Rapport från kliniken

J

joneya

Nu har jag kommit hem från kliniken och hästen som har varit halt till och från i minst 4 år är så gott som friskförklarad. Visade 0.5 gradig hälta på typ alla benen efter böjprovet, men gick nästintill klockrent på rullbandet. De röntgade inte eller någonting, eftersom han såg så fin ut enligt veterinären. Istället sa hon att jag ska börja sätta igång honom och återkomma om han blir halt då. (idag hade han stått i ca. 2 månader, så det kan hända att eventuell skada "läkt ut").

Så nu är det "bara" att invänta räkningen och sedan ska vi leta sadel, och hoppas på att han inte har några dolda problem. Tyvärr kunde jag inte visa honom på böjt spår, eftersom de inte ville att jag longerade honom när det var så dåligt underlag. Så peppar peppar ta i trä, snart kanske det blir ryttare av mig också.

Och tusen tack till Jämtland som var snäll och hjälpte mig att ta oss till kliniken. :bump:

M.v.h. från Joneya

Häääärligt! Skönt att det inte var någon större fara :banana:
Jag hängde med i ditt tidigare inlägg nämligen :)

Grattis till "friskförklaringen". :) I bland vill man inte ha rad av folk men och vill du inte det så sluta läsa här. annars: Om jag hade varit som du nu och haft råd hade jag köpt back on track paddar och lindat varje natt. Jag hade också börjat med något bra glucosaminpreparat.

Grattis! jag följde ju din förra tråd, och blev väldigt glad att höra att han var okej. Håller tummarna att han fortsätter vara det vid igångsättning med =)

Vad bra!!!! Har tänkt på er! :) Tips: Tömkör innan du börjar rida, så får han lite muskler över ryggen och så.

Anytime... Men om jag någonsin ska göra om det så vägrar jag att kliva upp så tidigt igen... :D :smirk: :bow:

Jenny

Jarå, det kan du gärna få slippa. Det gör nog jag och hästen också för den delen :D

Och tusen tack till L_S som hjälpte mig att skruva ur och i broddarna och även följde med som moraliskt stöd. Det var skönt att ha dig med, behöver liksom en rejäl människa när jag är så vimsig som jag är :bump:

Fick faktiskt kommentarer för hur fin han var i musklerna, att "han inte fallit ur" (vilket han gjorde, men så bytte vi hage (till en som nästan enbart består av en brant backe) och gav dem fri tillgång till ett proteinrikt hösilage)). Tjejen som jag tror är massör och sadelutprovare på kliniken klämde igenom och sa att han var helt OK i ryggen.

Tänkte försöka mig på att köra om jag vågar :crazy: Tycker det är så bökigt. Tömköra ska jag inte ens ge mig på eftersom jag är så vimsig; det resulterar säkerligen bara i en andra bryten arm vid "vimsigt markarbete med självgod häst" (det var dock en annan häst och jag var väl en 14 år och naiv, men ändå). Fast jag tycker tömkörning är ett supertips annars, men jag måste jobba lite med min uppmärksamhet först så att jag inte klantar mig totalt.

Hej där.

Har själv funderat på dels glucosamin och lindning, men jag har fått rådet att linda med arnika eftersom det är antiinflammatoriskt. Har jag råd framöver har jag faktiskt funderat på att köpa back och track-paddar till alla 4 och sy någon form av smart snabblinda med dem (lite som transportskydd, att man knäpper fast dem med stark kardborre så man slipper linda). Men eftersom de är så dyra ligger de lite längre ner på listan just nu; ska betala veterinärräknigen och equiterapeften först.

Ingen aning. Hästen var halt när min bekanta "köpte" honom för ca. 4 år sedan (då var han 7 år). Till en början klev han ofta av sig skon på höger fram och blev nästan blockhalt dagen efteråt. Med tiden slutade han kliva av sig skon och i somras såg han bitvis helt ren ut när han reds regelbundet, men blev oren igen efter att ha hoppats och galopperats väldigt mycket.
Hästen såldes under sensommaren till en kvinna som inte skodde honom och red honom, hon fick problem och bestämde sig för att lämna tillbaka honom; här kom jag in och tog över honom. Då hade han klivit av 3 skor eftersom han inte skotts om på 3 månader, men var inte öm, dock lite oren. Hade ont i rygg/manke, troligen på grund av en opassande sadel hos köparen.
Efter första omskoningen såg man en ovanlig förändring, helt plötsligt såg han oren ut på vänster fram och blev ett litet tag uttåttåad på vänster fram. Idag har han rätat ut sig någorlunda i benen och visade ingen hälta på rullbandet i trav.

Tänkte att jag ska skriva precis vad de skrev på kliniken:

S. gallig kotleder ro, mest HF, mindre hov VF.

Matta: Ser jättefin ut, helt ohalt både fram och bak, inga problem med uppför heller.

Domo/Dano/Dome
(här vet jag inte riktigt vad det står, det ser ut som detta!)
Munkoll: Vass. Sår längst in vä. sida.

Rek. börja rida igång hästen, om han blir halt igen så åter då.

Och sist böjprovet som inte var felfritt men inte visade något gigantiskt:

Initialt
Tycker sig se MINIMAL markering på VF (hon har satt ett frågetecken över ett plus)

Låg Böjn.
VF: 1/2 grad (med prick, = reagerade vid böjningen)
HF: 0
VB: 1/2 - (lite mindre än en halv grad)
HB: + (för lite för att räknas som en halv grad)

Helben
VF: 1/2 + (lite mera än 1/2 grad)
HF: + (för lite för att räknas som en halv grad; med prick, = reagerade vid böjningen)
VB: 0
HB: + (för lite för att räknas som en halv grad)

Idag har vi varit ute på en första ridtur! :bump:

Det var såååå trevligt. Hästen tog väl hand om fega lilla mig. De andra 2 hästarna i sällskapet var heta som attans och studsade runt av uttråkning för att de bara fick skritta, medans min pålle tog väl hand om mig, lufsade på i normaltempo och blev bitvis tvärförbannad på de andra hästarna som enligt honom inte kunde uppföra sig :D Lite som "ni gör ju matte nervös, lägg av med det där!" :angel:

Jag har verkligen världens härligaste häst! (i min mening :) ). Fast jag behöver ny sadel *suck* Han var riktigt raggad i pälsen efter ridturen i vanliga sadeln (bomlös, fitform); kan inte vara nyttigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 781
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag blir så ledsen och dyster när jag googlar på hovledsinflammationer och läser om alla dessa hästar som behandlas i ett år eller mer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
19 512
Senast: Gullan86
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 998
Senast: sandrafors
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 353
Senast: Rebeckafalk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka