Raspa tänder ?

Sv: Raspa tänder ?

hästens tänder växer enbart så långt varje år som dom sliter ner om de får bra med grovfoder.. hästens tänder slutar helt att växa vid ca 14 års ålder..

raspa ska man enbart göra OM det är någon ojämnhet som stör tuggfunktionen eller skadar hästen i munhålan.. och då ska man bara raspa ner det, inte mer..

dock bör man låta utbildad vet kolla in i munhålan en gång om året för hästar utan tandproblem och oftare med dom som har problem..
är det ofta problem bör man ta ut en hästdentaltekniker (hästtandläkare)..

hästens tänder slutar helt att växa vid ca 14 års ålder..
Varför blir dom då längre och längre framtänderna på en gammal häst:confused:

När jag köper häst börjar jag alltid på klinik där de får gå igenom kusen. Då tittar vi också på tänderna och gör vid dessa. Sedan får veterinären berätta hur ofta hon tycker att det ska göras vid fortsättningsvis.

Förra hästen: en gång om året.
Nuvarande kuse: om 4 månader och därefter troligen en gång om året (hade mycket justeringar när vi kollade för två månader sedan)

vad jag lärde mig under tand kursen så växer inte hästars tänder dom skjuts bara ut bit för bit tills det är slut.
att raspa bara för att raspa är helt fel. blöder det i hästens mun eller man märker andra problem med foder,ridning m.m ska man ta ut en häst tandläkare som kan sitt,inte en veterinär med den stora raspen

Jo dom växer ungefär så länge som BB säger, finns lite olika uppgifter.
Vem säger att en veterinär inte kan göra ett minst lika bra jobb som en "hästtandläkare" med några veckors utbildning i USA.
PL

Även en vet utan direkt extra tandutbildning men med sunt förnuft o erfarenhet kan ofta göra ett bra jobb, har trots allt en mkt djupare kunskap om hela hästens funktion. När det gäller "hästtandläkarna" har du ingen som helst koll på deras kunskaper o nästan noll möjlighet att klaga på en felbehandling.
Jag känner till ett fall i regionen där en häst fick avlivas eftersom den inte hunde äta pga ett för häftigt arbete, det fanns ingen instans dit djurägaren kunde vända sig utan att starta ett civilmål:
PL med tandutbildning

Usch...otäckt! Jag anlitar veterinär som specialutbildat sig hos TL och som är mycket kunnig. Skulle inte våga ta hit någon annan...

Hörde senast idag av en väninna att en hästägare hon känner tog ut en känd sk "tandläkare", vars förnamn börjar med D, och det hela slutade med ett besök hos TL efteråt. Kraken kunde inte äta! En annan av mina vänner tog ut en annan "hästtandläkare" som håller till i Uppsala-området och hennes häst kunde inte heller äta på flera veckor efteråt. Visserligen behövde knubbis gå ner i vikt, men han tappade hullet helt och hållet! :eek:

Nej tack. Mina hästar är mitt ansvar och några kvackare släpper jag inte i närheten av dem, oavsett om det är Strassergurus eller USA-utbildade "hästtandläkare"! :devil:

I övrigt kontrolleras mina hästar regelbundet, men behövs inga åtgärder så görs inget heller. :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
828
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
985
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama