Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

Alindra2000

Trådstartare
Visste inte helt vart jag skulle placera denna men vi testar.

En kompis till mig har under sommaren en "låneponny" till sin "lillkusin". De släppte ihop d-ponnyn men min kompis häst. Allt gick jättebra och hästarna kom bra överens de första två veckorna. De första märkliga som hände var när jag va där och hälsade på, hästarna stod lungt och betade ca 30 meter från varandra. Helt plötsligt får ponnyn total spel och rusar mot kompisens häst och flyger på den på ryggen. Hugger och sparkar som galen! Hästen försvarade sig inte utan försökte bara komma undan. Tillslut är den upptryckt i staketet och ponnyn fortsätter sparka och tillslut gick hästen omkull. Det är först då vi lyckades få bort ponnyn. Hästen fick bitskador på rygg, sidan av mage och rumpa samt i ansiktet. Sparksvullnader på ena bogen, mage och hals (ja ni hör ju hur sjukt det var) Veterinär tillkallas och han ger hästen smärtstillande pasta med ngt mot ev inflammation. Efter detta vill ju inte kompisen att ponnyn går med hennes häst så de särar på dem. Det går bra några dagar óch lillkusinen (som är 16 år) rider på ponnyn som vanligt. Igår när hon stod i hagen och håller på med staketet så ska ponnyn helt lugnt gå förbi men precis när hon är vid tjejen så får hon spel igen hon "iar" och sparkar tjejen i magen med båda bak, efter det vänder hon och biter henne i axeln för att slutligen springa över henne så hon trillar. Efter detta rusar hon 50 meter för att där lugnt stanna och beta igen som om ingenting hänt.

Denna ponny byter från 0-100 i humöret och flyger på trots noll hot, inte trängd osv. Varken jag (med över 25 års hästägande), veterinären, kompis (som föder upp halvblod) eller någon jag pratat med har någonsin hört talas om häst/ponny som gör såhär helt ur ingenstans. Någon som vet liknande? Vet att det är svårt när ni inte ser situationen men det är verkligen helt ur ingenstans hon gör detta.
 
Sv: Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

Låter helt galet, nästan så man undrar om inte hästen har en tumör i skallen som ligger och trycker eller nåt?
 
Sv: Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

Min gamle korsningsvalack råkade ut för en liknande incident för många år sedan. Han hade gått flera år ihop med en annan halvblodsvalack. Helt plötsligt en dag i en ganska rejält tilltagen rasthage, flyger halvblodvalacken helt hysteriskt på min korsningvalack utan förvarning och biter och sparkar honom på ett helt sjukt sätt :eek:. Min valack hade jättelika bitmärken över hela ryggen. Senare på betet (stor hage!) gick de alltid 100 m från varann, men min valack var livrädd varje gång jag skulle släppa ut honom i hagen och ville inte gå in. I dagens läge (som vuxen) hade jag vägrat släppa min häst på samma bete som halvblodet.
 
Sv: Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

Ett tillägg, som jag kom på: jag har varit med om ett fjordsto och en mindre korsningsponny som också de haft underliga beteenden och varit agressiva mot både andra hästar och mot människor (sparkat och bitit utan provokation). Fjordstoet sparkade bl a sönder lårbenet på en liten flicka när hon skulle ta in sin ponny från hagen och korsningsponnyn kom från ingenstans i beteshagen och bet en pojke i armen och sparkade en annan flicka i ryggen :eek: Dessa båda individer kom från hästhandlare och hade en ganska brokig bakgrund.
 
Sv: Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

Måste få berätta att jag hade en newforest som var min mammas gamla häst (hon var inte ägare till henne då) sista föl..
Min mammas gamla häst, Estelle, var då väldigt gammal och full med cancer, vilket man givetvis inte visste då, så hon orkade inte fostra sitt föl, Ester..
De fick separera mor och dotter vid 4 månaders ålder, då Ester var elak vid sin mor..
Sen "lekte" dom med fölet genom att när dom kom in i hagen med en skottkärra, eller bara stod gömd bakom skjulet, så skulle hon jaga dom och visst det var väl kul med små fölhovar, men inte på en klump på närmare 450kg.... :smirk:
Såå.. denna hästen gick dessutom själv och fick ingen fostran och social träning av andra..
När jag fick hem henne var hon så överviktig att hon inte orkade göra något, men efter tid av träning vände hon bitvis..
Blev aggressiv mot andra hästar och hoppade på dom av ingen anledning alls + att hon anföll och jagade oss människor...
Slutade med att vi sa upp fodervärldskontraktet efter att hon varit 5 cm ifrån att sparka stallägarens dotter i huvudet (med skodda bakhovar)... Tjejen var då 13 år..
Sista 2 veckorna innan dom kom och hämtade henne stod hon i en konvalecenthage själv, för att man skulle kunna sträcka sig över staketet och sätta grimmskaftet på henne...

detta var bara lite av vad hon gjort... Hade blivit ALDELES för långt om jag skulle berätta mer
 
Sv: Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

Vad säger de som ni lånat ponnyn ifrån? Det låter som en ponny som inte skulle vara van med andra flockmedlemmar, har den tidigare gått i flock, eller bara med enstaka hagkompisar?
 
Sv: Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

Vi har börjat fundera på lite allt möjligt, men ngt fel i huvudet känns det ju som att det är. Vare sig det är tumör eller mentalt.
 
Sv: Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

Det är som sagt inte jag som lånat ponnyn. Men min kompis som äger gården har kollat med ägarna och enligt dem så har den inte gjort så här innan. Men det kröp långsamt fram att hon tidigare fått spel på andra hästar men att dem trott att det varit från båda hästarnas håll osv.

Hon är van att gå med andra hästar och "känner till" kompisens lillkusin sedan innan då hon hjälpt dem med ponnyn innan. (Den är ganska het att rida och ägarnas dotter har svårt att klara av den)

När hon fick raseriutbrottet på hästen för ett tag sedan så sparkade hon så hysteriskt att hon själv slog sig på saker de gånger hon missade min kompis häst. Dvs hon struntar i vad som händer hon bara slår och sparkar och bits tills dess att ngn klarar att avbryta henne.
 
Sv: Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

Låter inte friskt! Det förstärks av att hästen tydligen är het att rida...jag får känsan av att det är någon form av smärtrelaterat eftersom hästen blir fullständigt furiös och även riskerar att skada sig själv.

Den som äger hästen bör få den genomgången av veterinär (hela hästen!) och gärna komplementera med ET eller liknande. Din kompis rekommenderar jag att lämna tillbaka hästen till dessa ägare. Inte utsätta sig för fler risker. Det vimlar av trevliga och pålitliga hästar där ute...:cool:
 
Sv: Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

Jo, hon har redan sagt till ägarna att det vore en väldigt bra ide att gå igenom hästen och då med fördel på hästklinik där de har vad som förmodligen skulle krävas. Vad dem svarade vet jag inte.

Låneponnyn ska åka hem men tills dem ordnat hemtransport så kommer den hanteras av kompis istället för av tjejen, för att göra det hela så säkert som möjligt.

Det jobbiga är ju att hon är väldigt snäll största delen av tiden men som sagt bara "slår slint" och blir galet arg. Även deras veterinär tyckte att det är märkligt just det sätt som hon gör det på. Han sa även att det skulle göra det svårare att hitta problemet då hon inte visar smärta vid vanlig undersökning osv. Kan ju vara nerver som ligger i kläm eller tryck på hjärna osv. (veterinärens åsikt om det) . Får hoppas att det löser sig helt enkelt och göra det bästa av situationen sålänge.
 
Sv: Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

Det är bra...tänk säkerhet! Inte fel att ha hjälm och även skyddsväst vid hanterandet av såna hästar.:cool:
 
Sv: Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

Visste inte helt vart jag skulle placera denna men vi testar.

En kompis till mig har under sommaren en "låneponny" till sin "lillkusin". De släppte ihop d-ponnyn men min kompis häst. Allt gick jättebra och hästarna kom bra överens de första två veckorna. De första märkliga som hände var när jag va där och hälsade på, hästarna stod lungt och betade ca 30 meter från varandra. Helt plötsligt får ponnyn total spel och rusar mot kompisens häst och flyger på den på ryggen. Hugger och sparkar som galen! Hästen försvarade sig inte utan försökte bara komma undan. Tillslut är den upptryckt i staketet och ponnyn fortsätter sparka och tillslut gick hästen omkull. Det är först då vi lyckades få bort ponnyn. Hästen fick bitskador på rygg, sidan av mage och rumpa samt i ansiktet. Sparksvullnader på ena bogen, mage och hals (ja ni hör ju hur sjukt det var) Veterinär tillkallas och han ger hästen smärtstillande pasta med ngt mot ev inflammation. Efter detta vill ju inte kompisen att ponnyn går med hennes häst så de särar på dem. Det går bra några dagar óch lillkusinen (som är 16 år) rider på ponnyn som vanligt. Igår när hon stod i hagen och håller på med staketet så ska ponnyn helt lugnt gå förbi men precis när hon är vid tjejen så får hon spel igen hon "iar" och sparkar tjejen i magen med båda bak, efter det vänder hon och biter henne i axeln för att slutligen springa över henne så hon trillar. Efter detta rusar hon 50 meter för att där lugnt stanna och beta igen som om ingenting hänt.

Denna ponny byter från 0-100 i humöret och flyger på trots noll hot, inte trängd osv. Varken jag (med över 25 års hästägande), veterinären, kompis (som föder upp halvblod) eller någon jag pratat med har någonsin hört talas om häst/ponny som gör såhär helt ur ingenstans. Någon som vet liknande? Vet att det är svårt när ni inte ser situationen men det är verkligen helt ur ingenstans hon gör detta.
Låter inte klokt. Det är ju inte relaterat till andra hästar eftersom hon gjorde samma sak på en människa. Tycker att det låter som ett fysiskt problem, antingen någon form av anfall som är smärt-eller nervrelaterat eller någon form av hormonfel. Skulle lämna tillbaka hästen och låta ägaren bekosta en genomgång av den. Det låter som om det behövs!:crazy:
 
Sv: Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

Kan hästar vara psykiskt sjuka? det kan ju människor vara, men det är ju inte jämförbart:crazy:
 
Sv: Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

usch, vad läskigt :eek:
Jag ryser när jag läser era hemska berättelser. Har som tur var aldrig råkat ut för något sånthär.
I en del av fallen låter det som psykiska störningar eller tex tumörer eller nåti hjärnan för det är ju inte normalt beteénde för en häst att bara flyga på en artfrände utan anledning på det vettlösa sättet. Tvärtom är ju hästar inte våldsamma till sin natur.
 
Sv: Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

Hmm.. Hjärntumör eller liknande skulle kunna förklara saken, och en undersökning låter verkligen befogad. Vill man inte måla djävulen på väggen kan det säkerligen finnas andra anledningar också. Om ponnyn varit med om någon traumatisk incident (som kanske är ökänd för ägarna också) kan det vara en möjlig förklaring. Ett minne hos ponnyn kan ju utlösas av något subtilt du inte lägger märke till (dofter, ljud osv.) Jag har varit med om en häst som reagerade på liknande vis då man red ut henne (och ibland även på banan). Hon kunde gå hur lugnt som helst och plötsligt få total panik. Hon blev visserligen inte aggressiv, men fullkomligt onåbar och rusade runt i skogen som en vettvilling och gjorde sig själv illa. Ingenting ryttaren gjorde och försökte hjälpte. Hon var fullt frisk fysiskt, en otroligt begåvad och välstammad imp. hoppare och jättelätt att ha att göra med bortsett från dessa utbrott. Så småningom kom det fram att hon stått hos en hästhandlare i utlandet som 4-åring och där pressats från totalt oriden till 1.40 hoppning på 2mån. Desutom hade hon ett enormt ärr över hela bakdelen som skvallrade om att något riktigt hemskt hänt i hennes förflutna. En häst beter sig inte schizofrent utan anledning:cry:
 
Sv: Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

Kan hästar vara psykiskt sjuka? det kan ju människor vara, men det är ju inte jämförbart:crazy:
Har aldrig träffat på en häst med avvikande beteende som varit"psykiskt sjuk", det har alltid varit fysiska problem eller dålig hantering i de fall jag träffat på. Kan faktiskt inte svara dig där.
 
Sv: Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

Hej!

Precis samma beteende hade vi på en häst som stod uppstallad här hemma hos mig.

Han kunde helt plötsligt utan förvarning gå till attack, på både sin förvånade hagkompis och på oss människor.

Han hade alltid tidigare innan detta hände vart oerhört snäll, en riktig klippa i allt han företog sig.

Vi försökte att finna vad som var felet, för att något var fel, det förstod vi ju.

Han hade förslitningsskador i SI leden och antagligen något fel i nervbanorna vilket gjorde att han fick fruktansvärda smärtor helt plötsligt, det var då han gick till attack, för att sedan stanna upp och se helt oförstående ut om vad som hänt, förvånad över sig själv.

Till slut blev hela situationen ohållbar, inget kunde göras för att få honom bättre och smärtfri, han var en fara för oss alla och beslutet togs att han skulle få somna in, vilket också skedde på ett bra vis.

Vis av denna erfarenhet med Max så skulle jag gissa på att er ponny har ont, mycket ont och därför visar upp ett sådant här beteende.
 
Sv: Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

Har aldrig träffat på en häst med avvikande beteende som varit"psykiskt sjuk", det har alltid varit fysiska problem eller dålig hantering i de fall jag träffat på. Kan faktiskt inte svara dig där.

Jag har mött ett par som reagerat utan att ha ont/vara felhanterade. Men ingen har riktigt betett sig som i exemplet.

Den som kommer närmast är ett sto jag hade som när hon hagpensionerades vantrivdes med livet. Hon mådde inte bra av att inte få jobba helt enkelt, och blev less och sur. Jag blundade för det (skäms..) och tyckte att hon 'vänjer sig nog'. När hon började helt oprovocerat och utan anledning attackera hagkompisen fick jag ju inse att 'hon vänjer sig inte'. Två veckor senare fick hon somna. Hon kunde vara surig i övrigt med, högg efter mig om jag gick FÖRBI hennes box med en sadel etc. Men det var ju inte det där 'hux flux och pang poff' utan anledning som beskrivs i TS inlägg.

Den andra, den som vi ett tag trodde hade fel i huviudet var en unghäst. Han blev inte aggresiv, men han kunde vara helt cool, helt lugn och allt väl och så PANG så bara exploderade han. Som under inrdiningen. Vi hade hängt och suttit etc många ggr förr, inga problem. Den här dagen så vi gjorde allt som vi brukar, hästen helt avspänd. Står med öronen framåt och jag sitter upp. Fortfarande öronen framåt, helt lugn. Nästa sekund exploderar han in absurdum, jag far som en projektil (bröt handleden på 3 ställen och spräckte kindbenet), hoppar över paddockstaketet och fnattar runt. Sen som om man tryckte på en knapp så var han helt lugn.

Han gjorde likadant flera gånger i olika situationer. ledning, longering etc. Kunde gå skitbra i månader, sen PANG bara så exploderade han. Han blev soma lldeles 'glansig och inåtvänd' på ögonen under 'attackerna', läskigt att se.

'Anfallen' som vi kom att kalla dem försvann när han var i sexårsåldern, och han var senare en omtyckt ridskolehäst för mer erfarna elever. Vi fick aldrig rätt på VAD som orsakade 'anfallen'. Han undersöktes från topp till tå utan svar. Därav att vi i flera år trodde han hade fel i huvudet på något vis. Det var prat om avlivning mer än en gång, men det var en jättefin häst 'mellan anfallen' så det 'drogs' på det. Och tur var väl det.

Men han var inte aggresiv riktat mot den som hanterade honom, utan han bara exploderade, men blev jufarlig pga det, och skadade flera människor. (mig, han skickade av en annan tjej så hon bröt armen och flera revben, han sparkade sönder ett knä på en annan person när han under ett anfall när han leddes av misstag träffade henne, och han fick - även det utan att mena det/sikta - in en fullträff i huvudet på sin ägare vid longering under ett anfall. Hon hade dock hjälm, hjälmen sprack mitt itu men hon klarade sig med en lätt hjärnskakning).
 
Sv: Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

Och lite mer..
Som dök upp spontant när jag läste Grängesbergs svar.

Vi hade en hund med epilepsi när jag var liten. Där ÄR det ju en hjärnskada, men under sina anfalls å kunde hon bli OTROLIG aggresiv och hugga efter allt och alla som var i närheten, och även hugga vilt i luften runt omkring sig även om det inte fanns någon där att hugga.

När anfallet avtog, så var hon som Grängesberg beskriver sin (?) häst, förvånad över sig själv och oförstående över vad som hänt.
(Dessutom kunde hon vara vÄLDIGT brydd över hur sjutton hon hamnat i t ex soffan, och skämmas oerhört. Hon fick inte vara i sofforna, och hon visste det och skulle ALDRIG gå upp i en soffa. Men under epilepsianfallen förlorade hon ju kontrollen över det mesta, inklusive tid, rum och plats och kunde gå upp på soffor och bord och allt möjligt). Och om hon då 'vaknade upp' i en soffa såg man verkligen hur extremt förvirrad hon var över att hon var i soffan, och hur mycket hon skämdes över det.

Nu är det ju inte helt klarlagt vad de egentligen känner (om något) under ett epilepsianfall, dvs om de känner smärta med, men reaktionen är ju lika den smärtutlösta reaktion som Grängsberg berättar om på ponnyn. Dvs det är nog svårt att skilja smärtutlöst beteende från 'hjärnskadeutlöst' beteende utan NOGRANN undersökning. Dvs om en enkel fysisk udnersökning inte ger något skulle jag inte per automatik tycka att beteendet på beror på mer mentala problem, utan verkligen söka noga.

Otäckt hursom, och jag skulle inte ens hantera en sådan häst om den inte var min utan snabbt som örat skicka tillbaka den. Innan den har ihjäl någon =/
 
Sv: Raseriutbrott från ponny!!? *långt men läs gärna

Och lite mer..
Som dök upp spontant när jag läste Grängesbergs svar.

Vi hade en hund med epilepsi när jag var liten. Där ÄR det ju en hjärnskada, men under sina anfalls å kunde hon bli OTROLIG aggresiv och hugga efter allt och alla som var i närheten, och även hugga vilt i luften runt omkring sig även om det inte fanns någon där att hugga.

När anfallet avtog, så var hon som Grängesberg beskriver sin (?) häst, förvånad över sig själv och oförstående över vad som hänt.
(Dessutom kunde hon vara vÄLDIGT brydd över hur sjutton hon hamnat i t ex soffan, och skämmas oerhört. Hon fick inte vara i sofforna, och hon visste det och skulle ALDRIG gå upp i en soffa. Men under epilepsianfallen förlorade hon ju kontrollen över det mesta, inklusive tid, rum och plats och kunde gå upp på soffor och bord och allt möjligt). Och om hon då 'vaknade upp' i en soffa såg man verkligen hur extremt förvirrad hon var över att hon var i soffan, och hur mycket hon skämdes över det.

Nu är det ju inte helt klarlagt vad de egentligen känner (om något) under ett epilepsianfall, dvs om de känner smärta med, men reaktionen är ju lika den smärtutlösta reaktion som Grängsberg berättar om på ponnyn. Dvs det är nog svårt att skilja smärtutlöst beteende från 'hjärnskadeutlöst' beteende utan NOGRANN undersökning. Dvs om en enkel fysisk udnersökning inte ger något skulle jag inte per automatik tycka att beteendet på beror på mer mentala problem, utan verkligen söka noga.

Otäckt hursom, och jag skulle inte ens hantera en sådan häst om den inte var min utan snabbt som örat skicka tillbaka den. Innan den har ihjäl någon =/
Tråkigt med ditt sto men jag tycker ínte du ska skämmas över att du ville ge henne en chans, var stolt istället att du hjälpte henne bort genom att vara stark nog att agera "det naturliga urvalet". Det är det svåraste med att ha djur och tyvärr en skyldighet man tar på sig som djurägare. Jag funderade också på epilepsi men har aldrig (tack och lov) sett ett sådant anfall på häst så jag kan inte säga att jag vet hur det yttrar sig. Den bild jag fick av TS häst var att hon stoskrek och attackerade helt oprovocerat och jag tycker också att en grundlig genomgång arrangerad av ägaren är enda vägen till ett säkert svar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 754
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 465
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 816
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp