Rannsaka Er SjÄlva!

A

aygtn

En sak tycker jag är så fruktansvärt sorgligt när man läser många trådar här.
Skall man hålla på med hästar skall man öppna sina sinnen. Man bör ha eller finna ett inre lugn. Männskor gör hästarna till objekt, dem är knappt hästar med chans till "naturligt" beteende längre. Vi lägger över våra känslor och vår vilja på hästen, "gör som jag säger", "varför gör inte hästen som jag säger", "fattar den inte". "du skall gå själv för du kan bli skadad", "du får inte gå ut för det regnar" "du skall bara gå i ridhuset för att jag skall träna för att komma långt i tävlingar". Snälla människor sluta. Låt era kära hästar vara hästar och finn den fina vänskapen med hästarna istället för att ändra på dem på detta sättet. Jag lovar du får det 1000 gånger igen. Men som jag har fått göra, börja med dig själv, inte med hästen.

Sv: Rannsaka Er SjÄlva!

håller med dig nästan..... för vad jag förstod (kanske helt åt skogen...) så tycker inte du att man ska rida i manege öht... eller öht rida alls! för det är väl det hästar eg är till för, ströva på savannen och beta, bli uppätna av lite tigrar och så... :confused:
men i dagens läge; bara hästen får tillräcklligt med utevistelse i bra hagar är det ok, sen att den rids rätt är ännu mera + ...så ridningen spelar väl eg ingen roll var den utförs, bara det går "rätt" till?

:rofl: jag menar helt klart inte att man inte skall rida sina hästar, klart man skall, man kan ju göra sånt som häster tycker är kul också, ut och hoppa lite stockar i skogen tex.Givetvis skall man rida i paddocken och ridhuset också, för det krävs för att bygga upp hästen så att den "håller". Fast det var egentligen inte vad jag menade med den tråden, det jag menade var att det är så många som har problem med sina hästars beteende. Dem bör rannsaka sig själva och inte lägga skulden på hästen, för att människor vill gärna få en häst att tänka som en människa och det går ju inte. Hoppas att du fick svar på din fråga ;)

Senast ändrad av en moderator:

jo det är helt klart sant ;) .... tyvär skyller många på "dumma" hästar och detta är ju helt befängt, det är ju ryttaren det är "fel" på.... då förstår jag... håller med dig...
tror att det är många som i grunden får lärt sig fel och därefter saknar källor som kan ändra på beteendet.... jag själv som "gammal" ridskoleryttare hade inte förstått en jä*a massa innan jag lärt känna vissa privatister...trodde att vi när vi va små gav allt för hästarna, när det i verkliga livet va å fräsa runt i skogen, fullt ös medvetslös (tyckte hästarna va kul iof) men nu fattar man ju att att inte alltid ska va kul på d sättet...
och hästar ska inte slås på så som man fick lära sig heller... riktigt sorgligt när man tänker efter på hur man själv fått lära sig en gång i tiden :crazy:

det där har jag också reflerkterat över.. många tycker jag å en stallkompis är tokiga som låter våra hästar gå ihop i hagen, för att de busar fruktansvärt mycket, och det kan gå ganska så livligt till.. visst täcken är trasiga lite till å från, men jag har sagt att hellre lagar jag täcken å har en lycklig häst än har hela täcken och en olycklig häst som står ensam i hagen..

håller fullständigt med dig, bra inställning,vi är ju i stallet för hästarnas bästa eller :confused:

visst, jag har själv varit där och ridit hästar efter ridskolestuket, men som tur är så blir man ju äldre o klokare och vill ha en liten annan nivå på vänskapen till sin häst, inte den man hade när man var 10 och flängde rundor hi hi :D

jo precis... men då har man ju antagligen haft nån "mentor" eller läst sig till ny kunskap.. men dessvärre tror jag att många lever kvar i "ridskole"stuket å tror att det är det enda rätta :crazy:
svårt att ändra på sånt... vet själv hur inmatat det är... det är lixom det som kommer först ibland ex när man är stressad eller så... för man ska ju inte ens behöva höja rösten, hästen fattar ändå, MEN det är så man är lärd i grunden och det lyser igenom i vissa tillfällen.... Kämpar hårt med att "bota" detta å d e fantamej inte lätt ;)
frågan är ju hur man kan få dem som inte insett faktum att ta till sig sån info

Bra sagt

Visst, jag är inte så glad när halva täcket är uppätet men det får gå. Igår suckade jag lite igen när stoppningen på vintertäcket höll på att trilla ut.

Men idag är det plusgrader så då kan jag byta till regntäcket. Detblir bra det. Lite no bite bara så kanske det får vara helt också.

Huvudsaken är att de är glada. Iförra stallet var min häst den busigaste. Visserligen hade han inte sönder täcken (det var det en annan som gjorde) men de brukade galoppera runt i hagen och bocka och hoppa runt som unghästar (min är 19) Han brukade visserligen dra den andra i svansen, det såg ganska kul ut men de andra hästägarna var mindre glada.

I nya stallet höll han inte på så där så jag var lite orolig att han inte trivdes men nu har han börjat busa igen så samtidigt som jag svär för täckena så vet jag att min häst mår bra och trivs och det kan väl vara värt ett nytt täcke.

Visst har jag lärt mig mycket genom ridskolan men jag kommer ihåg hur läraren sa till mig att ta tyglarna i en hand och spöt i den andra och slå till. Det var visserligen på ponnynivå men ändå.

Vi fick en bättre lärare sen som lärde mig rida med spö som hjälp och inte som straff det var bättre.

Fast nu har jag lagt om min ridstil totalt och kommit ljusår längre i min ridning. Det var otroligt häftigt när jag kom hem från en lektion och vi hade lärt oss att svänga hästen genom att bara vinkla ut knät från hästen. Nja det kan nog inte min häst tänkte jag men prova går ju. Sagt och gjort, sadel på, jag provar att vinkla ut knät. och hästen svänger i 90 grader. Wow det var då jag visste att jag hade hittat rätt.

Nej, inte blir man glad när täckena e totalt sönder, men som sagt, jag lagar dem hellre, än byter hage..

jag vill att han ska få vara häst, å tala hästspråk med hagkompis!

Min pålle e 16 och e den som drar igång buset i hagarna.. :)

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 972
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 895
Senast: Fiorano
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
14 575
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar