Rasar: "Förfärligt – hur kan folk jubla?"

En häst föll ihop och dog under Sweden international horse show på Friends arena.
Nu får tävlingarna skarpt kritik från organisationen Djurens rätt.
– Det är förfärligt. Extremt oetiskt, säger Gunnel Söderback från Djurens Rätts arbetsgrupp för hästfrågor. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
https://www.expressen.se/sport/ridsport/rasar-forfarligt-hur-kan-folk-jubla/

Otroligt korkad rubriksättning på den artikeln, men vad gör inte Expressen för att få klick. Det ser ut som om det jublats när nästen dog, vilket förstås inte är sant. Jag vet knappt vad som är värst - djurrättsaktivisterna eller journalistens usla rubrik

Typiskt uttryck tycker jag av någon som inte kan hästar alls eller vet vad en häst kan tycka är kul och inte. Hästar är individer och jag har tydligt sätt och träffat hästar som lever upp till tusen när dom får vara med och tävla och träna. Hästar vill ju faktiskt också oftast vara med och göra saker och ting.

Fel är det tycker jag när man envisas med en gren som hästen dels kanske inte klarar av helt och sen faktiskt inte tycker är kul, tex hästar som folk envisas med ska lära sig hoppa trots att dom inte har det i sej eller tycker om det. Lika fel är det att låta en energirik häst som vill aktivera sig och göra saker utanför hagen bara stå i hagen och glo.

Precis som alla djur så trivs hästar med olika saker, man kommer inte till den nivån med en häst som inte tycker om det, det är ju bara att kämpa i motvind. Förstår inte riktigt hur djurens rätt kan vara så okunniga om djur. Dom om några bör ju sätta sig in i hur hästar tex faktiskt fungerar.

Typiskt uttryck tycker jag av någon som inte kan hästar alls eller vet vad en häst kan tycka är kul och inte. Hästar är individer och jag har tydligt sätt och träffat hästar som lever upp till tusen när dom får vara med och tävla och träna. Hästar vill ju faktiskt också oftast vara med och göra saker och ting.

Fel är det tycker jag när man envisas med en gren som hästen dels kanske inte klarar av helt och sen faktiskt inte tycker är kul, tex hästar som folk envisas med ska lära sig hoppa trots att dom inte har det i sej eller tycker om det. Lika fel är det att låta en energirik häst som vill aktivera sig och göra saker utanför hagen bara stå i hagen och glo.

Precis som alla djur så trivs hästar med olika saker, man kommer inte till den nivån med en häst som inte tycker om det, det är ju bara att kämpa i motvind. Förstår inte riktigt hur djurens rätt kan vara så okunniga om djur. Dom om några bör ju sätta sig in i hur hästar tex faktiskt fungerar.

Djurens Rätts enda agenda är att vi helt enkelt inte ska ha djur alls, de ska leva fritt och vara lyckliga

Jag har vuxit upp med att träna och tävla upp till elitallsvenskan i hoppning och dressyr på ponny, men jag kan nu på senare år ändå förstå vad Djurens Rätt menar och tycker inte heller att det egentligen är rätt mot hästarna med tävlingar på den nivån att hästarna riskeras att skadas allvarligt.
Visst, hobbytävlingar på en häst som mår bra och tycker det är kul men elittävlingar där folk lever på att tjäna pengar på vad hästarna presterar, nej det tycker jag inte egentligen är etiskt rätt.

Jag har vuxit upp med att träna och tävla upp till elitallsvenskan i hoppning och dressyr på ponny, men jag kan nu på senare år ändå förstå vad Djurens Rätt menar och tycker inte heller att det egentligen är rätt mot hästarna med tävlingar på den nivån att hästarna riskeras att skadas allvarligt.
Visst, hobbytävlingar på en häst som mår bra och tycker det är kul men elittävlingar där folk lever på att tjäna pengar på vad hästarna presterar, nej det tycker jag inte egentligen är etiskt rätt.
Denna häst hade väl lika gärna kunnat dö i en hage. Eller under en barbackaridtur?
För vill ni veta en hemlis, djur som inte tävlas dör också förr eller senare. Och ibland bara pang bom, utan att vara plågade till döds...

Flera av er skriver om DR som om de vore en (korkad?) person.
Visst finns de som kan massor om hästar. Sen kanske just den här personen inte gör det.
Och att alla djur måste vara räddade och utfodras veganskt är urlöljligt. Det ligger inte alls i DRs intresse att utfodra djur felaktigt. Klart att det finns fanatiker i alla grupper av människor.

Med det sagt. Jag älskar nästan alla djur. Bland annat hästar. Jag rider eller kör gärna om jag får chansen och anser inte att det är plågeri så länge det är ett samarbete med hästen som alla inblandade verkar tycka är nice.

Men det finns en hel massa djurplågeri inom hästsporten. Många travare och galoppörer drivs i döden varje år. Många dressyrhästar utsätts för rollkur osv osv i all oändlighet. Precis som i allt annat kan man välja att göra saker på ett schysst sätt ur djurperspektiv, eller sikta blint på framgång till varje pris.

Nu pratar jag inte om just den här grejen som artikeln handlar om, för jag är inte insatt i den. Men rent generellt behövs vi som bryr oss på riktigt, för det är alldeles för accepterat med våld mot och utnyttjande av djur.

Jag tror hästen som dog var 21 år och det var nog mest otur att den dog. Något som lika hjärna kunnat hända på träning eller i hagen. Tror den dog av brustet blodkärl.
Det finns väl alltid saker man kan kritisera vid tävling men jag tror att de flesta tävlingsryttare på hög nivå är väldigt måna om hästarna och att det stora problemen ofta finns på hobbynivå.

Förra gången handlade det väl också om en äldre häst?

Kanske dags att sätta maxålder på hästar som får tävla svår klass i körning. I alla fall i par och fyrspann vart det kanske är svårare att känna av om en häst inte pallar trycket riktigt.

Man kan tycka vad man vill om djurens rätt och deras agenda, men faktum är att djuretik inte verkar stå högst upp på ridsportförbundets lista av intresseområden... Man ha dessa ledstjärnor men dom går ju knappast djupare än vad lagstiftningen gör. Svagt kan jag tycka.

Kanske dags att sätta maxålder på hästar som får tävla svår klass i körning. I alla fall i par och fyrspann vart det kanske är svårare att känna av om en häst inte pallar trycket riktigt.
Hur ska man kunna känna i förväg om ett kärl kommer att brista? Det händer även yngre hästar.

Det är tråkigt om hästar dör på tävlingar men hästen kunde lika gärna dött under träning eller i hagen. Hästen dog förmodligen när den var uppspelt och glad. En häst som inte gillar att tävla funkar inte på elitnivå.

Man kan tycka vad man vill om djurens rätt och deras agenda, men faktum är att djuretik inte verkar stå högst upp på ridsportförbundets lista av intresseområden... Man ha dessa ledstjärnor men dom går ju knappast djupare än vad lagstiftningen gör. Svagt kan jag tycka.
Jag tycker inte en vältränad häst som just passerat 20 nödvändigtvis är äldre. Hickstead var 15 och dog av brusten kroppspulsåder... det är sorgligt när det händer, men det händer.

Jag tycker att om två hästar dött på 3 år i samma klass med få deltagare så borde arrangören börja fundera på varför. Lite olika förslag för förändring hade varit att: köra efter idealtid, ålders gräns, puls kontroll, lugnare ärevarv.

En kompis till mig fick hjärnblödning vid 38 års ålder pga ett bråck, en medfödd försvagning. Hon överlevde men sjukpensionerades, tur i oturen så upptäcktes det när hon låg inne på Karolinska att hon hade ett till bråck i hjärnan, på andra sidan.

Ska vi förbjuda alla över 37 år att träna och tävla?

En annan kompis till mig hade en bror, den brodern dog knall och fall på vardagsrumsgolvet hemma hos deras föräldrar, bråck på kroppspulsådern. Ska vi förbjuda alla att åka hem och hälsa på hos föräldrarna?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sweden international horse show på Friends arena slutade med en tragedi. Efter ett avslutat ärevarv föll fyrspannshästen Luma de Lux...
Svar
0
· Visningar
974
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Genom att vinna den sista deltävlingen i Laholm kunde Vikbolandets RF:s Filippa Hellström jubla. För andra året i rad hade hon därmed...
Svar
0
· Visningar
421
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyrspannshästen Luma de Lux föll ihop och dog efter ärevarvet under Sweden international horse show på Friends Arena igår. Nu är...
Svar
0
· Visningar
691
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen går Sweden International Horse Show av stapeln i Friends arena. Det är det mest välbesökta ridsportevenemanget på hela året...
Svar
0
· Visningar
339
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama