rapportering

settis

Trådstartare
En kompis häst fick efter ett kval rapportering, han klarade inte kvalet, sprang pyttelite för sakta. Ja ja det är inget att diskutera.

han har tidigare haft startförbud men har genomgått veterinärundersökning med arbetsprov och böjprov, där var det bara att tuta och köra. Detta var ca 2veckor innan han skulle kvalas igen.

Ivarje fall, då det inte stod orsak till rapporteringen ville vi veta orsaken, inskrivningspersonalen skickade oss till banveterinären, han i sin tur hade inget att anmärka på hästen utan hänvisade till bandomaren.

En snäll funktionär hjälpte oss att få tag i bandomaren. Han säger i telefonen att hästen "travade så illa att det såg ut som om han skulle gå av på mitten":eek::eek:. Veterinären står brevid oss och säger att han har inget att anmärka på hästens trav till ägaren. Funktionären frågade sen igen om han inte höll med bandomaren men det gjorde han inte utan sa igen att "jag har inget att anmärka på er hästs trav".

Jag berättade för en som stod brevid mig när loppet gick ( har aldrig träffat människan förut men som jag pratade med under loppet ) vad bandomaren hade sagt och hon blev jätte förvånad. Hon sa att det hon såg av hästen så såg han fin ut. Så då var det inte bara jag heller som tyckte att hästen såg fin ut.

Vi hade ingenting sagt om nu även veterinären oxå hade tyckt att hästen var oren, men när veterinären säger att han inte har något att anmärka på traven och bandomaren säger att hästen såg ut att gå av på mitten då han travade så dåligt blir man ju minst sagt irriterad. Hur kan en bandomare ge en häst rapportering för dålig trav då banveterinären säger till ägaren att han inget har att anmärka på traven?

Senast ändrad:
Sv: rapportering

Bandomarnämnden avgör om en häst bör rapporteras för orent trav.
Varför den i deras ögon travar orent är inte deras sak att bedöma.
Att sedan inte banveterinären tycker att det är något fel på hästen är ju upp till denne, och ingenting som bandomare kan eller bör ta hänsyn till. Det kan ju finnas andra skäl till varför en häst travar illa än rent veterinärmässiga.

En häst kan vara oren i traven utan att vara halt och då är det bandomarens jobb att rapportera hästen.

Är det så får man ge sig hem och balansera om.

Det kan också hända som det hände mig i våras, hästen hade blivit dubbelt framhalt sen senaste starten och blev rapporterad.
Jag är inte säker på att det var veterinären som rapporterade henne men forskade inte i det. Det kändes mest som hon inte fick plats.

Banveterinären har inte befogenhet att rapportera för orent trav.
Vad denne kan göra är att sätta startförbud på hästen.

ok, så då är det inte upp till en veterinär att bedöma hältor? Vad har en bandomare för bättre utbildning att avgöra om en häst är halt eller inte?

En bandomare kan ju inte kontaktas för att ge friskintyg, men har rätt att ge rapportering och starförbud? Har jag fattat rätt?

Banveterinären har inte befogenhet att rapportera för orent trav.
Vad denne kan göra är att sätta startförbud på hästen.

Är det startförbud för "ej i tävlingsmässigt skick" en veterinär bedömmer? Kan den ge startförbud för oren trav då?

Jo visst är det bara att bita i det sura äpplet, fundera på vad som kan bli bättre och träna viderare.

Men då hästen har ett färskt veterinärintyg där hästen gjort ett arbetsprov + böjprov och bedömts som fullt frisk och redo att starta känns det lite surt.

Han blev ju trött och tappade orken då första varvet gick hyfsat fort, och det är klart att han såg tyngre ut i steget i slutet, men så illa att han skulle gå av på mitten var det långt ifrån.

Men jag vet att det inte är lönt att gnälla i den här sporten, men för mig så känns det konstigt att en bandomare bedömer hästen vara såpass oren att den ska gå av på mitten och veterinären tycker att det ser ok, då är det ju en smakfråga eller?

ok, så då är det inte upp till en veterinär att bedöma hältor? Vad har en bandomare för bättre utbildning att avgöra om en häst är halt eller inte?

En bandomare kan ju inte kontaktas för att ge friskintyg, men har rätt att ge rapportering och starförbud? Har jag fattat rätt?

Bandomaren kan inte sätta startförbud. Det kan bara banveterinären och måldomaren göra.

Du måste skilja på vad banveteinären och bandomaren gör. Även om de samarbetar ibland så har de skilda arbetsuppgifter. Bandomaren ansåg att hästen travade orent och rapporterade denne. Sedan är det upp till banveterinären att sätta startförbud för tex hälta eller i ej tävlingsmässigt skick.

Är det startförbud för "ej i tävlingsmässigt skick" en veterinär bedömmer? Kan den ge startförbud för oren trav då?

Ja, om veterinären bedömer att den orena gången beror på veterinära problem.

Jo visst är det bara att bita i det sura äpplet, fundera på vad som kan bli bättre och träna viderare.

Men då hästen har ett färskt veterinärintyg där hästen gjort ett arbetsprov + böjprov och bedömts som fullt frisk och redo att starta känns det lite surt.

Han blev ju trött och tappade orken då första varvet gick hyfsat fort, och det är klart att han såg tyngre ut i steget i slutet, men så illa att han skulle gå av på mitten var det långt ifrån.

Men jag vet att det inte är lönt att gnälla i den här sporten, men för mig så känns det konstigt att en bandomare bedömer hästen vara såpass oren att den ska gå av på mitten och veterinären tycker att det ser ok, då är det ju en smakfråga eller?

Det är ju människor som gör bedömningarna,och människor kan ju se samma sak på olika sätt. Det är nog ingen nyhet. Jag rekommenderar att ni startanmäler hästen till kval först när hästen orkar hålla travet rent i 2140 meter.

Hur tyckte kusken att hästen kändes då?

Såg ni och veterinären sista biten in mot mål? Ibland om en häst blir riktigt trött kan de börja schabbla med travet för det och då syns det ju inte förrän på slutet av loppet.

Bandomaren kan inte sätta startförbud. Det kan bara banveterinären och måldomaren göra.

Du måste skilja på vad banveteinären och bandomaren gör. Även om de samarbetar ibland så har de skilda arbetsuppgifter. Bandomaren ansåg att hästen travade orent och rapporterade denne. Sedan är det upp till banveterinären att sätta startförbud för tex hälta eller i ej tävlingsmässigt skick.

Ok, då hänger jag med. Jag trodde att det var banveterinären som bedömde hältor. Är ju inte så super insatt i det här med trav. hänger ju bara med så att säga;).. Men för en annan så låter det ju otroligt att när en veterinär inte har något att anmärka och en bandomare tycker att hästen travar så illa så att den håller på att gå av på mitten att det skiljer så otroligt på bedömningarna. Med bandomarens ord borde ju hästen få startförbud i mina öron

Hästen har tidigare gått 1.23, ska kvala på 1.25. Antagligen så gick han ut för hårt första varvet. Han har gjort några provlopp med tiden 1,23 om jag hänger med rätt så det är inte bara en engångsföretelse. Men självklart med facit i hand måste han ner ytterligare innan nästa kval

stod ju på andra sidan, så man ser ju inte superbra men som jag skrev blev hästen trött och loj. Bandomaren hade pratat om att ryttaren skulle hållt ihop hästen bättre. Hon själv tyckte att han kändes ok fast trött i slutet.

Men att hästen skulle trava så orent att han skulle gå av på mitten borde man ju ha sett även på det avståndet tycker jag.

Men men som någon skrev här är det ju mänskliga bedömningar och det är smällar man får ta.

Senast ändrad:

Är du riktigt säker? Jag vet att jag tidigare blivit rapporterad av vet. med samma häst. :confused:

Det har du med stor sannolikhet missuppfattat? Kanske, kanske har banveterinären uppmärksammat bandomaren på att hästen borde rapporteras, de samarbetar ofta ganska frekvent.

Det har du med stor sannolikhet missuppfattat? Kanske, kanske har banveterinären uppmärksammat bandomaren på att hästen borde rapporteras, de samarbetar ofta ganska frekvent.

Mycket möjligt, den rapporteringen var solklar och hästen var det värsta jag någonsin kört. Pinsamt att ens försöka faktiskt men det kom verkligen som en överraskning och vi utgick efter 700 m.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 464
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 295
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 767
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 874
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka