Raspa tänderna eller inte?

Sv: Raspa tänderna eller inte?

Det låter ju oerhört seriöst förutom att hästen inte får äta blöt mat.. som gräs då.:confused:

Jag fick inte ens tandkort från grundaren av metoden.

Däremot skulle jag skaffa klippkort för att bota symptomen. Som att ta en alvedon mot tandvärk istället för att bota orsaken.

Tvärtom, hon skulle inte äta torr mat. Eftersom hon sa att torrt foder som kilar in sig mellan tänderna och sen sväller av saliven kan fastna riktigt ordentligt och då kan det ju bli inflammation i tandköttet och foderfickor. Så om jag gav kraftfoder (vilket jag inte gör eftersom vi har grymt bra grovfodervärden) så skulle jag låta det ligga i blöt ett tag först och svälla lite och helst bli mjukt.

Och helt skulle hon få lite blötare silage också, men eftersom hennes mage inte tål silage så äter hon hösilage blandat med hö, och det går bra. Hoppas bara att höet inte fastnar mellan tänderna på det sättet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 066
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 743
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Magnum
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka