Rapskaka - Hur mycket smbrp?

_86a_

Trådstartare
Ja frågan är som rubriken, hur mycket smrp. innehåller rapskakan? Jag gjorde en sökning o fann en länk från HH, där det uppgavs att rapskakan innehöll 339 protein per kg ts, och rapsmjöl 384 g per kg ts. Men hur andel av det är smältbart rp?

Vad är skillnaden mellan mjölet och kakan? Vilket passar bäst som hästfoder? Används det nånting som foder till köttdjur eller andra produktionsdjur?

Sv: Rapskaka - Hur mycket smbrp?

Skillnaden mellan mjöl och kaka är att i kakan så är det rapsfrö där man pressat ut oljan, men i mjölet har man dessutom extraherat ytterligare olja med hjälp av lösningsmedel. Det gör att fetthalten är lite högre i rapskakan än i rapsmjölet. Bägge två kan man använda som foder till produktionsdjur.

Smältbarheten på råproteinet är för idisslare 85%...

Tack, tack! Puttar lite för att se om nån vet hur hög smältbarheten är för häst?

**KL**
Hur ser näringsvärdena ut i rapskaka? Om man får hästarna att äta det, finns det en maxgiva?
Jag har sett att det ligger lägre i lysin än ex ärtor (som jag inte ger till mina hästar) men hur lågt ligger det? Det ligger tydligen högt i metionin och cystin, vad är det för fördelar/nackdelar med det?
/U

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Krafft muskel har värden angivna i sin innhålls deklaration som jag inte förstår. Energi ME 12 MJ / kg Energi DE 14 MJ / kg...
Svar
4
· Visningar
1 166
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka