Rasförkortningar?!

Working

Trådstartare
Hej!

Blir tokig av alla rasförkortningar inom halv/varmblodsaveln!

Old, Han, Hol är ju rätt lätta att förstå, och KWPN fattar jag och jag förstår att SF är Selle Francais också, men sen blir det svårare.

Vad står ex. DVH och DVE för? Dansk varmblodig häst och dansk varmblodig elefant?

Och vad är RDH? EDH? DH? RDS?

Finns det någon form av register över rasförkortningar? Jag hittade ett för ponnyraser, men inte för varmblod. :crazy:

// W

Sv: Rasförkortningar?!

dvh= dansk elit dve=godkänd
om de andra är danskrelaterade betyder det att stoet har gjort en t ex kvalitetstävlan. RDS är typ elitesto tror jag (har för mig). Men det framkommer även i KWPN, o då är det när man betäckt de gamla vagnshästarna sglt med kwpn eller annan ridhäst, då blev det RDS då man ville ha en renrasig stambok till dessa hästar då de blev så vanliga.

DVE betyder Dansk Varmblod Elit. DH betyder Dansk Huvudstambok. När en hingst blir elitpremierad får han DVE framför sitt gamla stamboksnummer.

dvh= dansk elit dve=godkänd
om de andra är danskrelaterade betyder det att stoet har gjort en t ex kvalitetstävlan. RDS är typ elitesto tror jag (har för mig). Men det framkommer även i KWPN, o då är det när man betäckt de gamla vagnshästarna sglt med kwpn eller annan ridhäst, då blev det RDS då man ville ha en renrasig stambok till dessa hästar då de blev så vanliga.

Inte en siffra rätt.
Danska ston gör ett ridprov/tävlar och sen lägger man på ext.beskrivningen (förenklad förklaring)
Så R=står för rid
DH står för poäng 8 och däröver
DS 7 och under

Hej!

Blir tokig av alla rasförkortningar inom halv/varmblodsaveln!

Old, Han, Hol är ju rätt lätta att förstå, och KWPN fattar jag och jag förstår att SF är Selle Francais också, men sen blir det svårare.

Finns det någon form av register över rasförkortningar? Jag hittade ett för ponnyraser, men inte för varmblod. :crazy:

// W

Alla ovanstående är varmblodiga ridhästar som ras.
Förkortningarna står för förbunds tillhörighet.

Liknande trådar

Avel Man kanske ska bege sig över sundet den 5-8/3 2009, för danskarna har tagit ut en hel del hingstar med intressanta härstamningar till...
Svar
19
· Visningar
4 740
Senast: Northern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka