Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Jag har tyvärr dålig erfarenhet av beardisar.... dom har kanske iofs varit understimulerade :rofl: men stressade och vallat BILAR :eek: och nafsat folk i hälarna... 3 st som gjort så.... (då blir man lätt fördomsfull) ska kolla närmare på rasen....

Jag är ganska restriktiv med att rekommendera min egen ras i trådar, men denna gång tycker jag faktiskt som att det låter som att en cocker skulle passa! De (flesta) är glada, livliga och arbetsvilliga hundar som vars kapacitet som träningskompisar tyvärr ofta är outnyttjad.

Dock är det viktigt att man är noga med val av uppfödare. Jag vet inte om det är samma i alla raser, men jag tycker att man ser cockeruppfödare som avlar för att de själva vill ha valpar och har "söt hund med cool färg" (=lättsåld) som avelsmål.

Jag kikar ju lite på cockern... och alla raser jag kikar på letar jag uppfödare som avlar på mentalitet och deras sportiga kvalitér sen om hunden är grön eller blå det spelar ingen roll :rofl:

Just cockern har jag bara kikat på ett fåtal uppfödare och tycker det verkar vara mkt utställningslinjer... jag är mer intresserad av en arbetande Cocker såna fall. Hört att det inte är helt ovanligt med lite egna, skarpa Cockrar, det vill jag helst undvika... Jag tenderar ha otur med djur hur mkt jag än lagt ner tid innan :rofl:

Efter kl 12 ska jag som sagt prata med en springer spaniel uppfödare för jag vill gärna träffa den rasen :)

Vår förste ville gärna valla typ hästar om han kom åt, men det var inga problem när vi var med. Min andre, den jag har nu, vallar ingenting. De två har haft underbart temperament och stått ut med allt :love: Aldrig nafsat. Har med min nuvarande på jobbet, ålderdomshem, och de gamla kan greppa tag i honom om han går förbi, han gillar läget och sätter sig bredvid :D

Den jag fick omplacera, var inte som en beardis ska vara, var han lös så vallade han allt som rörde sig och kunde bli stressad inomhus bland mycket folk.

Många avlar tyvärr på rena skithundar, men det finns några pärlor som jag själv gärna skulle vilja ha en valp från nu när man vet lite mer.

Senast ändrad:

Ja det är en djungel inom alla raser tycker jag... man får sålla mkt!

Jag har mest erfarenhet av LH-collie och är förtjust i den amerikanska varianten den större (inte så omtyckt på utställning)-varianten.... verkar dock vara väldans mkt avel för utställning när det kommer till Collie, jag tar hellre en med mindre hår, maffigare och avlad på egenskaper.... men verkar svårt hitta sånt.... gogglar för fullt :banana:

Haha, det är en djungel! Drömmen är att importera nästa beardis från skottland :p Vill ha en så nära ursprunget som möjligt, mindre, mindre hår och bra huvud.

joooo det har jag och vi ska hälsa på och träffa rasen jag är dock lite nojjig iom att hon har två leverandklara valpar.... farligt och svårt tänka logiskt om man träffar valpar :rofl:

Tipsar igen om Finsk Lapphund. :) Det verkar vara en urgo ras och dessutom finns en svensk uppfödare som verkar riktigt vettig.

Aktiv, snäll, lättsam, lättlärd, tålig, medelstor, bra familjehund som inte har nära till aggresivitet och ofta verkar tycka om barn. Dessutom gudomligt söt.

gappe8.jpg
ajdie.jpg

Det finns flera mkt bra uppfödare i sverige som är vettiga inom rasen..

Det finns flera mkt bra uppfödare i sverige som är vettiga inom rasen..

:rofl: reagerade också på en... :p

Såhär känner jag nu av de raser jag tog upp i trådstart:

flat för stor i övrigt helt underbar
Curly Coated Retriever för dålig HD/AD-statistik
eng springer spaniel Verkar jättetrevlig storleksmässigt och mentalt
Cocker spaniel nu har jag fått höra så mkt dåligt om dom att jag nte vet vad jag skall tycka.
Eng staff underbar hund MEN kanske inte lika vädertålig som de andra raserna.... (vi kan ju lätt ha -30 grader för att dra ett exempel)

Summa summarum, en krympt flat vill jag ha, men kanske springer spaniel kan likna flatten i beteende?

Utifrån min erfarenhet inom jobbet och springer spaniel, så finns det många mentalt kassa hundar inom rasen. Haft många med mer eller mindre seriösa mentala problem på bordet och till och med hundar som beter sig som om de drabbats av cockerrage :crazy:

Har även träffat på en hel hoper trevliga individer givetvis, men det är inte en ras jag ens skulle överväga att köpa själv.

schnauzer inget för mig. Eller Snatcher som jag såg en annons i blocket :rofl:

Putteliputt för "kusinrasen" Welsh springer spaniel då...

igen...

eftersom jag aldrig ger mig...

inte förrän ALLA har welsh...:angel:

/Syrsa

Jag har själv en eng. staff så jag röstar såklart på denna ras! :D
Den perfekta rasen i mina ögon.

Av de raser du räknat upp röstar jag absolut på flat eller engelsk springer spaniel, men storleken kanske sållar bort flatten som du själv är inne på:D Cockern är i och för sig också himla trevlig. Curly vet jag inget om, engelsk staff likaså.

Men egentligen kan jag inte annat än att starkt rekommendera jaktlabben, jag har en själv och har träffat många.
- Familjehund (absolut, äälskar allt och alla)
- glad (erhhh, behöver det ens nämnas?:D)
- följsam (absolut)
- arbetsvillig (jajamen)
- sportig (klart)
- relativt lättlärd (definitivt)
- storleksmässigt rymmas bak i en golf halvkombi (inte en tjocklabbehane men väl en jaktabbetik/hane)
- Aktiv hund som kan koppla av inomhus (absolut)
- Pälsvård, trimning är okej men undviker gärna typ pudel (knappt någon pälsvård alls)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambon vill gärna ha en till hund! Frågan är vilken som passar bäst in i vårt liv och vilken som är ungefär lika krävande som...
Svar
2
· Visningar
793
Senast: wtf
·
Övr. Hund Det finns ju ganska många "välja ras" trådar uppe titt som tätt, även jaskapade en i vintras om huruvida cocker spanieln var en ras för...
Svar
2
· Visningar
1 312
Övr. Hund Okej, jag och min sambo har ju diskuterat fram och tillbaka, Curly Coated har vart på tapeten länge, men vi känner att det inte är rätt...
2
Svar
27
· Visningar
2 602
Senast: Mammadutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka