RASP - Behandling?

Sv: RASP - Behandling?

jag tvättar benen i jodopax och lufttorkar, smörjer efter med inotyol.

svårare fall av rasp lägger jag jodopaxomslag på, ibland med pencillinsalva under där huden är drabbad, lufttorkar och inotyol på då hästen är ute. svullnar benen och det blir lymfangit eller om hästen har feber eller blir halt kan pencillin och tex. butta behövas.

hur behandlingen ser ut beror mycket på hur kraftigt hästen är drabbad, om benen svullnat och om hästen har feber. har vid ett antal tillfällen köpt hästar som varit väldigt kraftigt drabbad och då har vet. hjälp behövts.

Okej.
Jo min har svullna ben och feber, så tog ut vet för en vecka sen.
Jag skulle tvätta med såpa varje dag och spruta på virkon 2 dagar i veckan.
Fick pulver jag har gett han i 5 dagar (Trimediazin).
Han har ingen feber längre, men ser inte någon annan skillnad.
Tar det tid innan man ser skillnad eller ska jag prova jodopax?

Evelina

gör som din veterinär rek. h*n har ju sett hästen :) jodopax är dec. och är svampdödande pricis som virkon.

Nu ska ja ge dig en dunderkur en riktigt dalslänsk sån ;)

Det var min gamla farmor som berättade för mig....
och den tanta har haft en bit över 100 hästar i sin ägo genom alla dessa år..

hon sa till mig att ja skulle tvätta ordentligt med grönsåpa o lufttorka..

sen så går du till mataffären o ber om gris ister.... hur äckligt som helst (jag vet )

Men så gnuggar du in benen i det ordentligt...o vips några dagar senare så börjar allt bli finfint o rasar av =)

trodde inte på detta först...men det fungerade hur bra som helts...min nya häst kom hem med rasp!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 026
Senast: Freazer
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
652
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 040
Senast: Freazer
·
Hästvård Brottas med mugg/rasp just nu och idag kom svaret på odlingsprovet. Han har två bakterier varav den ena är resistent. Fick då hippotrim...
Svar
8
· Visningar
767
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix