JeennI

Trådstartare
min häst fick rasp för ca 2 veckor sedan först trodde vi att de var ett skrapsår då va va lite kaos i hagen så en stor ardenner gick på tråden och fick en stöt så min häst halkade på en sten. men sen visade de sig att de bara blev värre och värre så jag lät henne stå inne i en dag å då blev de inte värre så tänkte att jag skulle släppa ut henne och när jag då kommer på kvällen hade hon sår på 3 ben upp till knäna å benen var dubelt så stora :cry: så jag smörjde på bakterie dödande salva, dagen efter när jag kom ner igen ran det sår vätska ut å va jätte hämskt , jag trodde de va jag som hade gjort nått fel med henne (första hästen) så va jätte ledsen och bestämde att eftersom jag inte kan ta hand om en häst får hon åka tillbaka, vi tillkalade vet, å hon gav henne pencelin och salor med pencelin i , hon sa de att jag får absolut inte ta till mig att de är mitt fel sånt händer, nu har iaf hästen fått box vila i 2 veckor med 2 långa promenader morgon och kväll, men efter dom veckorna vet jag inte vad jag ska göra hon kan ju inte gå i den leriga hagen igen :confused:

oj de blev långt kände bara för att skriva av mig lite.
ni som har rasp på era hästar hur gör ni för satt de inte ska komma tillbaka?

Sv: Rasp ?!

min häst fick rasp för ca 2 veckor sedan först trodde vi att de var ett skrapsår då va va lite kaos i hagen så en stor ardenner gick på tråden och fick en stöt så min häst halkade på en sten. men sen visade de sig att de bara blev värre och värre så jag lät henne stå inne i en dag å då blev de inte värre så tänkte att jag skulle släppa ut henne och när jag då kommer på kvällen hade hon sår på 3 ben upp till knäna å benen var dubelt så stora :cry: så jag smörjde på bakterie dödande salva, dagen efter när jag kom ner igen ran det sår vätska ut å va jätte hämskt , jag trodde de va jag som hade gjort nått fel med henne (första hästen) så va jätte ledsen och bestämde att eftersom jag inte kan ta hand om en häst får hon åka tillbaka, vi tillkalade vet, å hon gav henne pencelin och salor med pencelin i , hon sa de att jag får absolut inte ta till mig att de är mitt fel sånt händer, nu har iaf hästen fått box vila i 2 veckor med 2 långa promenader morgon och kväll, men efter dom veckorna vet jag inte vad jag ska göra hon kan ju inte gå i den leriga hagen igen :confused:

oj de blev långt kände bara för att skriva av mig lite.
ni som har rasp på era hästar hur gör ni för satt de inte ska komma tillbaka?

Hej vännen!

Rasp är en jobbig och tråkig sjukdom för oss hästägare. Värst drabbas de hästar som har vita ben. När hästen fått rasp första gången verkar det som om att den har lätt för att få det återigen om samma förhållanden uppstår.
Den enda lösningen på detta är, som jag ser det, att låta den gå i grushage där den aldrig kommer i kontakt med lera. En av mina inackorderingshästar fick jättemycket rasp och till slut återstod bara att bygga grushagar. Hon blev fri från rasp på ett par veckor, nu är hon helt återställd.
Om man inte har/kan bygga grusad rasthage så återstår bara att vara supernoga med att alltid tvätta hästens ben när den kommer in på eftermiddagen, låt aldrig leran torka in i hästens hud. Tvätta med ljummet vatten och tvål samt torka torrt med handduk efteråt. Lägg gärna på lite talk eller babypuder så att all vätska verkligen sugs upp från huden och hästen är absolut torr.

Det är mycket jobb med detta men det fungerar även för hästar med vita ben om man nu har tid att ta sig igenom denna procedur VARJE DAG vill säga.
Lycka till! :)

ja hon har ju 2 vita ben de är där det var värst då. jag inte har henne hemma har jag inte nån möjlighet till att bygga grus hage.
ska troligen flytta henne till hösten där dt finns . mn hur gör man i sommar :confused:

Min ponny som jag har haft i ett år nu har rasp på sina två vita bakben.
Han hade haft det med de förra ägarna också så antagligen har han haft det i 3-5 år! :crazy:
I början smörjde jag in med mjukgjörande salva, fucidin (rekommenderat från veterinär) och andra huskurer men inget har hjälp. Dock så blir raspen inte värre och hästen besväras inte av den. Den är också väldigt liten. 5 cm lång och runt en halv cm bred på båda bakbenen så jag har valt och strunta i den eftersom att det inte finns något som hjälper.

Vet tyvärr inte vad du ska göra, men tänkte att jag kunde skriva lite om min polles rasp.
Lycka till!:smirk:

hej hej!

Jag har också problem med rasp!
tog en vanvårdad häst i torsdags på foder som har rasp på hela bakbenen upp till knäna. Hela skenan!
Jag har testat de mesta nu men detta tycker ja funkar bäst!

Jag tar en mjukgörande bakteriedödande salva på dagen som ja tycker skyddar mot smuts och lera. Den finns på apoteket. minns tyvär inte va de heter. men fråga dom!
Men efter som dina sår är vattniga så ta en salva som torkar ut med så de vattniga i såren försvinner.

På kvällen så har ja Virkon S och blandar upp det i vatten och tvättar alla 4 benen med en handuk och skrubbar lite för att få bort död hur och skorpor som lossnar lätt.
låter det värka ca 5 min och torkar bort det sen.
Virkon S kan du köpa på Granngården eller annan djurbutik och de tar död på alla virus, bakterier och svampar!
Billigt med tycker ja;D 50g för ca 50 kr! och de behövs inte så mycket,

Nu har ja köpt en alovera salva som är mjukgörande och bakteriedödande som ja ska testa i morgon;D
Kan uppdatera hur den funkar!

Tillkalla veterinär så hästen inte har få lymfangit och kan tipsa om något bra!

MvH Stina och verona

min vet ghar vart och tittat på henne, å gav mig 2 olika penciliner :)
hon avrodde doch att användra virkon mer än 1-2 gångr i veckan (tvätar 2-4 gånger om dan) hon sa att dn ska göra mer skada än nytta, :confused:
min hade oxå rasp upp till knäna men nu är nästan allt borta är jätte glad :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 828
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 417
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10