Raser inom AR

Ellyne

Trådstartare
Jag och syrran ska på AR läger nästa vecka, det ska bli jättekul!
Jag har aldrig provat Akademisk ridning förut och jag längtar tills jag får lära mig mer om denna sorts ridning.
Är det sant att man kan använda alla hästraser till akademisk ridkonst? Är andalusiern/PRE den vanligaste?

Sv: Raser inom AR

Alla hästar kan användas till akademisk ridning, eftersom dressyren är till för hästen och inte tvärtom ;)

Under de fyra år jag ridit akademiskt har jag på kurserna bara sett ett fåtal PRE. Men jag har sett till exempel islandshästar, araber, haflinger, engelska fullblod, quarter, nordsvenskar, kallblodstravare, knabstruper, fredriksborgare dölehästar, svenska halvblod, ardenner, frieser, varmblodstravare samt ett antal olika ponnyraser.

Ha det så trevligt på lägret, och berätta gärna efterår hur det var!

Immer

Under de fyra år jag ridit akademiskt har jag på kurserna bara sett ett fåtal PRE. Men jag har sett till exempel islandshästar, araber, haflinger, engelska fullblod, quarter, nordsvenskar, kallblodstravare, knabstruper, fredriksborgare dölehästar, svenska halvblod, ardenner, frieser, varmblodstravare samt ett antal olika ponnyraser.

Det är jättekul att det är så varierade raser inom akademisk ridning! Jag trodde PRE:n var vanligast, pga dess exteriör och förutsättningar.
Ha det så trevligt på lägret, och berätta gärna efterår hur det var!
Tack! Det ska jag göra!:D

hejsan. du kan ha precis ha precis vilken ras du vill :) det är en härlig ridning som passar alla hästar :) själv har jag en islandshäst som jag ridit akademiskt på i några år nu :)

Det är lite kul hur oinsatta menar på att man INTE kan ha i princip vilken häst som helst (vi menar ju på att man kan det eftersom man tar det i hästens takt och inte har några krav på att komma si och så långt) hur förklarar man för en tävlingsryttare att det faktiskt inte gör något om hästen inte kommer klara alla övningar? :p

Hästen är inte till för AR som sagt utan AR till för hästen.

På våra kurser har vi vad jag har för mig i alla fall haft:

• Haflinger
  • Welshponny
  • New Forestponny
  • Norsk Fjordhäst
  • Svensk Ridponny
  • Morganhäst
  • Quarterhäst
  • Svensk varmblodig travare
  • Kallblodstravare
  • Nordsvensk brukshäst
  • Svenskt Halvblod eller som det heter idag, svensk varmblodig ridhäst (om jag inte missminner mig)
  • Lippizzaner
  • Islandshäst
  • Saddlebreed

Jag tror jag fått med alla...

Däremot har vi aldrig haft PRE/Andalusier med...

Om jag tänker efter lite så; varför skulle det vara omöjligt att ha vilken häst som helst till vilken ridning som helst? ... :idea:
Jaja, bra att komma till insikt... :o ;)
Jag får väl omformulera min fråga; vilken ras är vanligast? ...
och det fick jag svar på. Tack!

Jag ser så oerhört mycket fram emot lägret och hela jag är full av frågor och är helt inställd på att få massa fakta och inspiration!:bump:

Fortsatt lycka till med allas hästar!

Precis som alla andra sagt så är dressyren till för hästen :)

Jag tränar AR med min shetlandsponny, från marken då såklart :p

Jag får väl omformulera min fråga; vilken ras är vanligast?

I "mina kretsar" är nog travare (både varm- och kallblod)vanligaste enskilda typen, även om de övriga säkerligen är flera totalt sett.

Kan det bero på att detta är en träningsform som passar travare, eller på att de som köper travare är ganska ointresserade av att tävla och istället öppnare för andra "ideer", tro?:idea:

Kan det bero på att detta är en träningsform som passar travare, eller på att de som köper travare är ganska ointresserade av att tävla och istället öppnare för andra "ideer", tro?:idea:

Vad gäller kallblodstravare så har det ju nästan blivit en sån ras som man köper "för att ha till AR" eftersom det börjar bli lite av en trendras :p eller att man har ett kallblod och får för sig att prova på AR för att "hästen skulle passa till det" ;)

Vad gäller varmblod så kan det vara lite som du säger, att man kanske inte skaffar en travare för att ha till tävling, och att man kanske inte hittat någon stil som passar hästen riktigt. Jag tycker att AR brukar vara väldigt bra för att sätta grunder i travarna, de har ju redan skjutkraften, det som behöver övas på är teknik, bärighet och givetvis kommunikation. Tekniken och kommunikationen (just med vbl) tycker jag tyvärr kan vara bristande inom vanlig dressyr, kanske pga tränares bristande erfarenhet av travare, vad vet jag. Inom AR får man det lite gratis eftersom bara en sån sak som bra skolor kräver mycket teknikändring från hästens sida.

Nu är jag hemma igen!
det har varit en oerhört lärorik vecka! Lärt mig så himla mycket verkligen!
Vi jobbade mycket med böjning, framåt-nedåt, öppnor och slutor. Sen i slutet av veckan fick vi även prova på lite piaff och passage, byten, skolgalopp på de välskolade pållarna! Så himla fina är dem! :d
Jag känner verkligen att jag hittat något som passat mig och som också verkar vara väldigt sunt för hästarna! :love:
Ska helt klart ha kvar tankarna om Ar och försöka utveckla mig mer framöver. Men först ska jag tillbaks till ridskolan och den engelska ridningen. :smirk:
Men det känns ändå som att det är väldigt viktigt att man vidgar sina vyer och får nya perspektiv på ridning och olika discipliner.

Jag tränar AR med min shetlandsponny, från marken då såklart :p

Vad roligt! Jag har köpt mig en liten shettisdam som just nu är hos hingst och det har varit min tanke hela tiden:rofl: jag ser verkligen fram emot att få hem henne och börja träna!:banana:

Finns det någon hästras som saknar skjutkraft :confused::cool:

Immer

Om du tränat unga halvblod så kanske du förstår vilken skillnad jag menar :p travare tänker redan "framåt, framåt!" och man som ryttare behöver lära sig och hästen att omvandla energin. Även travare som är mer lata till psyket vet ändå vad framåt betyder när man inte kräver något annat samtidigt.
Många unghästar (framförallt bland halvblod, har ingen direkt erfarenhet av andra unghästar i träning) är väldigt lata, de har inte skjutkraften etablerad i kroppen och huvudet utan måste även lära sig den innan det är någon idé att omvandla. Är du med på vad jag menar? :p

Jo, jag förstår hur du tänker.
Men enligt min uppfattning har alla hästar skjutkraft - de är ju flyktdjur - medan det är bärkraften som måste jobbas fram på en ridhäst.

Immer

Det är så, jag också ser det hela. Det bästa sättet att renodla skjutkraften, är att först renodla bärkraften, dvs lära hästen att bära sig rätt, muskla/stärka sig för bära på rätt sätt och därifrån sedan gå in på skjutkraften.

För som du säger, skjutkraften finns där i sig själv... Det kan jag skriva under på, som har en 23-årig unghäst... :angel: Men att sen lära mig tygla denna skjutkraft, går fortfarande större delen av min ridtid åt för att skola fram bärkraften. Vi glimtar till, det gör vi... men det är bara glimtar och jag vet än idag inte om vi kommer till mer än dessa glimtar. Men det är dessa glimtar jag lever för länge, med min älskade vita prinsessa. :bow:

Det är så, jag också ser det hela. Det bästa sättet att renodla skjutkraften, är att först renodla bärkraften, dvs lära hästen att bära sig rätt, muskla/stärka sig för bära på rätt sätt och därifrån sedan gå in på skjutkraften.

Att alla hästar HAR skjutkraft iom flyktinstinkter är jag helt med på, men framåtandan då? Det är ju den som är viktigast. Tror att det är lätt hänt att den går förlorad om man tränar för mycket samlande för tidigt, en unghäst ska ju inte heller belastas för hårt. Grunden bör alltid vara framåt oavsett vilken disciplin man tränar, huvudsakligen mentalt, icke att förväxla med stress. Stress anser jag är den skjutkraft man automatiskt har i en häst utan träning, flyktinstinkten. Det är inte samma sak som att hästen går framåt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 482
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar