Raskatt som utekatt

ylvaaskersund

Trådstartare
Är det någon mer än jag som har en raskatt som utekatt, å isåfall vilken ras!

Jag har en katthona som är Brittisk korthår som jag köpte i somras ifrån en uppfödare, katten trivdes inte inne utan såldes som ren utekatt vilket funkar alldeles utmärkt

Kan man ha alla katter ute, eller är det direkt olämpigt för vissa raser?

Sv: Raskatt som utekatt

Vi har en maincoon som har fått vara ute eller inne vilket han vill fram tills nu. Han börjar bli gammal och senil så han har irrat bort sig två gånger så nu får han bara vara inne.
Han tycker att vi är väldigt elaka att han inte får gå ut så när sambon kommer hem får han fixa staketet så att han får vara ute i trädgården en stund iallafall.
Han protesterar både högljutt och genom att bajsa på golvet så han visar verkligen att han inte trivs just nu:(

Jag tror att alla katter kan vara ute och inne, det beror inte på rasen utan hur katten är.

Vi har två bondkatter som vägrar gå ut, möjligtvis att de kan vara ute en stund när det är minst 27 grader varmt och sol;) I övrigt kan de ibland titta ut genom dörren men drar sig genast in till något element igen när de inser att det inte är tillräckligt trevligt väder för att gå ut.

Maincoonen vill ut oavsett väder, honom får man istället tvinga att vara inne när det är snöstorm eller som nu då.

Katter av alla raser kan vara ute förutsatt att de har möjlighet att söka skydd för väder och vind. Blir det för kallt går katterna in, samma sak om det blir för blött. Nakenkatter kanske behöver smörjas in om det är soligt ute?

Det är ju direkt olämpligt för ekonomin om den naiva raskatten blir kattnappad just för att den är/ser renrasig ut. Men utöver det är det skulle jag tro att nakenkatterna kanske inte bör vara ute i ur och skur. Min fd lärare i husdjurskunskap avrådde i alla fall ifrån att ha perser och långhåriga (perserkorsningar) i stall för att det fastnar så mycket skit i pälsen och om katten inte gillar att bli borstad blir det lätt tovor och tovor kliar och gör ont...

Beror väl mest på pälskvalité och psyke huruvida en katt passar som utekatt, inte så mycket på ras annat än att vissa långhåriga behöver man hålla efter pälsen på så de inte får tovor. Men det finns ju långhåriga husisar också.

Jag har iaf ett brittiskt korthår som är ute på somrarna, eller han har bara hunnit med en sommar ute på landet men det fungerade bra. Han höll sig bara nära huset och sprang in om det kom en bil eller om han hörde folk röra på sig, han är ganska försiktig av sig.

sammyberg.JPG

sammyaltan.JPG

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna...
Svar
16
· Visningar
377
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
615
Senast: startpompe
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
5 168
Övr. Katt Jag är uppväxt med katt men det har alltid varit "bondkatter" och naturligtvis fick de gå fritt ute som de ville. Nu har vi flyttat till...
2 3
Svar
44
· Visningar
13 050
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna