Rasar mot fotografbehandling: "Oacceptabelt"

En ackrediterad fotograf uppmanades att radera bilderna från ryttarstjärnan Peder Fredricsons olycka på Stockholms stadion.
Nu protesterar Svenska sportjournalistförbundet (SSF) mot hur fotografen behandlades.
"Det är oacceptabelt", säger SSF:s ordförande Jens Littorin.
 
Det finns ju visst foto på avskärmningarna tagna av Thunholm. Tidningen Ridsport har publicerat det med en rätt osmaklig rubriksättning på Facebook. Bilden på avskärmning och ambulans toppas med texten: "Visst vill du minnas tillbaka? Häng med i Ridsports bildextra från helgen som gick på Stockholms Stadion. (Plus)"

Extremt osmakligt att skriva så och ha den bilden till. Om man ville ha den texten så borde man lagt upp en bild på nån av de sportsliga framgångarna alt. skrivit en annan text till Facebookinlägget!
 
Tvärt om - pressfriheten är ju grundlagsskyddad. Att hindra en journalist i sin yrkesutövning är mycket allvarligt.

Jag kan dock tycka att det är rejält osmakligt av en tidning att lägga upp en bild på omhändertagandet efter en allvarlig olycka tillsammans med texten "Visst vill du minnas tillbaka?". Jag tror att väldigt få personer vill minnas tillbaka på en allvarlig olycka. Clickbait av stora mått!
 
Jag kan dock tycka att det är rejält osmakligt av en tidning att lägga upp en bild på omhändertagandet efter en allvarlig olycka tillsammans med texten "Visst vill du minnas tillbaka?". Jag tror att väldigt få personer vill minnas tillbaka på en allvarlig olycka. Clickbait av stora mått!
Det är ju en helt annan fråga, det handlar om pressetik. Det är inte GCTs säkerhetsvakter som styr vad som publiceras, det gör pressen. Sen vet jag inte vad du har sett, för mig illustrerades det inlägget med HvE. Ev kan det ju ha legat ett bildspel under, och det blev en olycklig bildvisning hos dig. Den frågan är ju värd att lyfta med redaktionen - men den har absolut inget med att göra om den betydligt allvarligare frågan om att arrangören hindrar journalister i deras yrkesutövning.
 
Det är ju en helt annan fråga, det handlar om pressetik. Det är inte GCTs säkerhetsvakter som styr vad som publiceras, det gör pressen. Sen vet jag inte vad du har sett, för mig illustrerades det inlägget med HvE. Ev kan det ju ha legat ett bildspel under, och det blev en olycklig bildvisning hos dig. Den frågan är ju värd att lyfta med redaktionen - men den har absolut inget med att göra om den betydligt allvarligare frågan om att arrangören hindrar journalister i deras yrkesutövning.

1687265766176.png


Alla som kommenterat har med största sannolikhet sett samma bild som jag då många påpekat det osmakliga i det. Varje gång jag kollar FB så är det samma bild oavsett vilken enhet jag kollar från.
 
Ja, det är en olycklig bildvisning. Men som sagt, jag har inte sett det. Men det är som sagt en fråga som inte är relaterad till den att journalister (fler än nämnda fotograf) hindrades i sin yrkesutövning.

Fast bilden är ju tagen av Thunholm! Iaf säger Tidningen Ridsport det så det får jag väl tro på det.
 
Vad har det med saken att göra vem som är fotografen, det som det handlar om är presscensur!

Det har väl med saken att göra? Först publicerar Tidningen Ridsport en artikel med bilder på avskärmningarna efter olyckan och vid ett senare tillfälle en artikel där man säger att samma fotograf tvingats radera exakt den typen av foton. Något är skumt. Antingen har han smugit till sig några foton efter att vakterna raderat bilderna eller så var bilderna som raderades av mer känslig karaktär än den som publicerades.
 
Fast bilden är ju tagen av Thunholm! Iaf säger Tidningen Ridsport det så det får jag väl tro på det.
Ja men själva problemet här är ju att vakter på GCT knuffade undan Thunholm när han försökte utföra sitt arbete, och dessutom försökte kräva att han raderade foton han tagit. Det är en allvarlig kränkning av pressfriheten, vilka bilder Tidningen ridsport publicerar under vilka rubriker är en separat och betydligt mindre viktig fråga som isåfall kan diskuteras i en egen tråd.
 
Det har väl med saken att göra? Först publicerar Tidningen Ridsport en artikel med bilder på avskärmningarna efter olyckan och vid ett senare tillfälle en artikel där man säger att samma fotograf tvingats radera exakt den typen av foton. Något är skumt. Antingen har han smugit till sig några foton efter att vakterna raderat bilderna eller så var bilderna som raderades av mer känslig karaktär än den som publicerades.
De ville att han skulle radera bilderna, det utgår jag från att han inte gjort för det skulle vara ett helt oacceptabelt krav att ställa. Att Thunholm fotat är inget skumt, det enda skumma är GCTs vakters beteende.
 
Rubriksättningen känns lite skev, men tycker inte alls att bilden är stötande, man ser ju ingenting av Peder eller insatserna som genomförs.

Nä, men rubriksättningen visar hur man på Tidningen Ridsport ser på situationen. Som något som ger klick. Något som säljer. Inte som en otäck olycka.
 
Nä, men rubriksättningen visar hur man på Tidningen Ridsport ser på situationen. Som något som ger klick. Något som säljer. Inte som en otäck olycka.
Rubriken är ju för att det är ett bildspel från helgen. En av bilderna visar skärmarna som sattes upp vid olyckan. Tyvärr verkar den ha hamnat som förstabild, vilket som sagt blir rätt fel. (Jag vet inte om du publicerat bildspel på FB någon gång, jag tycker det är rätt svårt att välja vilken bild FB ska visa som vinjettbild)Detta kan absolut vara en sak att påtala för tidningen, självklart bör de ha koll på vad som visas.
Men det är ju inte det som artikeln i trådstarten handlar om, utan att journalister hindrats i sin yrkesutövning. Är det verkligen så att du inte ser det stora problemet i det här, trots att flera förklarat det?
 
Rubriken är ju för att det är ett bildspel från helgen. En av bilderna visar skärmarna som sattes upp vid olyckan. Tyvärr verkar den ha hamnat som förstabild, vilket som sagt blir rätt fel. (Jag vet inte om du publicerat bildspel på FB någon gång, jag tycker det är rätt svårt att välja vilken bild FB ska visa som vinjettbild)Detta kan absolut vara en sak att påtala för tidningen, självklart bör de ha koll på vad som visas.
Men det är ju inte det som artikeln i trådstarten handlar om, utan att journalister hindrats i sin yrkesutövning. Är det verkligen så att du inte ser det stora problemet i det här, trots att flera förklarat det?

Jag är inte en tidning som har anställda för att göra just det jobbet så vad jag tycker är svårt eller inte är oväsentligt. Flera personer i kommentarerna kommenterade det olämpliga men tidningen gick bara i försvar och tyckte att det var en lämplig rubriksättning. Här är ett av svaren på en kommentar som ifrågasätter det olämpliga med texten i kombination med den bilden: "Självklart är olyckan en stor nyhetshändelse kopplad till den gångna helgen, som precis som vi skriver i såväl rubrik, som ingress och brödtext även innehöll sport på toppnivå. Vilket bildspelet på alla sätt speglar för den som väljer att ta det av det. Hälsningar Lina Nydahl, webbchef Tidningen Ridsport". D.v.s. inget ansvar tas överhuvudtaget för att man över bilden på avskärmningen skriver "Visst vill du minnas tillbaka?". Hade de pudlat och sagt att det blev fel bild som las upp som första bild i den inlägget så hade det ju varit ok. Alla kan göra ett misstag. Men de står fast vid att den bilden och den texten var lämpliga ihop och att det var högst medvetet val av första bild och text.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson har meddelat att han avstår EM efter kraschen på Stockholms Stadion i juni. I stället åker fem svenska ekipage till...
Svar
0
· Visningar
374
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det blev svensk seger i lagtävlingen i Global Champions League. Stockholm Hearts, med Malin Baryard Johnsson och Peder Fredricson, var...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Seger i Grand Champions Tour inför hemmapubliken på Stockholms stadion och en säkrad biljett till OS i Tokyo. Det blev en fin söndag för...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svensk succé i finalen i hoppning på Stockholms Stadion. Peder Fredricson och Catch Me Not segrade. Efteråt hyllar han sin häst. –...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Häst som sväljer luft
  • EMS/"fångnacke" - vad gör vi?

Omröstningar

Tillbaka
Upp