Rasfråga!

Sv: Rasfråga!

Jag visade din bild för sambon, och hans första kommentar var att den är ful:mad:, så söt som den är! Men beskrivningen på den låter ju väldigt trevlig med!

RR är en väldigt vacker hund, men just jakten kan jag klara mig utan, så det är nog inte min typ av vovve tyvärr.

Ful? Men vilken smak.... Visa denna, den kan ju i alla fall inte nån människa tycka är ful....

064Vackravalpen.jpg

Det är inte en hund man bekymmerslöst tränger sig förbi heller... ;) Men ändå familjekär, jaktlusten är inte särskilt stor och den har humor. Är uppvuxen med sådana själv.

Grossern då? Det var ngn som nämnde den tidigare.
De har bekämpningsprogram för ledproblem = du får inte avla på belastade individer. Man röntgar för HD, AD och OCD. Och inte minst, i mina ögon snygga.... :angel: Men jag är ju partisk...

Isak_start1.jpg

Isak_bilder.jpg

Isak_bild_arbete2.jpg

Isak_bild_istudio3.jpg

De är inte bara snygga, de är härliga också. :love: Rasen är en allt-i-allo, den användes till att vakta gården, valla storboskap och dra kärror. Således talar den om när främmande kommer, men är samtidigt världens kelgris med folk som är godkända av familjen.

Det är inte den första rasen man tänker på om man satsar på lydnadschampion,:angel: men visst fungerar de på brukshundklubben ändå. Jag har precis börjat träna för arbetsprovet med min, och det märks väldigt tydligt att det är någonting som är naturligare för honom än t.ex. apport.
Jakten är nästan obefintlig, om de jagar så jagar de bort det inkräktande istället för att jaga för att fånga.

Dock finns det inte många kennlar i Sverige, och bland de få som finns får man vara restriktiv då det finns vissa som är inte lika "noggranna" än andra. Men det skriver jag inte ut här, utan i så fall får du skicka pm om du är intresserad.

Bullmastiff tycker jag absolut att du ska skaffa! Jag växte upp med en Bullmastiff som vart 9 år och han var helt underbar. Han lät mig och mina småsystrar klättra och klänga på honom, var alltid snäll med småbarn (barn överhuvudtaget faktiskt). Han var något resarverad mot nya människor, men efter att ha sett att husse eller matte "godkänt" dom var de hans vänner. ;) Otroligt trevlig och positiv hund!

Jag rekomenderar verkligen Bullmastiff. :)

*Broholmer, en rätt ovanlig ras som är av mastifftyp.
*Cane Corso, som anses vara en av de mest lättränade mastiffhundara.
*Anoltisk Herdehund, en fantastisk vakthund som dock är rätt envisa och därmed kräver sin uppfostran.
*Pyrenéerhund (?)
*Grand Danios
*Hovawart
*Grosser Schw. sennenhund som någon sa, en helt otroligt trevlig hund!

Här måste jag ju såklart föreslå Cane Corso!!!
Bättre hundar finns inte;) nä, jag e inte alls partisk:angel:

Nej Bullterrier låter INTE somn hundrasen för dig.. Jag har en egen och tro mig!! Man har att arbeta med HELA TIDEN.. dom blir gärna "bossiga" men mest av allt så är dom ju sjuuuuukt envisa asså..

Amstaff och Rottweiler är en potentiellt farlig kombination som aldrig borde göras av någon. En Amstaff är vek och saknar skärpa för att balansera upp kamplusten och göra den hanterbar. En Rottweiler har skärpa, hårdhet och är självständig. Det kan gå fruktansvärt fel när dessa egenskaper hamnar i en och samma hund.

Tacka din lyckliga stjärna att din hund är hanterbar.

Gud, vilket dåligt förslag att ge. Man ska verkligen inte blanda en ras med så hög kamplust som Amstaffen har, med en ras som har skärpa i sig. Högst olämplig kombination att råka ut för, om båda delarna nedärvs.

Jag hade inte velat se min Amstaff, som har en väldigt hög kamplust och är mycket självständig, med samma skärpa som exempelvis en Rottis. Då hade han varit en av dessa "tidningskorsningar", som attackerat människor eller andra hundar.

Jag håller med Jadzia, var glad att just din hund blev bra. Merparten blir det inte.

Nej Bullterrier låter INTE somn hundrasen för dig.. Jag har en egen och tro mig!! Man har att arbeta med HELA TIDEN.. dom blir gärna "bossiga" men mest av allt så är dom ju sjuuuuukt envisa asså..

Vem föreslog bullterrier? :confused:

Håller med Jadzia och Bebben. Att föreslå en amstaff/rottiskorsning var nog den mest ogenomtänkta rekommendation jag någonsin hört.

Men när folk ser en staff tänker dom:"farligt och opålitlig" detta måste jag få säga är HELT FEL!! men "kamphunds utseendet" mildas ut lite med Rottweiler blodet.. Den blir större..Lugnare..Som en rottis fast lite mindre och dom Am.staff/rottweiler jag träffat (Jag har själv har en) har varit HELT underbara..

Jag rekommenderar det verkligen inte. Bara för att just DIN tik blev bra representerar inte hon hela amstaff/rottis beståndet. Jag kan säga att jag vet om och känner ett tiotal amstaff/rottisar (är bla granne med en som jag inte går i närheten av) där samtliga inte är
mentalt sunda hundar.

På vilket sätt blir hunden lugnare? Beror det inte på hurvida den tilltänka rottis mamman/pappan är? Får man tag i en rottis med lite bruks i lär avkomman knappast bli lugnare. Snarare ett jehu att ha att göra med. Kamplusten i amstaffen i kombination med rottisens egenskaper ska man sällan tala väl om. Det är inte för inte den bladningen är överrepresenterad på blocket.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 273
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 931
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 556
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka