Rasistiska bakverk

Is

Trådstartare
Ja många har väl redan tagit del av artikeln http://www.expressen.se/kvallsposten/konditori-kritiseras-for-rasistiska-bakverk/

Känner ni er träffad av dessa bakverk?
Nånstans känner jag att det måste väl vara upp till de som faktiskt känner sig träffad att avgöra om något verkligen är rasistiskt eller ej men här ser jag flera aspekter i saken.

Hade kakorna varit okej om man inte strösslat håret på dem eller bara använt vit choklad?

Ska man låta bli att avbilda människor överhuvudtaget pga av risken att någon kan ta illa upp?
Tänker att diskussionen om mat i olika rasistiska former diskuteras ganska frekvent med jämna mellanrum. Vart drar ni gränsen? Hur tänker ni kring mat och rasism?

Jag kan tycka att de där kakorna hade varit lika goda även om man inte gjort ansikten av dem. Det känns onödigt att ha kakor som ser ut på det sättet. Jag förstår att de uppfattas som rasistiska.

Ja många har väl redan tagit del av artikeln http://www.expressen.se/kvallsposten/konditori-kritiseras-for-rasistiska-bakverk/

Nånstans känner jag att det måste väl vara upp till de som faktiskt känner sig träffad att avgöra om något verkligen är rasistiskt eller ej men här ser jag flera aspekter i saken.

Hade kakorna varit okej om man inte strösslat håret på dem eller bara använt vit choklad?

Ska man låta bli att avbilda människor överhuvudtaget pga av risken att någon kan ta illa upp?
Tänker att diskussionen om mat i olika rasistiska former diskuteras ganska frekvent med jämna mellanrum. Vart drar ni gränsen? Hur tänker ni kring mat och rasism?

Zigenarschnitschel, Serbisk soppa, Skottska ägg,

Mat, bakverk har gamla namn och de kan man behålla.
Men vad man kan avstå ifrån är rasism och särbehandling av människor..
Och här var det väl inte fråga om ngn särbehandling, det knaprades ju på vita, bruna och svarta kakor.......

@landsbygdsbo nu handlade det väl inte om namnet?
De mörka kakorna var ju väldigt lika sådana gamla rasistiska karikatyrer. Saknades bara de röda läpparna. Jag kan förstå att folk reagerar.

Personligen anser jag att om folk slutade ödsla tid och energi på att hitta rasism och antifeminism mm i precis allt (som tex kakor) och istället lade samma tid och energi på att komma underfund med de verkliga problem vi har inom dessa områden så skulle vi kunna ha ett betydligt bättre samhällsklimat.

Tyvärr finns det folk som ska se skit i allt och därför läggs det ner pengar och energi på att förändra små saker samtidigt som samhället faller samman runt omkring.

Ja somsagt jag kan se saken från flera synvinklar, i min värld är det att ta i överkant om man tar illa vid sig av att något matverk skulle kunna, med en hel del fantasi, liknas vid och trycka ner en hel folkgrupp men så är jag uppvuxen. Jag har väldigt etniskt svensk bakgrund och har aldrig haft ett behov att försvara mig själv eller min bakgrund inför en folkgrupp. Alla är (och har absolut inte alltid varit) så lyckligt lottad.

Det som dock står klart för mig är att om jag var konditoriägaren och hade fått den mista vink om att mina bakverk kunde uppfattas rasistiska så skulle jag genast be om ursäkt och förändra utseende på bakverket tills nästa dag oavsett om jag delade uppfattningen eller ej. Jag skulle inte vara beredd att vilja förlora en massa kunder pga ett bakverks utseende.

Jisses alla kakorna hade samma uttryck, enda som skilde dom åt var färgen på strössel och om du ville ha vit, brun eller mörk choklad. Vad är det för fel på personer som ska leta rasism i allt?

Det underliga var att det går bra att äta vita kakor men chokladfärgade är fel O_o

Personligen anser jag att om folk slutade ödsla tid och energi på att hitta rasism och antifeminism mm i precis allt (som tex kakor) och istället lade samma tid och energi på att komma underfund med de verkliga problem vi har inom dessa områden så skulle vi kunna ha ett betydligt bättre samhällsklimat.

Tyvärr finns det folk som ska se skit i allt och därför läggs det ner pengar och energi på att förändra små saker samtidigt som samhället faller samman runt omkring.
Håller med.
Varför hetsa upp sig över kakor, när det finns BETYDLIGT värre saker att bry sig om?

Garanterat är det inga "mörka" som ens brytt sig
Han som uppmärksammat det hela är väl mörk? Fast nu har jag förutfattad meningen, jag tänkte på namnet och det förbund han representerar...

Men nä ingen av de "afrikaner" (afrikanskt ursprung) jag umgås med tar illa upp men så är ju de uppvuxen här med samma eller liknande värderingar och syn på livet som mig.

Han som uppmärksammat det hela är väl mörk? Fast nu har jag förutfattad meningen, jag tänkte på namnet och det förbund han representerar...

Men nä ingen av de afrikaner jag umgås med tar illa upp men så är ju de uppvuxen här med samma eller liknande värderingar och syn på livet som mig.

Jag tror att han var mörk, men han tyckte det var ok att äta vita kakor...

Ja, jag tycker att kakorna uppmuntrar till kannibalism och är nu rädd att någon ska äta upp mig.

(Nej, jag tar inte illa upp och ser inte det rasistiska i dem. För mig känns det dock mer rasistiskt om det enbart hade varit en färg representerad på kakorna. Nu ser jag snarare ett tecken för någon slags mångfald.)

Jag skulle väl gissa att ni (eller iaf majoriteten) som sagt att ni inte förstår varför en ska "leta rasism" överallt är av svensk etnicitet? Således handlar det om tolkningsföreträde och vem som tar sig rätten att bedöma vad som är kränkande eller inte. Det är väldigt lätt att, som inkluderad i den grupp med mest makt, påstå att det inte är rasistiskt.

Och ja, jag ser det rasistiska i den. Känns helt jävla onödigt att göra människoliknande kakor också.

Jag skulle väl gissa att ni (eller iaf majoriteten) som sagt att ni inte förstår varför en ska "leta rasism" överallt är av svensk etnicitet? Således handlar det om tolkningsföreträde och vem som tar sig rätten att bedöma vad som är kränkande eller inte. Det är väldigt lätt att, som inkluderad i den grupp med mest makt, påstå att det inte är rasistiskt.

Detta tycker jag är en väldigt bra ståndpunkt. De som är kränkta av detta har all rätt att bli det och det är ingenting vi (vita, svenska, relativt välbärgade och utan relativa bekymmer) kan varken sätta oss in i eller bör ha någon åsikt om.

Däremot, kan jag samtidigt tycka att det är onödigt att göra en höna av detta. Precis som vissa andra skrivit är det jätteviktigt att vi kämpar mot rasism, men det känns inte som att detta kommer att driva frågan framåt. Alls.

Samtidigt som att jag tycker att det är jättebra att frågan lyfts, tycker jag samtidigt att det är tråkigt att frågan om hudfärg blivit så infekterad. Det känns som att man i grunden menar väl, men i slutändan blir det nästan att man offermålar sig själv när man skriker om en färg. Varför kan man inte göra en förenklad version av en figur och äta det utan fuzz? Sen om figuren är vit, svart, brun eller röd bör väl inte spela någon roll? Ett jämställt samhälle handlar trots allt om att inte se skillnad - varför ska då en svart kaka skapa mer diskussion än vad en vit gör?

Ja, precis. Så varför ens göra så?

Sen är det en jävla stor skillnad på att t.ex. göra och sälja dockor som ser olika ut, och att göra bakverk som i artikeln. Och ser man inte den skillnaden så är det ju lite synd.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Vad gör jag nu då? Grannen sa att de hade en katt i sitt garage och undrade om den var våran, men det var det inte. Nu har katten...
Svar
12
· Visningar
1 430
Senast: mian1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama