Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

Sv: Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

vet om hen häst som var lite så som denna o de upptäckte att det var hormoner så nu får hon gå på p-spruta då funkar allt=)
 
Sv: Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

Låter ganska likt en bekants häst tycker jag..........hon har ett konstaterat hormonfel och ska tas bort.Hon kan vara livsfarlig ena minuten och sen jätte snäll och go.Tyvärr ger hon inga signaler om det ena eller det andra humöret.
 
Sv: Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

Vi hade ett jättebråk i mitt förra hyresstall.
Vi var två som hyrde in oss + stallägaren. jag hade två hästar(ett sto, en valack), X hade två hästar (ett sto, en valack) och stallägaren hade en (valack). Efter sommaren, då mina hästar gått på ett bete, stallägarens på ett och X på ett, släpptes hästarna ihop.
Till saken hör att de gått ihop två vintrar tidigare.
En kväll när stallägaren ska ge sin häst mat, anfaller X valack honom helt oprovocerat!!
Stallägarens häst försökte försvara sig, men fick motta flertalet sparkar, tills denna ramlade igenom elstaketet.
Resultatet blev att veterinären fick komma och plåstra om hästarna.
Varför de här två hästarna helt plötsligt råkade i luven på varandra, vet vi inte, men det gick aldrig att släppa ihop dem igen.
 
Sv: Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

Inte för att det har spelar så stor roll för sakfrågan men Max var min kompis häst, en stor bjässe på 184 cm och således ingen ponny.

Hur som helst så var det ett otroligt tråkigt slut för denna mycket trevliga häst, som skulle få ha det skönt på pensionen efter ett ganska hårt ridskoleliv.

Inget blev som vi tänkt, men skulle samma sak ske igen så skulle jag inte tveka att ta bort hästen, det kan bli otroligt farligt när ett sådant här beteende uppvisas.

Det var synd om alla, om Max, om Crusse(hans kompis i hagen) och framför allt om hans ägarinna som köpt honom för att ge den bussiga hästen ett fint slut som pensionär.

Minns att chefsveterinären på Strömsholm(vi var på flera kliniker) sa att det fanns en sjukdom som gjorde att ett sådant här beteende kunde komma, det var något med ryggmärgen, minns inte riktigt vad det hette. Det var svårt att konstatera det och det var helt omöjligt att ens försöka behandla det, fanns inget alternativ alls.

Hur som helst så uppvisade Mackan även andra symptom, såsom ett snabbt inåtvridande framben(?), ödem, svullnader och feber som pendlade värre än berg och dalbana, svårigheter att resa sig osv. Det provades med olika saker i över ett år men till sist vart det ohållbart och han fick sluta sina dagar.
 
Sv: Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

Mitt russ jag hade på högstadiet var precis likadan!

köpte henne som åring och hon var en kanonhäst att arbeta med, stoig och lite dominant, men med ledarskapsövningar och normal träning var hon en kanon!

selade på henne lös som 2 åring, körde med enbart röst etc.

men vintern mot 5 år, började hon få "knäppar", hon kunde stå i hagen och helt plötsligt börja hugga och sparka i luften, eller oprovocerat attackera sin kompis.

hon kunde stå som ett ljus i gången för att sedan helt plötsligt gå till full attack, värst var det när jag gick in i boxen med kvällsmat,hon backar med huvudet vänt mot mig som hon lärt sig och väntar på att få maten, allt är lugnt men så tvärvänder hon helt plötsligt och prejar in mig i väggen och börjar sparka som tokig och jag fick kasta mig ur boxen.

hon fortsätter sparka på dörren tills den går sönder(ett RUSS!) och inget får bort henne därifrån, inte ens när vi slänger en hink iskallt vatten på henne(ville inte att hon skulle slå sönder sig).

jag tror att det är mentalt och lämnar ut henne på foder till en som har mer tid än mig till motion och stimulans.

det blir 100 gånger värre, hämtar hem en häst som står i en tom box och beter sig som att hon är trängd av andra hästar, ni vet, biter, iar,kickar och beter sig.
fodervärden hade blivit rädd för henne och isolerat min ponny i en liten padock och jag VET att hon blev slagen, då de berättade detta för mig (:eek:).
något som knappast förbättrade situationen.

självklart tar jag ut en veterinär, inga fel vid besiktning.
vi var 5 pers som tvångshöll min lilla bebis för att ge henne lugnande inför lastningen, det var vidrigt...

väl hemma lät henne gå några dagar i hagen (själv, för säkerthetskull) och avlivade henne sedan, då vår veterinär trodde att det var en hjärntumör och ansåg att hon var för farlig att ta in till klinik...
jag höll med.

det var hemskt att se min fina lilla ponny bli så störd, ett monster..
den enda förvarning man fick innan hon flippade var att ögonen gick från att ha ett vanligt lugnt, milt uttryck till att bli helt svarta, som att hon fick ont.

Efterråt är jag ledsen att jag inte tog henne till klinik och kollade hormoner samt efter tumörer när beteendet uppstod, istället för att utgå ifrån att det var mitt fel då jag endast var hemma på helger för att motionera henne (mamma/syster pysslade om henne under veckorna).

men jag var bara 17 o då tänker man mest med hjärtat...
 
Sv: Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

Vetinte mycet om djurepilepsi....men när det gäller människor så ä det ett medvetslöst tillstånd (frånvaro eller omedvetna kramper) som aldrig skulle kunna leda till aggressiviet!
 
Sv: Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

vi hade en ponny på ridskolan som var importerad och kom från samma hästhandlare som min ponny, efter att ha gått i säkert 1 månad i samma hage berättar en ridlärare hur den ponnyn hade jagat min ponny och slängt sig över halsen och dragit ner henne på backen ett antal ggr, dom flyttade min ponny men pga missförstånd flyttades hon tillbaka under dagen och när jag ska hämta min ponny hittar jag henne alldeles blodig på halsen och ponnyn var livrädd, jag stog och skrek i säkert en kvart innan en ridlärare kom ut och hjälpte mig att ta in henne, usch jag var helt förstörd.

samma ponny gav sig på den ranghögaste hästen i hela stallet, ingen häst moppsar upp sig imot den och han gjorde det, då fattade ridskolechefen ett beslut, att ta bort ponnyn hon vågade inte ha kvar den på ridskolan och vem vill ha en häst som attackerar andra hästar, som sedan kanske går över till människor?

nej usch jag är glad att den ponny fick somna in, min ponny har idag stor brosk knöl och vita ärr på halsen efter hans attack :crazy:

Hoppas ni kommer på en bra lösning med hästen men den skulle inte jag våga ha kvar och jag kan knappast kalla mig för en räddhare.
/S
 
Sv: Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

Vetinte mycet om djurepilepsi....men när det gäller människor så ä det ett medvetslöst tillstånd (frånvaro eller omedvetna kramper) som aldrig skulle kunna leda till aggressiviet!

Aggresiviteten var i 'slutet' av anfallen. 'Mitt under' anfallet så var hon ju totalt väck och krampade bara, dock högg hon i luften under kramperna, men rakt ut riktat mot ingen. Men när kramperna avtagit men innan hon var 'normal' igen, då var hon väldigt aggresiv. Dvs vis vid medvetande men inte helt klar igen.

Och jag har förresten sett samma beteende hos människor. När kramperna avtagit, och personen är 'vaken' igen, så kan de vara riktigt, riktigt elaka och även ta till våld. De (jag har mött) har dock inget som helst minne av det hela senare när de 'kommit tillbaka helt'.

Men jag vet inte hur många gånger jag fick sparken i efterdyningarna av ett epilepsianfall, och har nog kallats det mesta i de lägena, från jävla apa till h-ordet och allt däremellan. I samma läge som hunden var aggresiv, dvs efter att kramperna slutat, och när personen återfått medvetandet, men innan personen är helt klar i huvudet. (Om kramperna behandlats med t ex stesolid så ökade för övrigt aggresiviteten efteråt, antagligen för det påverkade så personen trots medvetande var ännu mindre 'med' efter anfallen)

Sen kan det kanske spela in vad som är orsaken till epilepsi? Hunden hade troligast en hjärnskada efter att ha sprungit in i ett äppelträd i full fart som valp. De människor jag jobbat med har samtliga drabbats av omfattande skallskador i samband med olycka, som trots att de i övrigt inte behöver gett några kvarstående men, har gjort att personen fått epileptiska anfall. Inte mött några med medfödd epilepsi så har inget att jämföra med.
 
Sv: Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

En bekants föräldrar köpte en "barnponny" åt henne när hon var ung. Något var tyvärr allvarligt fel på ponnyn och det kulminerade med att han kastade av sin unga ryttare på en utetur och attackerade henne genom att lägga sig på barnet och frenetiskt bita henne. Tack och lov hade hon täckjacka men hon blev mycket svårt biten. Hon räddades av att en körhäst kom samma väg och då hoppade ponnyn upp och attackerade den häste istället. Ponnyn sköts omgående efter händelsen..
 
Sv: Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

Det där lät skumt. Jag är lite trög, men det var väll samma häst som attackerade sin kompis i hagen och attackerade flickan?
 
Sv: Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

Tänkte precis skriva samma sak.
Vet också en häst som betedde sig väldigt underligt.. och hon hade hormonfel, avlivades senare tror jag, blev dock mycket bättre med sprutor (av vad vet jag inte).
Andra hästar gick verkligen undan för henne, avskydde henne, så hon hade nått avvikade som vi människor inte uppfattade heller, när vi ansåg att hon var "normal", min häst fick totalspel och höll på att sparka ihjäl henne när vi försökte få dem att gå ihop en gång... :crazy:
 
Sv: Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

Låter otroligt otäckt, speciellt när det är en ponny som barn ska hantera.

En ponny i mitt förra stall började bli aggressiv, inte riktigt som du beskriver, men han gick från en glad liten kille till tjurigt inåtvänt monster på kort tid. Tyvärr visade det sig vara en tumör i hjärnan och han fick somna in.

Känns som om något är allvarligt fel med ponnyn, man kanske måste överväga något drastiskt innan det händer något allvarligt.
 
Sv: Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

Nepp, inte undersökt än. Massör kollade på ponnyns rygg men dem som lånat ponnyn ska försöka få ägarna att förstå att hon måste undersökas av vet.
 
Sv: Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

Ja, de är ju synd om ponnyn också. Tror inte hon är elak och det är ju svårt för henne att förklara vad som är fel. Nä.. hoppas bara hon undersöks så man vet vad som ska göras.
 
Sv: Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

Usch vilken story! Som morsa blir jag tvärarg för att de lämnar bort en sån häst till ett barn med hela livet framför sig, som en 16 åring trots allt är även om man känner sig stor. "Vi trodde det var...." Fan sånt får man berätta! Jävla sätt:devil:
 
Sv: Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

Hur har det gått för dem? Hörde om det hela och enligt min mor som tycks veta allt om allt så var det en jäkla smäll hon fick när hon blev sparkad:crazy:
 
Sv: Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

apråpå epilepsi som medfött.. Både min mamma och min f.d. sambo samt min morbror har det - tre olika varianter. En krampar - den andres ALLA muskler slappnar av och blir medvetslös - den tredje "hakar upp sig" gör omedvetet samma sak om och om igen - helt okontaktbar i några minuter och sen är det som om inget har hänt. Ingen av dom är aggressiva, två av dom mår dåligt och blir trötta efteråt den trejde märker inte ett smäck..

Oavsett vilket så är ju epilepsi en form av hjärnskada - och helt beroende på VART skadan sitter skiljer sig beteendet/anfallen.

Skulle tippa på att allt med en hjärna kan bli knepiga/epileptiska/psykiskt sjuka - oavsett storleken på hjärnan. Så även hästar.. finns ju teorier om hästar med "Autism" (känner tex till ett travarsto som uppvisade liknande beteende som beskrivits här... där tom vet har gett den gissningen...)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 754
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 465
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 816
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp