Rasförslag

Ainon

Trådstartare
Min pappa med hans familj tänker skaffa hund i vår och frågade mig vilken jag trodde passade, vet dock inte riktigt vilken som skulle vara lämplig.

Familjen ser ut som sådan att det är två vuxna och 3 barn (åldern 6,6,9). Bor i ett mindre samhälle i villa med tomt.

Kraven är att hunden ska vara mellan 20-40cm i mkh
Som vuxen orka följa med på löprundor på upp till 1-2 mil
Inte kräva så mkt mer än dagliga promender och lek (de är INTE intresserade av lydnad, bruks agility osv)
En barnvänlig hund med tanke på barnen
Inte mkt pälsvård
Sedan bör rasen vara en sådan att den är följsam och inte så svårtränad att kunna ha lös.

Alla tips välkommnas hälsas av far min :)

(Avböjer från inlägg i stilen "skaffa en hamster/köp nintendodogs" som man fick på ett annat forum eftersom vissa ansåg samtliga kriterier som sådana att hund inte låter lämpligt i den familjen :crazy: )

Sv: Rasförslag

Papillon stämmer väl in hyfsat på dina kriterier. Det enda som måste borstas en del är öronen.

Det är en sällskapsras. Så den kräver inte så mycket aktivering. Men de är aktiva och tåliga. Så de kan vara med på det mesta. De är lättlärda och sociala. Att säga att en ras är barnvänliga är nog svårt. Det är ju lite individuellt. Men de pappisar jag haft och kännt genom åren har alla varit det.

Jag skulle väl dock rekomendera en del mental aktivering iaf. De flesta hundar mår bra av det. Även om de bara är sällskapshundar.

Måste den var så liten?
Små hundar är oftast lite omtåliga som barn hundar?
Annars pudel kanske, (går ju att ha den nerklippt) eller sheltie,
Finns också många små terrier raser som är pigga och rätt tåliga med barn också.

Helt spontant skulle jag säga att engelsk springer spaniel vore idealiskt. Mer lättaktiverad och gladare hund får man leta länge efter. Allt är roligt, mycket aktiv och orkar springa 1-2 mil utan problem. Dagliga promenader och lek räcker dock utmärkt. Favoriten är "söka" då man gömmer en liten bit knäckebröd i ett rum, släpper in hunden och ber den söka varpå svansen viftar med otrolig kraft och hon är stoltare än någonsin då hon hittat godiset :)

Att ha en springer spaniel lös är inget problem. Hon är väldigt mån om att hålla sig i närheten och springer inte bort, trots att hon tidvis används som jakthund. Att leka kurragömma med husse eller matte går alltid hem eftersom lyckan är total då hon återfinner någon. De är även otroligt lättlärda.

Pälsvården är i princip trimning/klippning tre till fyra gånger per år. Men då håller vi vår i "funktionell stil" och inte såsom hon skulle se ut om hon användes till utställning. Dock hårar hon en del, men det gäller ju för de flesta hundraser bortsett från korthåriga.

Vad gäller barnvänlig så håller jag med tuaphua. Det är svårt att säga en särskild ras som är barnvänlig.

Vill man ha en aktiv hund som är lättlärd, lättaktiverad och väldigt glad så kan man gott skaffa en engelsk springer spaniel.

Kom dock på att manhöjden ligger på 50 cm :/

Hade en kompis förr som hade två chipperke och som jag minns det så verkar dom passa in på din beskrivning:idea:

Jag har nyss varit dagmatte åt en sån här liten en och när jag läste beskrivningen så poppade just Cavalier king charles spaniel upp i huvudet...

Menar du Schipperke?

Det skulle jag inte rekomendera till någon som enbart vill ha en sällskapshund ..

Dom Schippar som jag träffat på har alla haft gemensamt att dom kräver rätt mycket psykiskträning utöver den fysiska..

Det låter ungefäre som alla kriterier jag ställed upp och till slut hamnade på Italiensk Vinthund. Det är en perfekt hund i många avseenden. Den stora nackdelen är att de är svåra att få rumsrena. Min har kissat inne flera dagar i rad nu trots att vi är hemma och hon har rastats regelbundet.

Kraven är att hunden ska vara mellan 20-40cm i mkh Italienaren är 32-38 i manken.
Som vuxen orka följa med på löprundor på upp till 1-2 milInga problem när de är fullvuxna och inte helt otränade.
Inte kräva så mkt mer än dagliga promender och lek (de är INTE intresserade av lydnad, bruks agility osv)Klockrent! De är riktiga soffpotatisar men gillar ändå att sträcka ut när tillfälle ges. Vinthundar är inte de mest lättmotiverade..
En barnvänlig hund med tanke på barnenJa, de är så lätta så barn man kan lita på kan lätt gå ut med vovve utan att bli i kulldragna. Men inga hundar är vänliga mot barn som inte respekterar hunden som en hund.
Inte mkt pälsvårdItalienaren har nästan ingen päls
Sedan bör rasen vara en sådan att den är följsam och inte så svårtränad att kunna ha lös.De är så mammakära så de vågar inte gå iväg någonstans :)

Vintund eller spetsar vet jag att de inte vill ha, ESS är för stora.

Cocker och cavalier låter som lämpliga förslag, likaså pudel, löwchen och papillion. Ska vidarebefodra dessa.

Tackar för svaren :)

Helt spontant skulle jag säga att engelsk springer spaniel vore idealiskt. Mer lättaktiverad och gladare hund får man leta länge efter. Allt är roligt, mycket aktiv och orkar springa 1-2 mil utan problem. Dagliga promenader och lek räcker dock utmärkt. Favoriten är "söka" då man gömmer en liten bit knäckebröd i ett rum, släpper in hunden och ber den söka varpå svansen viftar med otrolig kraft och hon är stoltare än någonsin då hon hittat godiset :)

Att ha en springer spaniel lös är inget problem. Hon är väldigt mån om att hålla sig i närheten och springer inte bort, trots att hon tidvis används som jakthund. Att leka kurragömma med husse eller matte går alltid hem eftersom lyckan är total då hon återfinner någon. De är även otroligt lättlärda.

Pälsvården är i princip trimning/klippning tre till fyra gånger per år. Men då håller vi vår i "funktionell stil" och inte såsom hon skulle se ut om hon användes till utställning. Dock hårar hon en del, men det gäller ju för de flesta hundraser bortsett från korthåriga.

Vad gäller barnvänlig så håller jag med tuaphua. Det är svårt att säga en särskild ras som är barnvänlig.

Vill man ha en aktiv hund som är lättlärd, lättaktiverad och väldigt glad så kan man gott skaffa en engelsk springer spaniel.

Då ska man se till att få någon som härstammar ur brittiska jaktlinjer, typ.. Rage hundar är inte jätte mysiga bland barn :smirk:

Jag får bara inte riktigt ihop det att hunden ska "klara" sig på dagliga promenader, men helt plötsligt orkar springa 1-2 mil. Det går inte riktigt ihop för mig. Antingen så är det en hund man promenerar med eller löper med. Den kan ju inte växla så stort i motionsbehov bara "så där".

Jag tolkade ts som så att familjen inte är intresserad av att "träna hund" på det viset, men att t.ex. pappa i familjen löptränar mycket och har tänkt ta med hunden när han springer.
Att detta alltså är en aktivitet någon i familjen pysslar med ofta.

Men jag vet inte.
Annars är det ju synd om hunden, det tycker jag också.

Whippet är det första jag tänker på.
Hanhund 47-51 cm. Tik 44-47 cm, visserligen lite över deras krav, men minihundar och småbarn är väl inte alltid bästa kombinationen?
Jättelätta att ha lösa, vänliga mot människor, kräver inte någon direkt mental träning men är gärna med på långa löprundor.
Dessutom ger de inte intrycket av att vara lika "små och klena" som många tycker att vinthundar annars ser ut att vara.

Jag tolkade ts som så att familjen inte är intresserad av att "träna hund" på det viset, men att t.ex. pappa i familjen löptränar mycket och har tänkt ta med hunden när han springer.
Att detta alltså är en aktivitet någon i familjen pysslar med ofta.

Men jag vet inte.
Annars är det ju synd om hunden, det tycker jag också.
Du har tolkat det rätt.
De är inte intresserade av hundträning utan vill ha en familjehund som funkar bra med endast promenader och andra familjaaktiviteter som lek och regelbundna löprundor.

Fast som någon redan skrivit, ALLA hundar mår bra av någon form utav psykisk träning också ( oavsett ras )

En hund i bra kondition är nästan omöjlig att få trött genom enbart fysisk motion.

Men lek och upptäcksfärder mm är ju också psykisk stimulans.
Helt enkelt vill de inte hålla på med någon hundsport utan hunden ska vara en vanlig familjehund.

Då ska man se till att få någon som härstammar ur brittiska jaktlinjer, typ.. Rage hundar är inte jätte mysiga bland barn :smirk:

En jaktspringer är väl ändå inte det självklara valet för någon som vill ha en sällskapshund? Jaktspaniels har mycket trevliga sällskapshundsegenskaper (glada, sociala) - MEN de har också mycket energi och trivs i den absoluta majoriteten av fallen bäst om de får ordentligt med aktivering och träning.

Dessutom har långt ifrån alla ESS av showtype rage!

TS: jag skulle inte rekommendera cocker spaniel (vare sig jaktvariant eller utställnings/allroundvariant) till någon som vill ha en ren sällskapshund. Jag är engagerad i rasen och tycker man ser ganska många understimulerade hundar. Detta leder ofta till stress och en tendens att "vara överallt" hos hunden. Cockern har ofta ett behov av att arbeta. Det är skillnad på linjer, men det finns många betydligt bättre val för den som vill ha en sällskapshund. Cockern är inte en renodlad sådan. Den är i botten en stötande och apporterande fågelhund och det märks fortfarande tydligt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 709
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 235
Senast: Farao
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller... 5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 259
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Funderar på att ge mig ut på djupt vatten och välja en ras som jag inte alls har någon nuvarande koppling till eller kontakter inom. Så...
Svar
6
· Visningar
1 156
Senast: Fisherling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka