lärdes ut,numera är inte åderlåtning nåt man strävar efter;))
Man skall hålla sig till det man har utbildning på!
Fattar man nåt om tänder och hästens munhåla så går man inte in som motorsågsmassakern i hästen mun och härjar runt utan koll.Det är inget dött material man raspar på.
Om man inte är expert på tänder så kan det bli så himla fel.Korrigeras det på fel ställe i munnen kan din häst tvärtom få mer problem .Lite rasp här och där för syns skull kan förstöra hela hästens tuggfunktion och kan istället ge hästen mer problem och orsaka mkt otrevligt.

Hur ofta en häst behöver kollas beror på individen.
Man raspar inte bara för att liksom.
Har man varit hos ett proffs så får du veta vad just din häst har för ev problem och hur ofta den skall åtgärdas.
Är man så darrhänt och klumpig att man repar hästens tunga och tandkött varje gång så är man ingen finlirare som har i hästens mun att göra överhuvudtaget!
Är hästen orolig så ska den ju ha lugnande så hur kan de bli fel liksom?
Alla hästar skall ges lugnande hur snälla de än är för att just undvika skador på hästens tänder och mjukdelar om den rycker till eller nåt händer runt hästen.

nee skulle inte träna men tänkte rida en sväng i skogen bara imorse men gick knappt att spänna nosgrimman på tränset så tog vår hackamor istället och fick ha lösa tyglar,hästen va pigg och glad ute sålänge man inte tog i tyglarna,måste dock köpa en sån där vanlig hackamor då vår har väldit lång hävstång och är för skarp för lorden(passade dock bra på min gamla häst så)..
nee inget lugnande,hästarna stog stilla snällt sålänge han inte va nere vid pulpan så de blödde..ingen vet. men tydligen ska va nån halvkänd som stallägarn anlitat många ggr..

Han får nog knappt göra sådana ingrepp att det blöder om han inte är veterinär för den delen heller... Bra att han inte gav sedering iaf, för då hade det varit ett solklart lagbrott.

Jag anser dock inte att man kan göra ett bra och proffsigt jobb på en osederad häst! Man kan knappast varken få se eller känna tillräckligt, med alla speglar och instrument som behövs för att göra en bra undersökning.

Senast ändrad:

jajjamen det gjorde han! stackars gammla ponny..stog helt apatisk i boxen imorse..käka lite kraft ur handen och tugga i sig några nävar häsilage..hoppas han blir bättre!

KL
Jag använder en leg. vet. med tandvårds utbildning för häst som fördjupning och har åtgärdat lite olika saker på pållens mun.
Att inte rida med bett i nån vecka är normalt, även att dom kan vara lite ömma.

Men inte att dom inte kan äta på flera dagar. Det vart jag även varnad att direkt ringa om han inte äter normalt trots utdragning av tand och lagning etc.

Och vem det nu var som skrev ang. att det blir lite småsår eller liknande i mun och tunga efter besök, det låter verkligen inte alls normalt i mina öron!
Om min häst hade det så hade jag reagerat ganska starkt, då jag anser att det inte ska hända om personen är kunnig nog.
Och om det inte är en vet. så kan dom ju inte ge lugnande vilket ska ges för allas skull, inte misnt hästens.

Med alla artiklar som varit kring detta trodde jag folk visste lite bättre faktiskt.

inget lugnande lr något som sagt!ingen vet på plats heller..bara denna snubbe..

Låter ju lagom seriöst.
Jag vet inte någon seriös person som skulle komma utan vet. och försöka åtgärda något.
Skumt.

Och framför allt synd att folk anlitar dom!

hade faktiskt aldrig haft problem innan efter rasp,på detta me att inte ha bett tänkte jag på då..allti kunnat rida normalt dagen efter,aldrig fått nån reaktion..från och me nu anlitar vi vår vanliga vet iaf!

jag vet faktiskt inte om han har nån utbildning lr inte..eftersom han också håller på me kotknackning på hästar så kanske han har nån utbildning men såfall är han väldigt hårdhänt!

Låt aldrig någon som inte är veterinär pilla med tänder! Sedering är ett måste. Rycker hästen till vid fel tillfälle kan den förblöda på kort tid.

Bra bra!
Kom dock ihåg att inte ens alla vet. är utbildade bra nog och helt seriösa faktiskt, tyvärr.
Men dom har ju iallafall kompetens att behandla och sedera olikt kvackare.

Hur ofta en häst behöver kollas beror på individen.
Man raspar inte bara för att liksom.
Har man varit hos ett proffs så får du veta vad just din häst har för ev problem och hur ofta den skall åtgärdas.
Är man så darrhänt och klumpig att man repar hästens tunga och tandkött varje gång så är man ingen finlirare som har i hästens mun att göra överhuvudtaget!
Är hästen orolig så ska den ju ha lugnande så hur kan de bli fel liksom?
Alla hästar skall ges lugnande hur snälla de än är för att just undvika skador på hästens tänder och mjukdelar om den rycker till eller nåt händer runt hästen.

:bow:
Ja, inte konstigt om man skadar en osederad häst - inte konstigt att de blev ömma och blöder precis! Dessutom väldigt osannolikt att man gör ett bra jobb, man måste ju kolla noga tand för tand vad som behöver åtgärdas!

Jag är bara glad att våran käkar och pigg och glad i övrigt om man inte rör munnen..och framförallt att han är såpass ung än att det finns tänder att ta av till skillnad från gammel hästarna!

Liknande trådar

Hästvård Detta är långt, men hoppas att några kan läsa och komma med funderingar, jag har inte sett någon häst med denna typen av hälta tidigare...
Svar
12
· Visningar
2 944
Senast: Elisha
·
Hästvård Hej! Jag har en kbl valack på sju år som jag misstänker kan ha något tandproblem. Jag har märkt nu senaste tiden(1,5 v) då jag...
Svar
7
· Visningar
1 057
Senast: tjalle
·
B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 310
Senast: Iso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka