raps som foder

B

Buffe

I både nöt och fårfoderblandningar är det en ganska stor andel raps. Varför används inte raps som fodermedel till hästar? Är det inte bra?

Sv: raps som foder

Historiskt har det inte använts eftersom raps har innehållit giftig Erukasyra. Dagens rapssorter gör inte det men vad jag vet så saknas forskning på raps som fodermedel till häst.

Får en pall nötfor gratis om jag vill, frågan är bara om jag vågar fodra med det? Foderstats mässigt skulle det passa ganska bra till mina föl och fölston.

Står i äldre bok "hästen som hobby" rapsmjöl till dräktiga ston kan ge fölen struma. Någon som vet något mer om detta? Jag har fodrat med rapsolja i många år, men undrar lite över detta.

Rapsexpeller ska väl vara ett bra fodermedel till hästar har jag hört? Alltså det som blir över efter att oljan pressats. Någon som vet något om det?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har två hästar som behöver ett ganska bladigt foder för att inte få problem med fri fekalvätska. Jag köper därför helst andraskörd...
Svar
1
· Visningar
338
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 329
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar