råprotein vs. smältbart protein

T

Tuki

Om det i en analys står:
råprotein: 109 g/kg TS
smältbart protein: 71 g/kg TS
Energi 10 MJ/kg TS

Är då protein/energi kvoten 7.1? Skall man titta på råproteinvärdena eller det smältbara proteinets värde?
 
du ska titta på det smältbara proteinet men du måste räkna om det till per kg/foder och inte Ts

Fast det brukar stå också, men om du ska räkna om så måste du veta ts-halten...
 
Nej, protein/energi kvoten får man räkna själv genom att ta (smältbara råproteinet i g smrp) / (Energin i MJ) => protein/energi kvoten.

Det är det smältbara råproteinet som är det intressenta.
 
men på analysrapporten står det ingenting om smältbart råprotein i smrp, utan bara hur mycket råproteinet är samt hur mycket det smältbara proteinet är. Hur omvandlar man dessa siffror till smrp?
 
Var har du analyserat? Dom kan säkert hjälpa till för att få det säkraste och bästa resultatet!

Iallafall, jag gör ett försök. Men då undrar jag först om det smältbara proteinet skall vara 71 eller om du skrivit fel? (76-77???)

Är det hö med TS 84%? Isåfall är min gissning att det smältbara råproteinet per kg foder är 60 g och energin 8.4 MJ per kg foder, och en kvot på 7.1 mellan protein/energi.
 
smrp är förkortning för smältbartråprotein, förkortas även SRP ibland. Det är det värdet som är intressant ur hästnäringssynpunkt, i ditt fall 71 g/kg TS.

Din protein/energi-kvot blir således 71/10 = 7.1 vilket är riktigt bra. Det spelar ingen roll om värdena gäller per kg foder eller per kg TS, bara både energi- och proteinvärdena har samma enhet, kvoten blir densamma ändå.

När du sedan räknar ut en foderstat måste du omvandla dina värden till att gälla per kg foder så att du vet hur många kg hö du ska ge.

/Lisa
 
Ursäkta! Läste konstigt i hastigheten angående kvoten protein/energi = 7.1; trodde att 7.1 bara var taget från proteindelen som är 71.... :o Tänkte inte på att 71 / 10 MJ också blir 7.1...
 
Tack både tgd och gardenia !!!
Det är Analycen som har gjort analysen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
539
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 555
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
967
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp