Ramlade av

Jag har alltid haft räkmacka in på akuten precis som några kommenterat när det gäller rid/hästrelaterade skador "lite" större än typ ett brutet finger dock ;)

Raka vägen in förbi kön. Smidigt men å andra sidan varit nog rätt väl bedömt av de som checkar in en utifrån relation till vilka andra som befinner sig i väntrummet på akuten just då . Detta varierar ju såklart på akuten från en dag till en annan hur det ev prioriteras i väntrummet .
 
Senast ändrad:
Jo jag har också haft lite räkmacka eller vad man ska säga när jag varit allvarligt skadad har varit två gånger jag behövt uppsöka akuten. Eller uppsöka och uppsöka, blivit inkörd med ambulans båda gångerna. Den ena gången var riktigt illa, blev väldigt illa skadad, i princip så ombads mina föräldrar att fundera på om jag velat transplantera något av mina organ. Det var massa år sen.

Den andra gången kunde jag inte ens redogöra för mitt personnummer, visste inte ens vilken månad jag var född i eller resa upp mig själv från marken efter olyckan har jag fått berättat för mig efteråt. Så det har väl varit högst berättigad de gångerna, andra gången fick jag berättat för mig efteråt att de drog ett litet traumalarm på akuten vet bara att det var massa folk och väldigt luddiga minnen. Låg på sjukhus några veckor efter andra olyckan, och ganska lång rehab. Betydligt värre första gången med lååång sjukhusvistelse och mycket rehab. Så det kanske är skador av lite allvarlige art i och för sig som vem som helst hade gått före i kön för oavsett orsak.
 
@Messy
O häst-/läkarmammor är värst ;)
Jag tror enda gången min läkarmamma tagit mig till akuten/sjukan var när hon lät mig (då tonåring) rida en hoppträning en knapp vecka efter jag skenat omkull på asfalt med hjärnskakning, minnesförluster och snackat goja i två dygn som följd. En kvart inpå träningen fick jag springa ut och spy :p
Blev avskickad i vintras, spräckte hjälmen och sov i ett dygn. Det ryckte hon bara på axlarna åt. :laugh:
Drog axeln ur led (för 5 ggn) nyligen och nu krasar den. Första gången hon frågat om jag borde träffa en läkare :eek:
Men du är ju liten å spinkig å kan GÅ AV!!!! Jag måste nog ta ett snack med din mamma ;)
 
Jag har alltid haft räkmacka in på akuten precis som några kommenterat när det gäller rid/hästrelaterade skador "lite" större än typ ett brutet finger dock ;)

Raka vägen in förbi kön. Smidigt men å andra sidan varit nog rätt väl bedömt av de som checkar in en utifrån relation till vilka andra som befinner sig i väntrummet på akuten just då . Detta varierar ju såklart på akuten från en dag till en annan hur det ev prioriteras i väntrummet .

Alltså när man hör folk åka in pga typ sträckning eller lite hosta så undrar man om de fattar vad AKUTEN betyder/är för något....

Jag fick en eldboll i ansiktet (självantände lite när vi hade fondue), raka spåret in! Min kusin däremot som kastade sig bak från elden och bröt armen fick sitta 5h på akuten hehe... Gäller att skada sig på rätt sätt så man slipper vänta ;)
 
Jag har också fått åka före andra när det varit hästrelaterat. Blev sparkad på axeln/ansiktet med en broddad hov för något år sen, tyckte det inte var för farligt, tog in hästen, plockade av utrustning, tog ut han i hagen och sen blev jag otroligt yr.

När ambulansen kom kände jag mig urfånig när jag inte fick röra mig alls och de behandlade mig som om det vore en nackskada (och jag som rört mig massor när jag tog ut den galna hästen). Fick högsta prioritet in, men väl inne fick vi vänta några timmar på att åka till rönken (men då hade jag fått första hälsochecken och en säng) så jag sov. När bilderna var klara och jag trodde att jag skulle kunna gå därifrån höll jag på att tuppa av pga att kroppen gick in i chocktillstånd (?). Sjuksköterskan påpekade att jag var hemskt blek, jag mådde blä och blev kvar på sjukhuset några fler timmar. :p

Jag hade en fraktur och en lätt hjärnskakning, inte så superallvarligt.
 
Tur att du åkte in!

Jag har haft lite blandad tur med akuten. Den gång det gick fortast var när jag hade ramlat av en unghingst under i ridning o landat på dikeskanten och sedan låg ja på en sten och i vatten i diket.. Åkte in med ambulans och fick morfin och dropp redan innan jag åkte in i ambulansen :)

Väl inne så var det ett team på 7 läkare som väntade på mig :angel:. Efter det gick det fort :p
 
Mår sådär. . Inget kul alls det här alltså :(
Jag är hemma nu iaf och det är skönt. Har världens bästa sambo som hjälper mig

Är det någon här som har haft liknande fraktur?
Funderar över när jag kommer kunna rida igen..
Jag måste ha tag i någon som kan rida min häst tills dess :/
 
Min ryggerfarenhet sträcker sig till en kotfraktur, som jag då inte visste om att jag hade då jag inte åkte in samt en handfull revben vid annat tillfälle (o ett skulderblad men det är en även det en annan historia).
Vad sitter frakturen på kotan? Är det den bakre yttersta delen som är av? Fick du drän i lungan, eller får kroppen lösa det själv? Bara trasiga muskler brukar ge mycket problem...

Du borde vara inne på det sämsta dygnet nu. Förhoppningsvis blir det snart sakta bättre.
 
Mår sådär. . Inget kul alls det här alltså :(
Jag är hemma nu iaf och det är skönt. Har världens bästa sambo som hjälper mig

Är det någon här som har haft liknande fraktur?
Funderar över när jag kommer kunna rida igen..
Jag måste ha tag i någon som kan rida min häst tills dess :/
återigen... ta det j*t lugnt, du vill inte ha ryggproblem ;) fråga din doktor!! Hästen står kvar, att den rids kan aldrig vara viktigare än din hälsa!!
 
I mitt läkarintyg står det: fraktur på fjärde ländkotans tvärutskott.
Lungorna ska kroppen fixa själv, jag ska hjälpa till genom att blåsa i en liten plastgrej varje vaken timme..

Det är inte smärtan som är värst, utan allt jag inte kan göra :(
Tog mig ut i stallet idag, så skönt ändå att bara kunna vara där en liten stund iaf
 
Eller någon unge som snorar lite......
Så tänkte jag med innan jag själv fick barn. Nu när jag varit lite orolig över nåt brukar jag ringa 1177 och deras standardsvar till mig är nästan alltid att åka in till akuten. Då blir man ju ännu mer orolig och åker in men får oftast vända snabbt i undersökningsrummet och skämmas..
Men mig själv tar jag bara till akuten i de värsta nödfall
 
självklart om man är så skadad och orolig och mår dåligt ringer man sjukvården/åker in till akuten snarare än att ändå orka posta och fråga på sociala media hur man ska göra .

Jag tycker också det är ett märkligt förfarande. "Jag har trillat av så jag inte kan ta mig ur soffan, vad ska jag göra? Jo, jag loggar in på Bukes och frågar där!" :up:
Hoppas det går bra ändå.
 
Jag tycker också det är ett märkligt förfarande. "Jag har trillat av så jag inte kan ta mig ur soffan, vad ska jag göra? Jo, jag loggar in på Bukes och frågar där!" :up:
Hoppas det går bra ändå.

Jag var lika märklig när jag brutit mig precis som TS. Enda skillnaden var att jag brutit 3 utskott, L2-L4. Det är inte alltid man tänker rationellt och ryttare är nog ett envist släkte som inte alltid förstår hur skadad man är. Sååå här är alltså en lika dum person till! :D
 
I mitt läkarintyg står det: fraktur på fjärde ländkotans tvärutskott.
Lungorna ska kroppen fixa själv, jag ska hjälpa till genom att blåsa i en liten plastgrej varje vaken timme..

Det är inte smärtan som är värst, utan allt jag inte kan göra :(
Tog mig ut i stallet idag, så skönt ändå att bara kunna vara där en liten stund iaf

@Nalasmatte Jag bröt också tvärutskotten (L2-L4) för knappt 1,5 år sedan. Väldigt handikappande till att börja med, men redan efter ett par veckor var jag kapabel till att göra lite, lite mer och typ kunna ta mig i och ur bilen, ta på mig sockarna själv med mera. Så "hang in there", det blir snabbt bättre! Krya på dig! :)
 
@Nalasmatte läkningstiden är runt 6 v. Men läkaren rekommenderar att vara försiktig ytterligare 6 v
p g a ryggen är skör. Du kommer sannolikt inte att bryta dig på samma ställe igen, men den är skör i övrigt om du råkar ut för någon incident. Så en bra plan är att hitta någon som kan rida din häst ett par mån framöver.
 
Jag fick 2 frakturer varav ena var en bit på ca 1 cm i diameter som gått helt av och var på väg mot diskarna så i mitt fall blev det operation och 3 månaders sjukskrivning och sedan nästan ett år hos sjukgymnast. Fick inte sitta upp förrän minst 3 månader men helst 6 månader men är man envis så är man så jag satt upp redan efter 2 månader :p

Den första månaden var värst sen blev det bara bättre och bättre :). Man är så förbannat handikappad i början så man vill bara sjunka genom jorden typ. Jag klarade inte av något själv i början. Men som sagt det blir bara bättre och bättre, är bara första veckorna som är jobbigast :)
 
Jag tycker också det är ett märkligt förfarande. "Jag har trillat av så jag inte kan ta mig ur soffan, vad ska jag göra? Jo, jag loggar in på Bukes och frågar där!" :up:
Hoppas det går bra ändå.

Jag tycker inte det är fel i att söka stöd.
Läkaren förklarade för mig att det är mänskligt att göra som jag gjorde.. (ta sig hem och lägger sig) det är adrenalin och shock som gör att man agerar så. Det tar ett tag innan man inser hur illa skadad man är.
 
Jag tycker inte det är fel i att söka stöd.
Läkaren förklarade för mig att det är mänskligt att göra som jag gjorde.. (ta sig hem och lägger sig) det är adrenalin och shock som gör att man agerar så. Det tar ett tag innan man inser hur illa skadad man är.

Jag håller med dig. Det är inte fel eller konstigt att söka stöd. Så funkar vi. Idag söker vi stöd i nätet, att fråga på olika forum...förr sökte vi mer stöd i kretsarna kring oss.

O jag upptäckte samma som du, en hård krasch o det första man gör är att gå hem o lägga sig. SEN klurar man på hur man mår o om det är ngt farligt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
734
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 801
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 754
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 020
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp