Rasat i vikt

Yrja

Trådstartare
Vi har en 5-årig hanhund (BC+Schäfer) som plötsligt gått ner i hull ganska ordentligt. Var inne på djuraffären och frågade vad de trodde och de ville såklart att jag skulle byta till ett av deras foder.

Jag vet att Axess inte är det mest köttrika foder (exakt procent vet jag dock ej), och jag vet också att eukanuba är ett väldigt bra foder i den bemärkelsen. Men kan det verkligen vara fodret som orsakar en så plötslig viktnedgång. Han har ätit Axess med fri tillgång sen 3 år tillbaka, i samma mängd som nu, och aldrig haft några problem. Tvärt om upplever vi att han fungerar väldigt bra på Axess.

Denna viktminskning märkte jag av först för 1-2 veckor sen ungefär. Och det har nog gått ganska fort neråt. I övrigt är han som vanligt om än kanske lite oroligare än han brukar. Upplever att han har närmre till skall tex. vilket han fö. gör väldigt lite.

Kan man på ngt sätt få reda på om hunden har parasiter? Bör jag byta foder direkt eller ska jag göra något annat först?

Köpte späck i ren impuls, är det ok att ge det för att hjälpa honom att få upp hullet igen och hur mycket bör jag isf ge? Självklart ska fodret granskas oavsett.

Sv: Rasat i vikt

Jag tycker att om en hund plötsligt börjar rasa i vikt så tar man den först och främst till veterinär istället för att byta foder eller rådfråga djuraffärsförsäljare.

Om min hund rasade i vikt under en kort period och i övrig verkade orolig skulle jag fråga en veterinär om råd, inte någon som jobbar i djurbutik. (Att du skulle få rådet att byta till deras foder låter ju knappast otippat?)

Om fodret funkat hittills skulle jag inte byta, inte på en femåring. (Skillnad om det vore en äldre hund som kanske behöver få i sig mer näring.)
Mask och dylikt ses i avföringen.

Jag skulle ta hunden till en veterinär eller åtminstone ringa upp och be om råd. Plötslig viktminskning på en i övrigt frisk hund i toppålder låter inte alls normalt.

Du kan köpa kolla masken på apoteket eller lantmännen.
Sen kan du ju utesluta mask om det visar att det inte var fallet.
Under tiden kan du ju givetvis ge honom extra fett i maten, det kan nog inte göra någon skada.
Har han inte mask, boka tid hos veterinär.

Det är en självklarhet att man kontaktar veterinär vid tydliga tecken på problem hos ett djur, om man inte känner till orsaken eller vet hur man ska behandla problemet. Av erfarenhet vet jag att det är till fördel för mig som djurägare att redan innan försöka skaffa mig en gnutta mer kött på benen (i form av andras erfarenheter, metoder och åsikter), därför att det ger mig mer att ta upp med veterinären när jag väl har denne på telefon. Att jag frågade djuraffären var endast för att jag hade vägarna förbi, och man kunde ju räkna ut att de skulle försöka sälja på mig något, det gav mig dock ännu en synvinkel som jag kommer att kunna ta upp med veterinären när jag väl tar kontakt med denne. Hur oviktig den än kan tyckas är all information värd att granska, tycker jag.

Jag vill ha tips och råd att sen diskutera med veterinär. Och efter som att de ändå bara har öppet någon timme vissa mornar för rådgivning, om de inte råkar ha semesterstängt, så har jag gott om tid att skaffa mig input härifrån. Om någon är villig att ge mig det. :grin:

Späck bör dock inte vara skadligt att ge i mindre mägnd, oavsätt hundens hull, under tiden vad jag vet. Därför köpte jag det.

Det är alltså samma sak som när man tar träckprov på häst?.. Frågan är om man kan göra det hos vet. Ngt att ta upp.

Apoteket finns provtagningskit för mask. Man tar ett träckprov och skickar in i den dosan man köpte och får avläsning och svar på om hunden har mask. Mer står i länken.

Naturligtvis undrar man när du skriver så här

Kan man på ngt sätt få reda på om hunden har parasiter? Bör jag byta foder direkt eller ska jag göra något annat först?

Köpte späck i ren impuls, är det ok att ge det för att hjälpa honom att få upp hullet igen och hur mycket bör jag isf ge? Självklart ska fodret granskas oavsett.

om du ska experimentera hemma eller ta kontakt med veterinär.

Visst kan du prova att ge olja, men du skriver att din hund har tappat rätt mycket i vikt på bara 1-2 veckor. Det kan vara allvarligt och bör kollas upp rätt omgående.
Hunden är dessutom orolig? Jag tvivlar starkt på att en avmaskning eller byte av foder skulle hjälpa. Hunden är fem år och har gott på samma foder länge, då är det inte fodrets fel att hunden plötsligt faller ur. Av någon anledning kan hunden inte längre tillgodogöra sig vad den får.

Om nu din vet bara har öppet en timme om dagen så finns det andra veterinärkliniker. Agria har t.ex en telefonveterinär som kan nås lätt, kostar juförsig 25kr.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 530
Senast: Sel
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 142
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 922
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Först av allt: Förlåt om jag uttrycker mig fel! Jag vet faktiskt inte om man säger utvecklingsstörda nu, eller om det heter något annat...
2
Svar
25
· Visningar
5 381
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve